Nie ulega wątpliwości, że rynek e-commerce dynamicznie się rozwija. Na przykładzie samej sytuacji w Polsce, aż 77% użytkowników Internetu, zdecydowało się przynajmniej raz na zakupy w online. Nic więc dziwnego, że kolejne trendy w tej branży są coraz częściej zauważane i wdrażane przez firmy na całym świecie. Może to wynikać również ze znaczącej konkurencji. Przyjrzyjmy się dokładniej sytuacji na rynku e-commerce, aby przedstawić trendy branży na nadchodzący rok 2022.
Spis treści:
Rynek e-commerce w Polsce w roku 2021
Aby przejść do trendów na nowy rok 2022, warto jest przedstawić sytuację branży w roku 2021. Pozwoli to nam lepiej zrozumieć, jakie wyzwania i szanse stoją przed rynkiem e-commerce i na czym powinno się skupić, żeby zadowolić użytkowników i zachęcić ich do zakupów online. Jak wynika z raportu Gemius Polska “E-commerce w Polsce 2021”:
- Rosnąca popularność urządzeń mobilnych – w środowisku SEO już to nikogo nie powinno dziwić. Badani wskazywali, że aż 76% z nich korzysta ze smartfona do zakupów online i jest to druga odpowiedź w zestawieniu. Natomiast najczęściej badani korzystali z laptopów – 78%. Warto zaznaczyć, że w grupie osób od 15-24 roku życia, aż 92% osób wykorzystuje smartfony. To tylko pokazuje, że z uwagi na użytkowników w e-commerce, trzeba stosować zasadę mobile-first.
- Trudności w dokonywaniu zakupów – warto zaznaczyć, że osoby, które dokonują zakupów online za pośrednictwem urządzeń mobilnych, bardzo często napotykały różnego rodzaju trudności (aż 80%). Najczęściej wskazywanymi problemami przez użytkowników, były niewygodne formularze oraz słabe dostosowanie stron internetowych sklepów.
- 23% użytkowników niekupujących online – z raportu wynika, że spośród wszystkich użytkowników Internetu w Polsce, 23% z nich nie zdecydowała się jeszcze na e-zakupy. Jako główną przyczynę podaje się brak możliwości obejrzenia produktu przed zakupem.
Są to przykładowe fakty o rynku e-commerce w Polsce, które mogą być źródłem wyznaczania poszczególnych trendów w tej branży w roku 2022. Warto o nich pamiętać, ponieważ w celu podtrzymania dynamicznego rozwoju, rynek e-commerce musi m.in. wysłuchać użytkowników, którzy jeszcze nie dokonują w ten sposób zakupów.
Główne trendy w e-commerce na rok 2022
Przyjrzyjmy się teraz głównym trendom, jakie mogą występować na tym dynamicznym rynku. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że w branży ciągle rośnie znaczenie urządzeń mobilnych. Zatem podstawowym trendem będzie zasada mobile-first i wzrost zainteresowania responsywnością stron internetowych przez właścicieli e-sklepów, a także ogólnie tematyką UX i SXO. Co jeszcze można wyróżnić?
- Headless e-commerce – pomimo, że wdrożenie w sklepie internetowym headless e-commerce wymaga dość sporych nakładów pracy, to przewiduje się, że ta koncepcja będzie coraz chętniej wykorzystywana w rynku. Przede wszystkim z uwagi na swoje możliwości, jakie oferuje, czyli pełna kontrola nad zmianami przeprowadzonymi na stronach oraz m.in. nad UX strony. To wszystko jest możliwe poprzez rozdzielenie dwóch warstw strony: frontendu i backendu.
- Globalizacja e-commerce – coraz częściej firmy w e-commerce decydować się będą, na wejście na nowe rynki zbytu, ponieważ lokalne rynki będą niewystarczające. Zresztą, za pośrednictwem Internetu sprzedaż międzynarodowa jest po prostu możliwa i stosunkowo prosta. Ponadto, na rynku nie brakuje rozwiązań, które w znaczny sposób to upraszczają, takich jak marketplace itp.
- Wykorzystanie dronów – chociaż w Polsce jeszcze tego nie doświadczamy na szeroką skalę (pierwsze dostawy dronami już miały miejsce w 2021 roku), to w niektórych regionach świata największe firmy wykorzystują już tę technologię, na potrzeby dostarczania przesyłek klientom. Z uwagi na wysoki stopień ekonomiczności tego rozwiązania, przewiduje się wzrost popularności tej formy dostawy.
- Opakowania przesyłek – z uwagi na konsumentów, którzy przykładają wagę do formy w jakiej są zapakowane ich przesyłki, firmy będą proponowały coraz nowsze i ciekawsze rozwiązania pod względem ekologii, estetyki itp. Wystarczy powiedzieć, że już teraz m.in. InPost testuje opakowania wielokrotnego użytku, które będą dostępne dla użytkowników w paczkomatach i mają wejść do ogólnego obrotu już w 2022 roku. Jeśli koncepcja się przyjmie, to na pewno nie będzie to jedyne tego typu rozwiązanie.
Trendy w e-commerce 2022 – kilka słów na koniec
Z uwagi na dynamiczny rozwój e-commerce, trendy w branży na cały rok do przodu, trudno przewidzieć i na pewno będzie ich więcej, niż te które zostały przedstawione. Wystarczy wspomnieć m.in. o tym, że obecnie coraz częściej wykorzystuje się sztuczną inteligencję oraz tzw. voice search. Te dwa zagadnienia również będą na pewno w przyszłości rozwijane i wdrażane na wielu rynkach, a w tym na potrzeby e-commerce.
Można także wspomnieć o coraz większym zainteresowaniem tematyką chatbotów oraz zakupami w social mediach, które to również będą interesującymi pozycjami dla graczy na rynku e-commerce. Jedno jest pewne. Warto śledzić z zainteresowaniem zagadnienia związane z tą branżą, ponieważ w nadchodzącym roku, na pewno nas niejednokrotnie zaskoczy.
Źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html
Dodaj komentarz