Najprościej mówiąc konwersja to określona ważna dla nas czynność, którą wykonują użytkownicy w Internecie. To czym ona będzie, tak naprawdę zależy tylko od nas i od tego jakie cele sobie wyznaczymy. Mogą to być takie czynności jak np. zakup produktu, wypełnienie formularza kontaktowego, prenumerata newslettera itp. Aby móc nazwać określone działanie użytkownika konwersją, musi ona być przez niego dokonana. A to powoduje, że śledzenie konwersji, jest naprawdę bardzo ważne.
Spis treści:
Jak możemy śledzić konwersje za pomocą Google Ads?
Śledzenie konwersji w Google Ads jest możliwe za sprawą dodania kodu konwersji do kodu źródłowego naszej strony. Możemy to zrobić na różne sposoby, od własnoręcznego wprowadzenia kodu konwersji, przez zainstalowanie go za pomocą wtyczki, po wykorzystanie do tego Google Tag Managera. Każda opcja da nam finalnie ten sam efekt zatem to, na którą opcję się zdecydujemy, powinno być w dużej mierzę zależne od naszych umiejętności i obycia z “programistycznymi” tematami.
Jak uzyskać kod konwersji w Google Ads?
Ważniejsze jednak jest to, jak uzyskać kod konwersji z Google Ads. W tym celu, musimy na naszym koncie przejść do “Narzędzia i ustawienia”, a w zakładce “pomiar skuteczności” wybrać “konwersje”. Co dalej?
- Dodaj nową konwersję, a następnie wybierz typ np. “śledź działania w swojej witrynie”.
- Wybieramy nazwę kategorii, wpisujemy nazwę konwersji (lub zostawiamy dodaną automatycznie) i określamy wartość konwersji. W przypadku np. konwersji zakupowej, powinniśmy wybrać opcję “Zastosuj inną wartość do każdej konwersji”. Umożliwi to analizowanie kampanii także pod kątem generowanego przez nią przychodu, a nie tylko samych konwersji (prawdopodobnie ceny Twoich produktów nie są takie same, zatem nie każdy zakup będzie tak samo dochodowy).
- Musimy ustalić także liczbę konwersji. O co chodzi? Musimy wskazać w jaki sposób system, ma naliczać konwersje w zależności od tego, jakie czynności wykona użytkownik. Chodzi zatem o to, że jeśli po kliknięciu w reklamę użytkownik dokona zakupu dwóch produktów, może być to liczone jako jedna konwersja lub dwie. W zależności od tego, jaką opcję wybierzemy: “Każda” lub “Jedna”.
- Następnie musimy określić to, przez jaki czas po interakcji z reklamą użytkownika, konwersja będzie naliczana, model atrybucji polega na tym, jakie interakcje użytkownika z reklamą mają udział w konwersji itp.
Wdrażanie kodu konwersji na stronie
Gdy to zrobimy musimy jeszcze wybrać metodę instalacji tagu na stronie. Możemy własnoręcznie wprowadzić tag do kodu źródłowego, przesłać tag mailem lub do Google Tag Managera. Wysłanie mailem to oczywiście przesłanie tagu drugiej osobie, aby ona zrobiła to za nas. Jeśli zdecydujemy się samodzielnie zaimplementować tag, musimy wkleić go w sekcji <head> np. na thank you page – jeśli nasza konwersja dotyczy dokonania zakupu.
W przypadku Google Tag Managera, system dodawania tagów poprowadzi nas i wskaże gdzie powinniśmy wkleić odpowiednie kody, a cała reszta zostanie wykonana automatycznie. Istnieje także możliwość implementacji kodu konwersji poprzez wtyczki do WordPress, gdzie również nie będzie to problematyczne. Dlatego to jaką metodę wybierzemy, nie ma większego znaczenia, a powinno być to uzależnione od naszych umiejętności.
Jak Google Ads mierzy konwersje?
Gdy poprawnie skonfigurujemy konwersje i wdrożymy jej kody na naszą stronę, będziemy mogli śledzić konwersje m.in. z poziomu naszego konta w Google Ads. Warto wiedzieć, w jaki sposób system śledzenia konwersji funkcjonuje:
- Rejestrowanie konwersji – bez względu na miejsce wyświetlania reklamy w Internecie, Google Ads będzie liczył konwersje, jeśli użytkownik dokona wcześniej interakcji z reklamą w dowolnym momencie jej ścieżki.
- Rozmieszczenie konwersji w czasie – warto zaznaczyć, że konwersja będzie przypisywana przez Google Ads do dnia, w którym dany użytkownik kliknął w reklamę, nie zaś zrealizował wartościowe dla nas działanie. W zależności od naszych ustawień, oznacza to, że liczba konwersji za konkretny dzień, może się zmieniać nawet po upływie kilku dni (liczba wskazana w ustawieniach konwersji).
- Wielokrotność konwersji – w zależności od ustawień, Google Ads będzie zliczał jedną lub więcej konwersji, za jedną interakcję z reklamą jednego użytkownika. Jeśli dana osoba kliknęła w reklamę, a następnie dokonała np. dwóch zamówień w naszym sklepie, to będzie to liczone jako dwie konwersje, nie jako jedna.
Śledzenie konwersji w Google Ads – kilka słów na koniec
Na zakończenie warto wspomnieć, że jeśli posiadamy odpowiednio skonfigurowane konto w Google Analytics, to możemy zaimportować interesującą nas konwersję do Google Analytics. Warto jednak pamiętać, że mogą powstać pewne rozbieżności, ponieważ oba narzędzia nieco inaczej zliczają konwersje. Dlatego dokładniejsze pomiary będziemy otrzymywać z poziomu Google Ads.
Śledzenie konwersji to bardzo ważny element każdej kampanii reklamowej. Bez tego, nie możemy w prosty sposób określić, czy dana kampania przynosi faktyczne zyski, czy też np. wspomożony popyt na nasze produkty, jest wywołany czymś innym. Dlatego warto wiedzieć skąd uzyskać kod konwersji i jak go wdrożyć do kodu źródłowego strony, aby monitorować sytuację kampanii reklamowych w Google Ads.
Dodaj komentarz