Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Co to jest feedback i jakie ma znaczenie?


Co to jest feedback i jakie ma znaczenie?



29 października 2021 (Zaktualizowano: 27 grudnia 2024) 6-8 min. czytania

Czym jest Feedback i jak go udzielać?

Co to jest feedback? W dosłownym tłumaczeniu to informacja zwrotna. I szczerze mówiąc, wykorzystujemy go codziennie w przeróżnych miejscach. Obojętnie gdzie się znajdujemy, czy w pracy, w domu, w sklepie, zawsze w jakiś sposób udzielamy informacji zwrotnych. Jednak w środowisku zawodowym, kładzie się na ten rodzaj komunikatów, szczególny nacisk.

Jaka jest jego Feedbacku?

W środowisku biznesowym, przyjęto, że feedback jest jednoznaczną i konkretną informacją. Przekazuje się ją w celu wspierania procesów rozwojowych, jakiejś jednostki lub grup ludzi. Dlatego jest tak istotny. Wyobraź sobie, że Twój pracownik wykonuje powierzone mu czynności niewłaściwie. Jeśli nie przekażesz mu komunikatu, będzie prawdopodobnie pracował tak cały czas, co może doprowadzić do strat. Dlatego ważnym jest, żeby wykorzystywać informacje zwrotne w celach m.in. doskonalenia zawodowego.

Czyli po prostu, jeśli nie udzielasz informacji zwrotnych – wytwarzasz niesprzyjające środowisko do rozwoju. Dlatego oprócz ogólnej chęci do feedbacku, należy również wiedzieć, jak przekazywać go we właściwy sposób.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jak udzielać informacji zwrotnych?

Należy skupić się zarówno na formie oraz na treści przekazywanego komunikatu. Nie chcemy, żeby nasz rozmówca nas źle zrozumiał lub poczuł się urażony. Wykształcił się pewien sposób udzielania informacji zwrotnych, który uznaje się za najbardziej odpowiedni. Jest to tzw. metoda kanapki. Chodzi o to, aby informacje, które odbiorca może uznać za negatywne, opatrzyć pozytywnymi:

  • pozytywna
  • negatywna
  • pozytywna

Dzięki tak skonstruowanemu komunikatowi, odbiorca będzie wiedział nad czym musi popracować, jednocześnie nie przygniecie go fakt, że robi coś źle. Będzie posiadał więcej entuzjazmu w procesie niwelowania niepożądanego działania. Jak to wygląda? 

Przykładowo: 

Janek, widzę, że fajnie sobie radzisz na tym stanowisku i w swoje działania wkładasz dużo entuzjazmu. Zauważyłem jednak, że raport, który mi wysłałeś, zawierał tylko podstawowe informacje dotyczące sprzedaży. Kolejny, spróbuj zrobić na podstawie szablonu, który Ci wysłałem. Fajnie, że przedstawiłeś rozbudowane dane dotyczące pracowników. Mamy teraz lepszy wgląd w to, jak funkcjonuje dział zarządzania ludźmi. Gdzie się tego nauczyłeś?

Istotne jest, że przekazałeś informacje o błędzie jaki popełnił Twój pracownik. Dostał jasny komunikat, co ma zrobić, żeby nie popełnić tego ponownie. A opatrzenie tego pozytywnymi informacjami w neutralny sposób sprawi, że Janek, nie będzie długo rozpamiętywał swojego potknięcia, tylko wykorzystując swój entuzjazm, po prostu szybko się poprawi.

Przeczytaj również  Jak zaprojektować program lojalnościowy w e-commerce?

Zasady udzielania feedbacków

Zobaczyliśmy jaka jest ich rola, teraz możemy poznać pewne sprawdzone zasady ich udzielania. Chcemy przecież, żeby były to rzetelne informacje zwrotne, które pozwolą na rozwój. W zaprezentowanym przykładzie, zostały wykorzystane, ale ważne jest aby im się bliżej przyjrzeć:

  • Bezpośredni komunikat

Niech Twój odbiorca, nie będzie miał wątpliwości do kogo mówisz. Jeśli rzucisz swoje obserwacje w eter, jaka jest szansa, że zostaną odebrane przez właściwą osobę? Warto rozpocząć od imienia odbiorcy komunikatu, wtedy nie pozostawiasz wątpliwości do kogo się zwracasz.

  • Prywatność

Zadbaj o to, aby informacje zwrotne przekazywać na osobności. Pamiętaj, że feedbacki mogą być także pozytywne – możesz pochwalić pracownika za określone zachowanie. Jednak istotne jest, aby porozmawiać na osobności z konkretną osobą. Szczególnie w przypadku, gdy chcemy przekazać informacje negatywne. Zyskamy szacunek swojego odbiorcy, a nasz zespół nie straci do nas zaufania.

  • Nie oceniaj człowieka

Bardzo ważną zasadą jest, aby ważyć swoje słowa. Twój feedback powinien dotyczyć konkretnego zachowania, wypowiedzi, czynności, ale nigdy człowieka. Może to być przede wszystkim bardzo źle odebrane przez odbiorcę. Skup się na jednej określonej rzeczy i nie mieszaj w to charakteru, światopoglądu itp.

  • Pozytywy

Często słysząc “informacja zwrotna” lub “feedback”, mamy negatywne skojarzenia. Dlatego tak ważne jest, żeby często udzielać tych komunikatów. Staraj się przekazywać pozytywne feedbacki nawet za małe rzeczy, wtedy gdy przyjdzie czas na negatywne, Twój zespół nie będzie miał wrażenia, że po prostu się czepiasz. 

  • Odpowiedź

Zachęć swojego odbiorcę do rozmowy. Informacja zwrotna to nie Twoje przemówienie, ale wstęp do konwersacji na temat określonych zachowań. Zostaw miejsce na to, aby odbiorca mógł wyrazić swoje zdanie i po prostu z Tobą porozmawiać na ten temat.

Przeczytaj również  Na czym polega pisanie artykułów eksperckich?

Pamiętaj, że jeśli chcesz być dobrze odebrany, podczas udzielania informacji zwrotnych, nie ma miejsca na emocje. Musisz być spokojny i opanowany. W przeciwnym razie, nawet najlepiej dopracowany komunikat, nie będzie skuteczny, a może wywołać po prostu kłótnie.

Podsumowanie

Udzielanie informacji zwrotnych jest bardzo ważnym elementem procesu rozwoju. Największe korporacje w swoich szkoleniach, kładą bardzo duży nacisk na tę formę komunikacji. Dzięki niej, w łatwy sposób na bieżąco możemy rozwijać nasz zespół, a także podtrzymywać dobrą atmosferę. Pomimo, że czasem informacja zwrotna może wydawać się trudna, nie rezygnuj z niej. Im trudniejsza Ci się wydaje, tym lepsze efekty przyniesie.

Wskazówki dotyczące udzielania feedbacku

Podczas udzielania feedbacku warto pamiętać o kilku istotnych wskazówkach, które mogą sprawić, że komunikat będzie skuteczniejszy:

  • Określ konkretny cel: Zanim udzielimy informacji zwrotnej, warto mieć jasno określony cel tego feedbacku. Dzięki temu będziemy w stanie przekazać bardziej precyzyjne i skuteczne komunikaty.
  • Słuchaj uważnie: Warto dać swojemu pracownikowi czy współpracownikowi możliwość wyrażenia swoich opinii i punktu widzenia. Słuchanie ze zrozumieniem może pomóc w zrozumieniu sytuacji z innej perspektywy.
  • Udzielaj feedbacku regularnie: Nie czekaj na określone sytuacje czy spotkania, aby udzielać informacji zwrotnej. Regularne feedbacki mogą pomóc w ciągłym doskonaleniu się i unikaniu powtarzających się błędów.

Dodatkowo, warto pamiętać o tym, że feedback może być dwukierunkowy. Oznacza to, że nie tylko my udzielamy informacji zwrotnej, ale również warto prosić o nią od innych osób. Dzięki temu będziemy mogli sami się rozwijać na podstawie opinii innych.

Ciekawostki na temat feedbacku

Feedback jest nie tylko narzędziem używanym w środowisku biznesowym, ale również odgrywa istotną rolę w rozwoju osobistym. Otrzymanie konstruktywnej informacji zwrotnej od przyjaciół, rodziny czy mentorów może pomóc nam w poprawie naszych umiejętności i zachowań.

Badania naukowe pokazują, że regularne udzielanie feedbacku może wpływać pozytywnie na motywację pracowników oraz ich zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Dzięki temu, pracownicy mogą czuć się bardziej docenieni i zmotywowani do działania.

Podsumowanie

Feedback jest nieodłącznym elementem skutecznej komunikacji w środowisku zawodowym. Udzielanie informacji zwrotnej w sposób konstruktywny i regularny może przyczynić się do rozwoju zarówno jednostki, jak i całego zespołu. Warto więc pami


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co to jest feedback i jakie ma znaczenie?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *