Indeks wyszukiwarki to baza danych, która jest stale aktualizowana przez roboty wyszukiwarki. Jest zbiorem stron internetowych i treści, które zostały zeskanowane przez crawlery i są zapisywane właśnie w indeksie wyszukiwarki. W efekcie użytkownik korzystający np. z Google, otrzymuje wyniki wyszukiwania składające się jedynie z zasobów, które znajdują się w indeksie wyszukiwarki Google.
Jak znaleźć się w indeksie wyszukiwarki?
Do indeksu wyszukiwarki trafiają strony, które zostały zeskanowane przez crawlery. Warto jednak zaznaczyć, że działają one w sposób automatyczny, przeszukując zasoby internetowe, odnajdują różnego rodzaju strony, które dokładnie analizują pod kątem ich wartości (z perspektywy użytkownika).
Obecnie jeśli dana strona ma zostać dodana do indeksu wyszukiwarki, a jej jakość będzie pozostawiać wiele do życzenia, to taka strona może nigdy nie znaleźć się w indeksie.
Jeśli Twoje treści mają zostać dodane do indeksu wyszukiwarki, w gruncie rzeczy wystarczy umieścić je w internecie. Prędzej czy później crawlery trafią na nią i ją zaindeksują. Jednak jeśli zależy Ci na czasie, istnieją sposoby na przyspieszenie tego procesu. Można wysłać np. specjalną dyspozycje o wprowadzenie do indeksu wyszukiwarki nowej treści. Wtedy crawler wie, że w danej witrynie znajduje się nowa treści i szybciej może ją zaindeksować.
Jak działa indeks wyszukiwarki?
Indeks wyszukiwarki to wszystko to, co widzi użytkownik korzystając z niej. Wprowadza się zapytanie, a algorytm na podstawie wprowadzonych słów kluczowych dopasowuje z indeksu wyszukiwarki najbardziej odpowiednie zasoby internetowe. O tym jakie zasoby są najbardziej odpowiednie, decyduje algorytm. Posiada on wiele czynników, pod których kątem ocenia stronę i wyświetla wyniki wyszukiwania użytkownikowi.