Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Skrót ESG i zarządzanie firmą – co to jest?


Skrót ESG i zarządzanie firmą – co to jest?



3 listopada 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

ESG mówiąc najprościej jest to czynnik oceniający podmioty państwowe i prywatne pod kątem pozafinansowym. Zawarty w strategii konkretnego przedsiębiorstwa, może być rozumiany jako jego wpływ na poszczególne części składowe. Co więc oznacza sam skrót i jak wpływa na zarządzanie firmą?

Preludium ESG

Koncepcja CSR, od jakiegoś czasu stała się dość popularna. Biorąc pod uwagę aspekty związane z kontaktami międzyludzkimi, społecznością lokalną, a także środowiskiem w naszym przedsiębiorstwie. Koncepcja ta, jest swego rodzaju fundamentem pod wspomniane już ESG.

ESG co to jest?

Jest to skrót od angielskich nazw czynników:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Environmental – środowisko
  • Social responsibility – społeczna odpowiedzialność
  • (Corporate) Governance – Ład korporacyjny

Uznano, że CSR jest dużo węższe dlatego zdecydowano się na zastosowanie ESG, który uznawany jest za wartościowych m.in. w kręgach inwestorów. Zwraca się uwagę, czy strategie obierane przez przedsiębiorstwo są zgodne z ESG i czy uwzględnia się to w procesach zarządczych.

ESG – co jest czym

Warto przyjrzeć się co dokładnie uwzględniają poszczególne czynniki:

  • Environmental

Mówiąc najogólniej – działania polegające na ochronie środowiska naturalnego. Przyjmuje się, że odpowiedzialność społeczna wymaga od przedsiębiorstwa działań z zakresu ekologii. W tym obszarze można się pochylić nad takimi sprawami jak zużycie mediów, emisja zanieczyszczeń, zaopatrzenie w surowce itp.

  • Social responsibility 
Przeczytaj również  Marketing kontekstowy - co to jest?

Tutaj uwzględnia się społeczne relacje biznesowe – zewnętrzne, a także wewnętrzne. Jeśli w tym aspekcie przedsiębiorstwo wypełnia “politykę ESG” to zwraca uwagę na przestrzeganie prawa, równość pracowników, inwestycje w ludzki kapitał, a także znajomość potrzeb swoich klientów i posiadanie wiadomości dotyczących sytuacji lokalnej.

  • Corporate governance

Ten czynnik jest szczególnie istotny z punktu widzenia długoterminowego. Uwzględnia się tutaj działania związane z nadzorowaniem firmą, strukturalnym modelem przedsiębiorstwa, wynagrodzeniami, prawami akcjonariuszy, przejrzystością podatkową, a także korupcją.

Należy pamiętać, że oprócz odpowiedniej polityki, która uwzględnia czynniki ESG, należy wykazywać się konsekwencją w naszych działaniach. Jeśli uwzględnimy dla naszej firmy np. tylko działania środowiskowe, mogą nie przynieść one spodziewanych efektów. Należy podejść kompleksowo do tego zagadnienia, odnosząc się do wszystkich jego aspektów.

ESG – jak wpływa na zarządzanie firmą?

W dzisiejszych czasach jeśli dane przedsiębiorstwo realizuje politykę z uwzględnieniem czynników ESG, to dzięki temu może liczyć na pojawienie się nowych inwestycji. Taka firma będzie jawiła się inwestorom jako atrakcyjna, a także będzie tak przedstawiana przez instytucję rządowe. Pod kątem ESG tworzone są bowiem ratingi przedsiębiorstw, dzięki czemu najlepsze działania w tym zakresie, mogą zostać wyróżnione.

  • Finanse
Przeczytaj również  Co to jest brand marketing?

Poza wspomnianymi inwestycjami, istotny w tym aspekcie jest również fakt, udzielania kredytów przez banki, które po prostu zwracają uwagę na ESG w firmie. Jeśli polityka danego podmiotu, nie uwzględnia działań w tym zakresie, zmniejsza swoje szanse względem pomocy finansowej. ESG może być również istotne m.in. z punktu widzenia wejścia podmiotu na giełdę.

  • Rozwój

Na uwagę zasługuje fakt, że uwzględnienie ESG oznacza również większą wydajność, a także innowacyjność względem konkurencji. Nawet jeśli przedsiębiorstwo dopiero rozpoczyna stawiać na politykę związaną z ESG, będzie to lepiej odebrane niż brak jakichkolwiek działań w tym zakresie. Jeśli się nie rozwijamy, to nie stoimy w miejscu, a cofamy się, ponieważ cała reszta idzie na przód.

  • Ludzie

Poza oczywistymi konsumentami, którzy lepiej postrzegają firmy, które dbają o środowisko, zwraca się również uwagę na pracowników i procesy rekrutacyjne. Chodzi tutaj o procesy motywujące pracowników, wynagrodzenie, poszanowanie praw itp. W tym przypadku liczy się zachęcenie do identyfikacji ludzi z konkretną marką – zarówno odbiorców jak i pracowników.

Podsumowanie – ESG

Czynniki ESG są ściśle związane ze zrównoważonym rozwojem, który ma za zadanie odpowiednio dopieszczać wszystkie elementy związane z firmą. Jeśli jednak nie będziemy przychylni wobec zmian w kierunku ESG, możemy negatywnie wpłynąć naszą sytuację. Działania z inwestorami, a także ogólne pozyskiwanie finansów lub pracowników, może okazać się trudnym do realizacji przedsięwzięciem. Dlatego warto odpowiednio wcześnie zainteresować się tematem ESG, aby nie zostać zmarginalizowanym przez rynek.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co to jest ESG i jak pomaga zarządzać firmą? - Marketing"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *