Szukając dobrego biura projektowego lub firmy remontowej bardzo często radzimy się naszych znajomych. Chcemy mieć pewność, że dana firma spełni nasze oczekiwania i będziemy zadowoleni z usługi. Dlaczego więc projektując stronę internetową nie sprawdzamy jej użyteczności? Nie zwracamy uwagi, czy będzie przyjazna dla użytkowników, co jest bardzo istotne jeśli chcemy mieć jak najlepszą konwersję.
Spis treści:
Jak sprawdzić użyteczność witryny?
Często wydaje się nam, że znamy swoich klientów i spełniamy ich oczekiwania. Zastanówmy się jednak nad nowymi, potencjalnymi klientami. Po pierwsze musimy postawić się w roli użytkownika, który pierwszy raz odwiedził naszą stronę i nie wie, gdzie co się znajduje. Już na wstępie należy zadbać, żeby strona szybko się ładowała, bo nikt nie lubi czekać, aż wyświetlą się wszystkie obrazki. Po drugie musi mieć czytelny i łatwy w obsłudze układ strony i przyjazne kolory. Obecnie niezmiernie istotne jest również zadbanie o responsywność strony, czyli wyświetlanie się na urządzeniach przenośnych. Ze smartfonów czy tabletów korzysta coraz więcej osób niż z komputerów stacjonarnych, dlatego strona musi dostosowywać się do wielkości ekranów.
Jeśli wielu nowych użytkowników opuszcza stronę bez dokonania konwersji, to znaczy, że należy coś na niej poprawić. Należy przeprowadzić badania UX, żeby wyłapać wszystkie błędy i dostosować stronę do potrzeb klientów. Niekiedy wystarczy jeden błąd na stronie, żeby użytkownicy z niej wychodzili. Warto sprawdzać interakcje na stronie i kontrolować, co należy poprawić.
Google Analytics
Warto wykorzystać Google Analytics do monitorowania strony. Jeśli dobrze skonfigurujemy narzędzie, to będziemy mieć naszą stronę cały czas pod kontrolą. Dowiemy się m.in. na które podstrony wchodzi najwięcej osób lub na jakim etapie klienci opuszczają naszą witrynę itd. Niestety nie poznamy przyczyny takiej sytuacji, zobaczymy tylko, że użytkownik porzucił koszyk i sami musimy się domyślić dlaczego.
Czy można zadowolić każdego?
Oczywiście, że nie można, każdy woli coś innego, ale w użyteczności witryny chodzi o to, żeby każdemu było wygodnie z niej skorzystać i żeby w prosty sposób odnalazł to czego szuka. Badając stronę sprawdzamy ewentualne błędy a nie gusta i przyzwyczajenia jednostki. Naszym celem jest odnalezienie niedziałającego przycisku, a że kolor się komuś nie podoba nie ma dla nas znaczenia. Nie możemy dogodzić wszystkim. Zwyczajny użytkownik nie zna się na tworzeniu stron, on ma tylko wejść na stronę i intuicyjne znaleźć to, co go interesuje.
Ile czasu potrzebujemy na badania UX?
Niestety jeżeli chcemy rzetelnie sprawdzić swoją stronę będzie to wymagało od nas poświęcenia nieco naszego czasu, a niekiedy również poniesienia dodatkowych kosztów. Jednakże na pewno takie działania nam się zwrócą, bo lepiej wyłapać błędy od razu i zwiększyć konwersję na stronie, niż zastanawiać się, czemu użytkownicy ją opuszczają.
Dodaj komentarz