Spis treści:
Sam newsletter niesie za sobą szereg korzyści, często niewykorzystywanych przez wiele firm. Jest on istotnym elementem Inbound marketingu, a także narzędziem wspierającym sprzedaż. Jednak przez swoją formę, czyli najczęściej wiadomości e-mail, może wydawawać się mało efektywny. Kto nigdy nie zignorował żadnego maila chociażby nieświadomie? Nic bardziej mylnego. Pomimo swojej niepozorności – newsletter jest potężnym narzędziem, które wpływa na sprzedaż naszej firmy.
Tłumaczenie dosłowne z języka angielskiego – “list z wiadomościami”. Jednak wobec ogólnego postępu cywilizacyjnego, obecnie rozumie się to jako wiadomości mailowe wysyłane regularnie do konkretnej grupy odbiorców przez przedsiębiorstwo.
Argumentem wobec tego, czy w ogóle warto korzystać z newslettera, mogą być badania przeprowadzone przez Data&Marketing Association. Wykazały m.in., że każdy dolar amerykański wydany na kampanię, wiązał się z bardzo wysokim zwrotem inwestycyjnym, który średnio wyniósł 38 USD (1). Jest to dość znaczący powód, aby przynajmniej rozważyć kanał mailowy we własnych działaniach marketingowych. Co więcej:
- ponad 70% marketerów oceniło wartość wskaźnika ROI dla e-mail marketingu jako “dobry” lub “doskonały” – SaleCycle
- blisko 90% marketerów stwierdza, że m.in. za sprawą newslettera, pozyskują oni potencjalnych klientów – Juvlon
- E-mail marketing, w porównaniu do popularnych mediów społecznościowych (Facebook, Twitter), ma o 40 razy wyższy poziom konwersji. – MCKinsey – Po otwarciu konkretnego maila, istnieje większa szansa na interakcje z nim, niż poprzez “scrollowanie” w mediach społecznościowych.
Badania przeprowadzane przez firmy ze świata wykazują więc, że newsletter jako narzędzie jest niezwykle skuteczne – a zatem warto z niego skorzystać. Co jednak oznacza w praktyce, rozpoczęcie wysyłania własnego newslettera?
Po zdecydowaniu się na ten korzystny sposób kontaktu z klientami, trzeba zdawać sobie sprawę co on za sobą niesie. Wykorzystywany w nieodpowiedni sposób, nie będzie mógł zagwarantować korzyści i w pełni się rozwinąć. Należy pamiętać:
- Pozostajesz w kontakcie ze swoimi odbiorcami
Wykorzystaj to – większość osób ceni sobie stały kontakt z firmami, którym zdecydowały się zaufać. Przypominanie o istnieniu Twojej marki, to podstawowy element współczesnego marketingu. Ogromne znaczenie odgrywa przecież budowanie relacji z odbiorcami.
- Wzmacnianie wizerunku
Spójność i konsekwencja w działaniach jest bardzo istotna nie tylko w prowadzeniu własnego biznesu. Udowodnił to m.in. Robert Cialdini. Sam newsletter, może odgrywać rolę informacyjną i przekazywać wartościowe treści. W oczach odbiorców, możemy jawić się jako konsekwentni eksperci branżowi.
- Usprawnienie komunikacji z odbiorcami
To również przełoży się na wzmocnienie Twojego wizerunku. Jeden newsletter może dotrzeć do całej rzeszy osób. Pozwoli Ci to zaoszczędzić czas, pieniądze, a także zmniejszyć wysiłek. Co więcej, możesz spersonalizować swój przekaz wykorzystując narzędzia takie jak Hubspot. Tym sposobem dopasujesz komunikat w newsletterze na potrzeby konkretnych odbiorców lub ich grup (person) w sposób automatyczny.
Jakie informacje powinny znajdować się w newsletterze, aby spełniał on swoje zadania? W tym przypadku również należy pamiętać o charakterystyce własnej branży oraz o spójności strategii komunikacyjnej firmy. Warto zauważyć, że Twój newsletter, otrzymają osoby, które wyraziły na to zgodę – oznacza to, że najprawdopodobniej pierwszy kontakt z Twoją firmą mają już za sobą. Istnieje jednak kilka typowych dla newsletterów tematów:
- Aktualności – jeśli poszerzasz swoją działalność, uczestniczysz w jakimś wydarzeniu jako marka itp. Poinformuj o tym.
- Akcje promocyjne – zakomunikuj z wyprzedzeniem o zniżkach. Jest to przede wszystkim ukłon w stronę stałych klientów, ale również argument, żeby zapisać się do Twojego newslettera, a także otwieranie wiadomości, które wysyłasz.
- Informacje branżowe – pokaż, że jesteś “na czasie”. Szczególnie istotne jest to jeśli działasz w modelu B2B.
- Informacje o nowych wpisach na bloga – jeśli prowadzisz blog to nie tylko promujesz jego treści, ale także stronę internetową, swoją markę. Sprawiasz, że newsletter jest wartościowy – tak jak Twój blog.
Podsumowanie
Newsletter może stać się istotnym wsparciem Twojego biznesu m.in. wobec kontaktu z klientami. Pamiętaj jednak, że całość musi być spójna z ogólną strategią komunikacyjną Twojej firmy. W przeciwnym razie, nie przyniesie on pożądanych efektów. Decydując się na newsletter, otrzymujesz potężne narzędzie komunikacyjne, które wesprze Twoje działania.
źródło:
(1) https://dma.org.uk/uploads/misc/marketers-email-tracker-2019.pdf
Dodaj komentarz