Co to jest brief?
W przypadku gdy jesteś przed rozpoczęciem kampanii reklamowej, masz ją w planach, ale nie wiesz jak się do tego wszystkiego zabrać, warto jest na samym początku przygotować odpowiedni brief. Czym jest i jak go napisać?
Spis treści:
Brief – definicja
W najprostszym ujęciu – jest to dokument, który zawiera wszystkie niezbędne aspekty dotyczące Twoich działań reklamowych. Tworzenie briefu powinno być pierwszym krokiem w kampanii reklamowej – bez względu na fakt, czy zdecydujesz się na działania indywidualne, czy przekażesz wykonanie kampanii firmie zewnętrznej. Należy zamieścić w nim m.in.
- dane dotyczące odbiorców reklamy.
- analizy rynku.
- funduszy jakie możesz przeznaczyć na tego typu działania.
- pomysły dotyczące projektu.
- działalność marketingowa – jeśli podejmujesz już jakieś działania, np. pozycjonujesz swoją stronę internetową – również warto o tym wspomnieć.
Innymi słowy – jest to swoisty przewodnik, który pozwoli Tobie lub innej osobie odpowiedzialnej za przeprowadzenie kampanii reklamowej, na zachowanie spójności działań. Jest to niezwykle istotne w przypadku budowania i podtrzymywania tożsamości marki.
Dlaczego jest tak ważny?
Wyobraź sobie, że chcesz przeprowadzić kampanię reklamową dotyczącą Twojego produktu. Jesteś szefem – posiadasz największą wiedzę dotyczącą oferowanych dóbr. Jednak w przypadku kampanii reklamowej łatwo jest o czymś zapomnieć. Brief zbiera wszystkie istotne informacje z punktu widzenia działań promocyjnych – po prostu będziesz posiadał czarno na białym “co, gdzie, kiedy i jak”.
Jeśli zdecydujesz się na zlecenie przeprowadzenia kampanii firmie zewnętrznej – na pewno na samym początku zostaniesz zapytany o brief. Pomimo najszczerszych chęci, może zdarzyć się tak, że przez nieporozumienie z drugą osobą – istotne informacje mogą umknąć.
Gdy przekażesz agencji reklamowej brief – masz pewność, że o niczym nie zapomniałeś, a agencja będzie mogła przeprowadzić spójną z Twoimi dotychczasowymi działaniami kampanię.
Brief – jak się do tego zabrać?
Wiemy już czym jest brief. Teraz warto wspomnieć, jak się odpowiednio przygotować do jego stworzenia. Warto pamiętać przede wszystkim:
- Czas – w wielu przypadkach jest kluczowy. Jeśli jest to możliwe, spiesz się powoli. Bywa tak, że w pośpiechu przeoczymy dla nas oczywisty element, który nie musi być taki sam dla drugiej osoby. Brief musi być wynikiem starannego i precyzyjnego działania.
- Organizacja – pamiętaj, że brief jest przewodnikiem. Wiedząc już co musi zawierać, zbierz wszystkie niezbędne informacje i miej je na wyciągnięcie ręki. Unikniesz w ten sposób chaosu, a samo stworzenie dobrego briefu nie będzie problematyczne.
- Planowanie – przed rozpoczęciem tworzenia briefu, po prostu odpowiednio go zaplanuj. Jeśli będzie wyglądał jak zlepek ważnych, ale przypadkowo dopasowanych informacji, nie będzie spełniał swojej roli.
Jak napisać dobry brief?
Jeśli odpowiednio się zorganizujesz, dasz sobie czas i zaplanujesz swój brief – osiągnąłeś połowę sukcesu. Pozostanie już tylko odpowiednie dopasowanie informacji i ich przedstawienie. O czym należy pamiętać?
- Styl pisania – unikaj pustych zwrotów, form grzecznościowych, urozmaiceń stylistycznych itp. Po prostu pisz krótko i na temat.
- Forma – przyjmuje się, że dobry brief mieści się na jednej kartce A4. Jeśli w Twoim przypadku jest to możliwe – świetnie. Jednak pamiętaj, że jeśli umieszczenie wszystkiego na jednej stronie, będzie wiązało się z odrzuceniem istotnej informacji, nie rezygnuj z niej.
- Komunikacja – tworzysz brief dla niej. To dzięki niemu agencja reklamowa ma możliwość zrozumieć Twój zamysł. Jeśli coś będzie w briefie zrozumiałe tylko dla Ciebie, spróbuj to zmienić. Warto jest przedstawienie briefu osobie nie zaangażowanej w proces twórczy. Da Ci pewność, że zostaniesz dobrze zrozumiany również przez agencję.
- Spójność – wykonujesz brief w celu spójności swoich działań, więc niech sam również się tym charakteryzuje. Spójność świadczy o konsekwencji, co przekłada się bezpośrednio na postrzeganie nie tylko Twojej firmy, ale również Ciebie.
Podsumowanie
Brief jest formą komunikacji pomiędzy Tobą, a agencją reklamową. Może przysłużyć się również Tobie, jeśli sam zdecydujesz się na wykonywanie tego typu działań. Przygotowanie go, powinno być odpowiednio zaplanowane i rozłożone w czasie. Pośpiech nie jest wskazany, a może źle wpłynąć na efekt końcowy oraz na ewentualne nieporozumienia.
Dodaj komentarz