Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Content Marketing / Atomizacja treści – czym jest i czy warto ją stosować?


Atomizacja treści – czym jest i czy warto ją stosować?



10 czerwca 2022 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Content marketing obecnie jest dość popularną formą marketingu, promocji oraz reklamy, która jest stosowana przez wiele firm na całym świecie. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ odpowiedni content to świetne narzędzie reklamowe, a także pomaga stworzyć relację z odbiorcami, a w tym także klientami danej marki. Sam content marketing też ma wiele odmian i może być przeprowadzany na bardzo wiele różnych sposobów. Obecnie ma on także ogromne znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania stron internetowych. To wszystko spowodowało, że wokół content marketingu powstało wiele różnych pojęć, które opisują zjawiska w nim zachodzące, a jednym z nich jest właśnie atomizacja treści.

Czym jest atomizacja treści?

Atomizacja treści w najprostszym ujęciu polega na rozdrabnianiu większej (objętościowo) ilości treści, na mniejsze części, które mają w założeniu być m.in. bardziej przystępne dla odbiorcy i w takiej formie będą one wykorzystywane w różnych kanałach marketingowych. Atomizacja treści w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularna m.in. z uwagi na fakt, że daje ona większe możliwości pod kątem optymalizacji contentu.

Znacznie łatwiej jest efektywnie pracować z krótkimi tekstami, niż np. z artykułami blogowymi na 20 tys. zzs. Co więcej, obecne środowisko pracy content marketingu jest bardzo mocno zróżnicowane. Uwzględnia się tutaj zarówno strony internetowe, e-sklepy, fora, newslettery, maile, media społecznościowe i wiele więcej. To powoduje, że przemyślana atomizacja treści może przynieść po prostu lepsze efekty.

Przeczytaj również  Prowadzenie bloga internetowego, wpływ na pozycjonowanie strony

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Warto jednak pamiętać, że atomizacja treści nie jest tym samym co repurposing – czyli dostosowanie treści na potrzeby różnych kanałów komunikacji. W atomizacji treści chodzi o tworzenie, wykorzystywanie i rozbudowywanie tematów, koncepcji, pomysłów, nie zaś istniejącego contentu.

Jak wdrożyć atomizację treści?

Podstawową sprawą w tej kwestii jest wymyślenie głównej tematyki, która ma zostać zatomizowana. Można posłużyć się przykładem, który pod tym względem jest niezwykle bogaty w wiele różnych zagadnień i łatwo będzie przedstawić na nim proces atomizacji treści – pozycjonowanie stron internetowych.

W przypadku atomizacji treści tematyki pozycjonowania stron, na samym początku warto stworzyć jeden główny artykuł, który będzie przedstawiał dane zagadnienie, wskazywał na jego złożoność i może wzmiankować o poszczególnych “kolejnych” tematach, które będą poruszane bardziej szczegółowo w kolejnych treściach. 

To właśnie wyodrębnienie z głównej tematyki innych zagadnień, pozwala stworzyć kolejne np. artykuły na blogu, które wyczerpią mniej obszerną tematykę. Oczywiście treści nie muszą być jedynie “pisane” – warto postawić także na różnego rodzaju infografiki, wykresy, materiały audiowizualne itp.

W przypadku pozycjonowania stron internetowych, kolejnymi tematami powstałymi w wyniku atomizacji treści, mogą być np. SEO, budowanie treści na stronie/sklepie, link building (linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne), pozycjonowanie lokalne, pozycjonowanie długiego ogona (long tail), narzędzia SEO, rodzaje słów kluczowych, działanie indeksu wyszukiwarki itd. Chodzi o wyczerpanie tematu w różnych mniejszych, bardziej przystępnych dla odbiorców artykułach, które pozwolą na lepsze przyswajanie treści.

Przeczytaj również  Czemu treści zamieszczane na stronie powinny być unikalne ?

Czy warto stosować atomizację treści z punktu widzenia pozycjonowania stron internetowych?

Atomizacja treści może realnie wspomagać proces pozycjonowania strony lub sklepu, jednak musi być ona odpowiednio przemyślana. Rozbijanie np. głównej tematyki działalności firmy, może doprowadzić m.in. do kanibalizacji treści, która znacząco osłabi wyniki strony lub sklepu w wynikach wyszukiwania. To powoduje, że warto m.in. stworzyć kalendarz publikacji, aby zachować ich regularność, nie doprowadzić do kanibalizacji oraz duplikacji contentu.

Odpowiednio dopracowana atomizacja treści pozwoli np. na stworzenie bloga na stronie lub sklepie, gdzie będą zamieszczane różnorodne treści nawiązujące do działalności firmy. Jest to niezwykle popularna praktyka, która wspomaga pozycjonowanie. Im więcej treści, tym skuteczniej można pozycjonować stronę internetową. Warto jednak pamiętać, aby treści na blogu nie powielały się np. z opisami kategorii lub produktów.

Podsumowanie

Atomizacja treści to w najprostszym ujęciu rozbicie contentu na mniejsze części. Polega to na znalezieniu głównej tematyki, a następnie tworzeniu “podtematów”, które w bardziej szczegółowy sposób opisują poszczególne elementy głównej tematyki. W ten sposób można stworzyć ciekawy i szeroki content, który nie tylko będzie wspierał pozycjonowanie strony internetowej lub e-sklepu, ale także może zaciekawić odbiorców i będzie świetnie nadawał się na potrzeby wielu różnych kanałów marketingowych firmy.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Atomizacja treści - czym jest i czy warto ją stosować?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *