Rank Brain to algorytm wyszukiwarki Google, który działa od 2015 roku. Jego działanie opiera się na sztucznej inteligencji i dzięki niej na podstawie wprowadzanych przez użytkowników fraz, dobiera on najbardziej trafne wyniki wyszukiwania. Jego wprowadzenie było związane z chęcią Google, aby algorytm jeszcze dokładniej rozumiał intencje wyszukiwania, nawet w przypadku krótkich słów kluczowych.
Jak działa Rank Brain?
Dzięki wprowadzeniu Rank Brain do algorytmu Google, ten na bieżąco uczy się zachowań użytkowników. Co więcej, potrafi zapamiętywać wykorzystywane słowa kluczowe, odwiedzane strony oraz to ile czasu się na nich spędza, a nawet określać lokalizację. Na podstawie zbieranych danych, algorytm analizuje frazy wpisywane w wyszukiwarki, a w ten sposób możliwe jest prezentowanie jeszcze bardziej dopasowanych wyników wyszukiwania.
Rank Brain zdaje sobie sprawę, co jest ważne dla użytkowników na podstawie ich dotychczasowych interakcji z wyszukiwarką. Innymi słowy, im więcej korzystamy z Google, tym bardziej dopasowane wyniki wyszukiwania będziemy mogli otrzymać.
Wpływ Rank Brain na pozycjonowanie stron
Zmiany wprowadzone przez Rank Brain mocno można było odczuć w branży SEO. Aktualizacja algorytmu spowodowała, że wpłynięcie na wyniki wyszukiwania na podstawie słów kluczowych jest już znacznie trudniejsze niż wcześniej.
Jest to spowodowane tym, że przez uczenie maszynowe zastosowane w Rank Brain, algorytm uczy się każdego użytkownika, patrzy na jego zapytania całościowo i to może decydować o tym, jaka strona zajmuje jaką pozycję w Google.