Zadaniem analityki internetowej jest poprawienie funkcjonowania i skuteczności wykonywanych działań reklamowych i oferty firmowej. Żeby wiedzieć, czy nasze działania mają sens i przynoszą oczekiwaną konwersję, konieczne jest zbieranie i analizowanie odpowiednich danych na temat zachowań klientów. Wielu przedsiębiorców spycha ten temat na dalszy plan z braku czasu lub z uwagi na oszczędności. To niedobrze, bo zatrudnienie specjalisty w dziedzinie analityki z pewnością wpłynie wzrost przychodów i prześcignięcie konkurencyjnych firm.
Spis treści:
Ile kosztuje zbieranie danych?
Decydując się na zbieranie danych obawiamy się już kosztów na samym początku. Nie ma się czego obawiać, bo wystarczy skorzystać z darmowych narzędzi do analityki i już na samym początku oszczędzamy. Przykładem takiego narzędzia jest Google Analytics, czyli bezpłatne narzędzie analityczne. Musimy umieścić na naszej witrynie kod śledzenia i po zaakceptowaniu polityki prywatności, będziemy zbierać dane o ty, jak zachowują się użytkownicy na stronie. Dane dostępne są w panelu i te związane z ruchem będą dostępne cały czas, dlatego w każdym momencie będzie można je przejrzeć.
Współczynnik konwersji
Wraz ze wzrostem współczynnika konwersji z wejść na stronę poprawia się zysk firmy, dlatego warto go analizować. Konwersją dla każdego może być coś innego np. zakupienie produktów, wypełnienie formularza, pobranie pliku, wypełnienie ankiety lub zapisanie się do Newslettera. Jeśli przeanalizujemy ścieżkę poruszania się klientów na naszej witrynie możemy znaleźć miejsca w których występują błędy i które są odpowiedzialne za wyjście internautów ze strony. Może się okazać, że coś jest niewidoczne dla osób korzystających ze strony lub jakiś przycisk nie działa. Wdrożenie koniecznych poprawek wpłynie na poprawę konwersji i na zwiększenie zysków firmy.
Czy znamy naszych klientów?
Często mamy wrażenie, że wiemy wszystko o naszych klientach, jakie mają zainteresowania, co wpływa na podejmowaną przez nich decyzję zakupową itd. Może się okazać, że nasza wiedza nie jest zgodna z prawdą lub jest niewystarczająca, przez co możemy wyciągać niepoprawne wnioski, które negatywnie wpływają na konwersję. Warto zwrócić uwagę na naszą grupę docelową wykorzystując dostępne w narzędziu analitycznym informacje typu: wiek, płeć, stan rodzinny, stan małżeński, na jakim narzędziu logują się użytkownicy itd. Mając takie dane możemy dostosować personalnie przekaz marketingowy do grupy docelowej. Jeśli chcemy sprawdzić, czy wprowadzone przez nas zmiany spodobają się użytkownikom warto zastosować tzw. testy A/B. Warto je wykorzystać, bo to co naszym zdaniem będzie dobrym pomysłem, niekoniecznie może się spodobać naszym odbiorcom.
Narzędzia analityczne do oceny wdrożonych działań reklamowych.
Dzięki analizowaniu danych dowiemy się, czy pozycjonowanie strony w naturalnych wynikach wyszukiwania, reklama na Facebooku i Instagramie, a także inne działania reklamowe przynoszą zamierzone efekty. Możemy monitorować spadki i wzrosty w witrynie, ilość nowych klientów, a także dowiemy się ile czasu użytkownicy byli na naszej stronie.
Dodaj komentarz