Prowadząc sklep internetowy wiemy, że strona musi być przyjazna użytkownikom. W łatwy i szybki sposób klienci muszą odnaleźć to, czego szukają. Właściwe posortowanie i opcja profilowania artykułów w sklepie są bardzo ważne, żeby usprawnić wygodne przemieszczanie się po stronie. Zastanówmy się, w jaki sposób można efektywnie administrować kwotami we wszystkich kategoriach z osobna? Idealnym rozwiązaniem jest automatyzacja cena i monitoring kategorii produktowych. Sprawdźmy, jak go zastosować na naszej witrynie?
Spis treści:
Co to właściwie jest automatyzacja cen i monitoring kategorii produktowych?
Monitoring cen w sieci to proces obserwowania i analizowania rynku, który bierze pod uwagę ceny konkretnych artykułów będących do kupienia online. Takie badanie można wykonać poprzez porównanie cen produktów w przeróżnych porównywarkach cenowych, sklepach internetowych i portalach aukcyjnych. To doskonałe narzędzie do sprawdzania różnych kanałów sprzedaży w internecie, których jest bardzo dużo i ręcznie nie jesteśmy w stanie ich monitorować. Warto zbierać tego typu dane, bo są one cenne zarówno dla producentów, jak i właścicieli e-sklepów. Taka wiedza umożliwia dopracować odpowiednią strategię sprzedażowa, błyskawicznie reagować na sytuacje kryzysowe lub zmianę trendów, co przekłada się na wzrost zysków i przewagę nad konkurencyjnymi firmami.
Do monitoringu cen warto wykorzystać narzędzia online, które zbierają najważniejsze dane i przedstawiają je w przejrzysty sposób. Dzięki temu w ramach jednego interfejsu można otrzymać ogląd całego rynku – w narzędziu znajduje się informacja o tym, jaki sklep sprzedaje produkt najtaniej, najdrożej, a także – które miejsce w rankingu zajmuje analizowany sklep (czyli ile jest tańszych, a ile droższych ofert).
Źródło grafiki: https://dealavo.com/pl/dodatkowe-informacje/monitorowanie-sledzenie-cen/
Dzięki temu można dowiedzieć się, dla których produktów i na których stronach (np. Ceneo, Empik Marketplace, Allegro) oferta sklepu jest konkurencyjna cenowo:
Źródło grafiki: https://dealavo.com/pl/dodatkowe-informacje/monitorowanie-sledzenie-cen/
Zazwyczaj narzędzie oferuje też analizy dotyczące cen historycznych, dostępności produktów, kosztów dostawy, a także – informuje o możliwościach osiągnięcia dodatkowego zysku (np. poprzez podniesienie ceny, gdy konkurencja sprzedaje produkty zdecydowanie drożej). Niektóre narzędzia, np. Dealavo, przedstawiają dane także w formie raportów Excel oraz API, dzięki czemu można je prezentować w ramach innych systemów używanych przez przedsiębiorstwo.
Monitoring wielokrotnie jest powiązany z automatyzacją cen.Umożliwia ona niemalże natychmiastową reakcję na działania konkurencyjnych firm i zmiany trendów. Automatyzacja cen odbywa się o wcześniej ustalone reguły, które zależą od polityki sklepu. Jedną z najbardziej popularną z nich jest ustalenie ceny na takim poziomie, by znaleźć się w czołówce ofert na danej stronie (np. Ceneo) przy jednoczesnym zachowaniu pewnego poziomu marży. Dzięki automatyzacji ceny w sklepie są zmieniane automatycznie w taki sposób, by spełnić ten warunek, przy jednoczesnym możliwie wysokim zysku. Automatyzacja sprawia, że ceny mogą być zmieniane częściej oraz z większą skutecznością niż w sytuacji, gdy opiera się na pracy manualnej.
Poniżej widać, jak czasem niewielka zmiana ceny może doprowadzić do znaczącej poprawy pozycji, np. na Google Shopping:
Źródło grafiki: https://dealavo.com/pl/dodatkowe-informacje/monitorowanie-sledzenie-cen/
W jaki sposób kontrolować ceny we wszystkich kategoriach z osobna?
Monitorowanie cen konkurencyjnych firm możemy przeprowadzać biorąc pod uwagę różne wyznaczniki. Możemy kontrolować grupę wybranych produktów, porównywarek internetowych lub konkurencyjnych sklepów. To dzięki wprowadzeniu odpowiedniej kategoryzacji produktów na stronie wpływa na łatwiejsze poruszanie się w witrynie i ułatwia klientom zakupy. Jeśli chcemy usprawnić wyszukiwanie produktów, wprowadźmy filtrowanie po rozmiarach, producentach, kolorach, przeznaczeniu (np. odzież górska, akcesoria dla niemowląt). Takie rozwiązanie sprawi, że klient nie będzie zmuszony przekopać całego sklepu, żeby znaleźć produkty, którymi jest zainteresowany.
Jak zastosować automatyzację w sklepie?
Automatyzację cen warto wprowadzić w naszym sklepie, żeby dostosować ofertę do wymagań rynku i zadowolić klientów. Chcą zastosować takie rozwiązanie u nas na stronie trzeba skorzystać z inteligentnych algorytmów, które biorą pod uwagę określone wymagania i zwracają uwagę na ceny i realizują odpowiednią strategię marketingową. Algorytmy zwracają uwagę np. ceny u konkurencyjnych sklepów lub porównywarek, jakie jest zapotrzebowanie na dane produkty (sezonowość), jakie są limity marży, określenie najmniejszej i największej ceny w porównaniu do konkurencji, ilości towarów oferowanych w danej cenie, out of stock (to towary, których nie ma aktualnie na stanie konkurencyjna firma), zachowania klientów podczas zakupów itd.
Dodaj komentarz