Page Rank to pierwszy algorytm Google, który wskazywał na jakość stron internetowych. Co ciekawe, nie jest on obecnie podawany oficjalnie szerszemu gronu odbiorców. Oceniał on strony internetowe w skali od 0-10, co oznaczało w jakim stopniu dana strona jest dobra jakościowo. Jednak sam Page Rank nie był doskonały. Pierwotnie jego działanie opierało się na ocenie na podstawie ilości linków ze stron, które miały wyższy Page Rank. Im więcej lepszych witryn, tym lepsza ocena strony, do której te linki kierują.
Czy Page Rank jest dalej wykorzystywany?
Google oficjalnie podało informacje, że z końcem 2013 roku, zaprzestano aktualizacji algorytmu Page Rank, a całkowicie wycofano go z wyszukiwarki w 2016 roku. Czy to oznacza, że nie jest on już wykorzystywany? Tego nie można powiedzieć.
Google przyznaje, że rozwiązania czy też mechanizmy znane z Page Rank, są wykorzystywane nadal przez algorytm, jednak te informacje nie są podawane szerszemu gronu odbiorców. Samo działanie Page Ranku zostało zmienione. Zostało to spowodowane tym, że często prowadziło to do nadużyć i sztucznego windowania pozycji stron o niskiej jakości, np. poprzez handel linkami itp.
Co wykorzystuje się zamiast Page Rank?
Z uwagi na fakt, że informacje o Page Rank nie są już publicznie dostępne, rynek musiał zareagować na te zmiany. To doprowadziło do powstania licznych zewnętrznych rozwiązań, które są z powodzeniem wykorzystywane przez środowisko SEO na całym świecie. O jakich rozwiązaniach mowa?
- Ahrefs – Domain Rating,
- MOZ – Domain Authority,
- Majestic – Trust Flow, Citation Flow,
- Semrush – Authority Score.
Wszystkie z powyższych parametrów zostały stworzone po to, aby określać rankingi dla stron, moc linków itp. Prawdopodobnie nigdy nie dowiemy się, który z powyższych algorytmów jest najbliższy Page Rankowi od Google, dlatego warto mieć na uwadzę wszystkie z nich.