Aromamarketing
Czym jest aromamarketing? Przede wszystkim jedną z gałęzi współczesnego marketingu. Pozwala oddziaływać na podświadomość, tworzyć wspomnienia, wywierać emocję, relaksować i wiele wiele więcej. Dlatego nazywany jest m.in. marketingiem sensorycznym, przez swój wpływ na zachowania odbiorców za pośrednictwem zapachu. Mówiąc najprościej, jest to marketing zapachowy.
Spis treści:
Po co korzystać z tego rodzaju marketingu?
Aromamarketing w praktycznym ujęciu oznacza, że dana marka stosuje jakiś konkretny, przyjemny aromat, żeby wzmocnić swój wizerunek, poprawić wyniki sprzedaży, a także ogólną obsługę klienta. Na pewno spotykasz się z takim działaniem w codziennym życiu. Marketing zapachowy stosuje się m.in. w:
- liniach lotniczych
- sklepach, marketach, galeriach handlowych
- restauracjach
Warto jednak pamiętać, że podjęcie działań w tym zakresie nie oznacza np. kupna ładnego zapachu i regularnego rozprowadzania go po obiekcie. Tutaj również nasze działania muszą posiadać odpowiednią strategię. Planuje się m.in. rodzaj zapachu, sposób w jaki będziemy go rozprowadzać, a także wybór miejsca. Zastanów się, dlaczego pieczywo w marketach (bez względu na markę) znajduje się zazwyczaj przy wejściu do sklepu?
Zmysły, a marketing
Jak wiadomo marketing sensoryczny, wpływa na nasze zmysły. Po co jednak tego typu działania, stosuje się na masową skalę? Warto zauważyć, że korzystając ze zmysłów lepiej zapamiętuje się wspomnienia. Konkretne przeżycia wiąże się z zapachami, dźwiękami, widokami, czy smakami. Jakie są przykłady? Zapytaj przyjaciół o smak dzieciństwa. Może i nie jest to bardzo odkrywcze, ale większość powie zupełnie coś innego.
Liczne badania dotyczące m.in. marketingu zapachowego*(link) wykazały, że węch jest najsilniejszym z naszych zmysłów. Co to oznacza? W praktyce chodzi o to, że jest bezpośrednio powiązany z pamięcią oraz emocjami. Dzięki temu może kształtować naszą podświadomość i będą mieć wpływ na nasze reakcje oraz opinie. Co więcej, nasza pamięć zapachowa w okresie 12 miesięcy posiada 65% dokładność, podczas gdy pamięć wzrokowa w takim okresie spada do 50%. Brzmi nieźle?
Aromamarketing w służbie marki
Stosowanie marketingu zapachowego pozytywnie wpływa przede wszystkim na nasz wizerunek w oczach odbiorców, którzy będą mogli kojarzyć konkretny zapach z Twoją firmą, a dzięki temu przywoływać ją w pamięci. Martin Lindstrom wykazał, że wpływ marki o 30% wzrasta, podczas zaangażowania więcej niż jednego zmysłu. Co więcej, blisko 70% wzrost jest podczas oddziaływania na trzy zmysły podczas komunikatu marki. Nic innego nie pozostaje, tylko zainwestować w jakiś odpowiedni zapach.
Ciekawe przypadki zastosowania
Wspominaliśmy już o stoiskach ze świeżym pieczywem w marketach. Jest to oczywiście najbardziej prosty przykład aromamarketingu, ale nie jedyny. Warto jednak przedstawić jeszcze inne, interesujące przykłady tego, jak zapach działa na zysk:
- Apteki – możliwe, że nie zwróciłeś na to uwagi, ale praktycznie w każdej aptece pachnie podobnie. Nie jest to przypadkowy zabieg. Marketingowcy bardzo mocno pracują nad tym byśmy mogli poczuć ten charakterystyczny zapach. Podobno w celu uzyskania tego efektu, stosuje się delikatny zapach eukaliptusa.
- Drogerie – trudno o silniejsze doznania zapachowe. Przede wszystkim w świecie perfum stawia się na połączenie zapachu i emocji. Przypomnij sobie jakąkolwiek reklamę tych produktów, bez względu na markę. Często mają za zadanie chwytać za serce.
- Motoryzacja – znane i pożądane marki jak Jaguar czy Lexus w ciekawy sposób wykorzystują marketing zapachów. Dostosowują zapachy do swojej oferty. Często wybieranymi aromatami w tej branży są: przyprawy drzewne, piżma, męskie perfumy, zapach skóry tapicerskiej.
To oczywiście nie jedyne możliwe zastosowania aromamarketingu, jednak dość wyraziste, aby uzmysłowić sobie, że zapachy marketingowe towarzyszą nam codziennie na każdym kroku.
Podsumowanie
Aromamarketing jest silnym narzędziem do wpływania na decyzje zakupowe, a co istotniejsze – jest wykorzystywany na szeroką skalę. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ogromne znaczenie mają zapachy nas otaczające, dlatego ma to tak silny wpływ na nas. Jest to ogromna przewaga punktów sprzedaży stacjonarnej nad branżą e-commerce, która pomimo szeregu własnych skutecznych narzędzi (SEO, Google Ads, E-mail marketing itp.), nie jest w stanie oddziaływać na zmysł węchu.
Dodaj komentarz