Stworzymy ładna stronę, dobrze ją wpozycjonowaliśmy, a nasze najważniejsze słowa kluczowe znajdują się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania, prowadzimy szeroko zakrojone działania promocyjne na Facebooku, ale mimo wszystko sprzedaż w naszym sklepie pozostawia wiele do życzenia. Zastanówmy się co jeszcze można poprawić, żeby zwiększy konwersję? Odpowiedzią jest zadbanie o użyteczności strony, jeśli witryna nie jest funkcjonalna, to nawet najniższe ceny nie wyczarują nowych klientów. Sprawdźmy, jakie działania należy wdrożyć, żeby zachęcić użytkowników do uzupełnienia formularzy w sklepie, ściągnięcia materiałów promocyjnych i dodania większe ilość produktów do koszyka.
Spis treści:
Co to jest użyteczność witryny?
Użytecznością strony inaczej mówiąc UX (User Experience) są prace mające na celu dostosowanie serwisu do potrzeb i wymagań użytkowników. Klienci mają bez problemu poruszać się po stronie i znaleźć to, czego potrzebują. Sklep musi szybko się ładować, dostosowywać się do urządzeń mobilnych i bezproblemowo przeprowadzić klienta przez cały proces zakupowy. Strony, które spełniają powyższe wymogi są chętniej odwiedzane przez konsumentów. Chcą dowiedzieć się, czy nasza witryna jest użyteczna dla użytkowników i co ewentualnie jeszcze można poprawić, warto przeprowadzić audyt UX i testy użyteczności strony.
Jak wygląda audyt UX?
Podczas audytu UX musimy dokładnie przeanalizować każdy element znajdujący się na stronie pod kątem jej przystosowania do potrzeb klientów i osiągnięcia zamierzonych celów przez właściciela sklepu. Wykonanie analizy witryny daje możliwość znalezienia rzeczy, które trzeba poprawić, przyspieszyć, usunąć lub dodać, aby polepszyć konwersję. Najlepiej, żeby badanie użyteczności witryny wykonał specjalista w tym temacie, wykorzystując różne narzędzia i metody biorące pod uwagę statystyki serwisu i zachowania klientów, dowiemy się gdzie leży problem. W trakcie audytu z reguły bierze się m.in. pod uwagę:
1. Analizę specjalistyczną, która wykorzystując swoje doświadczenie, a także stworzoną wcześniej metodę badań naukowych, pomaga specjalistom wykonać szczegółowe badanie serwisu www. Możemy wyróżnić wędrówkę poznawczą i analizę heurystyczną.
2. Wykonanie testów A/B, czyli sprawdzenie efektywności wdrożonych zmian. Chodzi tutaj o to, że użytkowników dzieli się na dwie grupy i każdej z nich przedstawia się tylko jedną wersję witryny, z zastrzeżeniem że obie strony różnią się tylko jedną rzeczą. Po skończonych testach uzyskamy odpowiedź, która wersja strony przyniosła lepszą konwersję.
3. Badanie zachowań klientów na stronie to skarbnica wiedzy. Wykorzystując informacje na temat osób wchodzących do sklepu internetowego dowiemy się, co trzeba jeszcze poprawić. Mamy do dyspozycji analizę ruchu gałek ocznych, wideo z tym gdzie klikają użytkownicy i scroll mapy. Te dane pomogą w ustaleniu, które miejsca na stronie są ciekawe dla kontrahentów, a przy których się gubili przez co nie byli w stanie dokuczyć transakcji lub wypełnić ankiety.4. Makiety użyteczności strony przygotowuje się uwzględniając zgromadzone informacje i wnioski, jakie wyciągnęliśmy. Makiety UX służą do zaprezentowania miejsc i części, które należy poprawić.
Dodaj komentarz