Spis treści:
Co oznacza UTM?
UTM to skrót od Urchin Tracking Module. Występuje pięć parametrów, które możemy przypisać do linka, aby dowiedzieć się skąd użytkownicy znaleźli się na naszej stronie, czyli poznać źródło. Jeśli wykorzystujemy różne rodzaje reklamy np. strony partnerskie lub newslettera, to bardzo ważne z marketingowego punktu widzenia żeby wiedzieć, czy kampania przynosi zamierzone korzyści i warto w nią inwestować? Takie informacje są zbierane przez analityczne narzędzia.
Otagowywanie linków
Jeśli chcemy włączyć automatyczne tagowanie linków UTM, trzeba do linka url wykorzystując odpowiednie narzędzia dodać stworzone przez nas litery lub cyfry, które pozwolą na dokładne rozpoznanie z której kampanii reklamowej i skąd dokładnie przyszedł użytkownik (np. z Facebooka, z portalu branżowego lub maila). Często, gdy chcemy podesłać komuś link do ciekawego artykułu albo udostępnić go na Facebooku, kopiujemy cały link wraz z dodatkowym parametrem UTM. Nawet nie zauważamy, że link zawiera dodatkowy znacznik, więc nie trzeba się bać, że zostanie uznany za spam przez użytkowników.
Tagowanie linków znacznikami UTM wprowadza się tylko dla stron zewnętrznych, czyli linków nie znajdujących się na naszej stronie internetowej np. portalach branżowych, katalogach tematycznych, social mediach, newsletterach itd. Do linków dodaje się znaczniki, żeby móc zweryfikować, czy działania marketingowe są efektywne. Najczęściej weryfikujemy efekty promocji w social mediach, odpłatnej reklamy Ads na Facebooku, kodów QR, kampanii mailingowych, influencer marketingu i marketingu afiliacyjnego. Warto dla każdej reklamy marketingowej stosować linki oznaczone indywidualnym, znacznikiem tag UTM, żeby na bieżąco monitorować skuteczność przeprowadzanych działań.
Tagowanie linków w praktyce
Tagowanie linków UTM to nic trudnego. Warto wykorzystać do tego bezpłatne narzędzia np. Campaign URL Builder, UTM builder od effinamazing lub UTM Tag Builder, które w prosty i szybki sposób pomogą nam oznaczyć każde działanie marketingowe. Rekomendujemy oficjalne narzędzie Google, czyli Campaign URL Builder do oznaczenia linków URL naszej reklamy. Można też zainstalować do przeglądarki wtyczkę i ułatwić korzystanie z narzędzia np. WSofi Google Analytics Tagger.
Przykładowy utl z tagiem UTM:
https://sklep.sfd.pl/?utm_source=SFDF&utm_campaign=Stat&utm_medium=desktoppt&utm_term=Forum
Konfiguracja odnośników UTM
W jaki sposób umieścić oznaczniki UTM w linkach url wykorzystując narzędzie Campaign URL Builder? Wystarczy wypełnić minimum cztery obligatoryjne pola , żeby dane o kampanii marketingowej były widoczne w Google Analytics. Trzeba podać, jaką stronę chcemy tagować (website URL), napisać jak nazywa się kampania (Campaign Name), określić czy ruch na stronie będzie płatny czy darmowy (Campaign Medium) i na koniec trzeba podać źródło tzn. gdzie umieściliśmy link (Campaign Source). Jeśli chcemy możemy jeszcze uzupełnić dwa dodatkowe parametry, ale nie jest to obowiązkowe: podać listę fraz, na które reklamujemy stronę w kampanii (Campaign Ter) i sprawdzić jedną reklamę w ramach całej kampanii promocyjnej (Campaign Content).
Dodaj komentarz