Spis treści:
Co to jest dropshipping?
To model logistyczny, który ma zastosowanie w sprzedaży internetowej. Polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na producenta. Rolą e-sklepu jest zbieranie zamówień i przekazywanie ich do hurtowni, w celu wysyłki zamówienia. Mamy tutaj 3 strony: klienta, dystrybutora (sklep) i producenta (hurtownię). Sklep nie potrzebuje magazynu, bo nie przechowuje towarów i nie zajmuje się wysyłką.
Wyróżniamy 2 warianty dropshippingu:
1. Klient wie, że firma zewnętrzna dostarcza towar. Na stronie jest informacja, że kupujemy produkty z danej hurtowni. Cała odpowiedzialność za zamówienie i prawa konsumenta spoczywają na producencie.
2. Klient nie wie, że kupuje od firmy trzeciej. Producent jest ukryty i wysyła towar z logo dystrybutora. To sklep ponosi za wszystko odpowiedzialność.
Sklep internetowy, który korzysta z dropshippingu nie musi przechowywać oferowanego towaru i nie przejmuje się dostępnością produktów, co nie generuje dodatkowych kosztów. Nie trzeba inwestować w sprzęt magazynowy ani ludzi do obsługi. Nie ma zamrożonego kapitału, bo nie musimy kupować towaru. Można podpisać umowę z kilkoma dostawcami i nasz sklep będzie oferował szeroki wachlarz produktów. Sklep nie kompletuje i nie pakuje zamówień. Nie zajmuje się organizacją dostawy i samą przesyłką. Nie zajmuje się zwrotami, konsument ma na to 14 dni, ale trzeba sprawdzić, czy towar jest w stanie nienaruszonym, czy posiada metki itd. Zadaniem dystrybutora jest wyłącznie pozyskanie klientów, po jego stronie jest reklama np. pozycjonowanie strony i cały proces sprzedaży. Może poświęcić czas na poprawę funkcjonalności strony internetowej. Narzuca na ceny hurtowe marżę i na tym zarabia.
Jakie możliwości i zagrożenia daje dropshipping?
Bardzo ważne jest, żeby zintegrować system sklepu z oprogramowaniem hurtowni. To niezbędne do prawidłowej komunikacji odnośnie np. stanu magazynowego. Niestety niezadowolenie klienta przeważnie odbija się na sklepie internetowym. Nie mamy choćby wpływu na jakość i szybkość wysyłki zamówienia, a niestety możliwe są też pomyłki. Producent może również podnieść ceny bez konsultacji z nami. Najgorszą sytuacją jest problem z synchronizacją oprogramowania i np. sprzedanie towaru, który nie jest już dostępny.
Kiedy decydujemy się na podpisanie umowy na usługi dropshippingowe konieczne jest ustalenie dokładnych zasad współpracy. Obie strony muszą aktywnie uczestniczyć w procesie zakupów. Każda strona ma swoją rolę do spełnienia i nie można dopuścić do jakichkolwiek zaniedbań.
Przez rozpoczęciem współpracy trzeba się zastanowić, czy nakładana na towar marża zapewni mi odpowiednie przychody? Czy nie będzie problemu z synchronizowaniem sklepu internetowego z platformą producenta? Co się stanie gdy hurtownia zerwie z nami współpracę albo podpisze umowę z nami i jednocześnie z nasza konkurencją?
Przed rozpoczęciem współpracy konieczne jest podpisanie stosownej umowy żeby uniknąć w przyszłości nieporozumień i dokładnie określenie zadań każdej ze stron. Decydując się na dropshipping udostępniamy hurtowni dane personalne klientów, dlatego musi być o tym zapis w regulaminie sklepu i regulaminie RODO.
Dodaj komentarz