Od jakiegoś czasu w środowisku SEO funkcjonuje określenie “pozycja 0”. Warto zaznaczyć, że po raz pierwszy mogliśmy się spotkać z tym zjawiskiem w 2016 roku, kiedy to Google wprowadziło tzw. “Direct Answer”. Jak można się domyślać, wszystko co wprowadza gigant z Mountain View, odbija się szerokim echem w środowisku SEO i tak było także w tym przypadku, którego pokłosie możemy obserwować do dzisiaj, chociaż już coraz rzadziej, z uwagi na rozwój samej wyszukiwarki Google w tym kierunku.
Spis treści:
Czym jest Direct Answer?
Direct Answer może być nazwane także jako “featured snippets”. Są to takie wyniki wyszukiwania, które pojawiają się nad wszystkimi innymi, a które np. zawierają definicję fraz, które wpisał użytkownik do wyszukiwarki. Należy zauważyć, że pozycja 0 znajduje się także nad wynikami sponsorowanym z Google Ads, co jest szczególnie ważne. Direct Answer będą zatem pojawiać się wtedy, kiedy pytanie użytkownika jest skonkretyzowane i o tym należy pamiętać, jeśli chcemy pojawiać się na pozycji 0.
Jak działa Direct Answer?
Direct Answer to wynik działania algorytmów wyszukiwarki na konkretne zapytania użytkowników. Jeśli Google uzna, że treść na danej stronie jest najbardziej dopasowana do pytania postawionego przez internautę, to wtedy przyporządkowuje ją i wyświetli na pozycji 0. Co ciekawe, aby roboty Google to zrobiły, nasza strona nie musi znajdować się np. w TOP3 klasycznych wyników wyszukiwania.
Równie dobrze możemy zajmować 5 pozycję lub dalszą, a i tak możemy zostać przyporządkowani jako direct answer. Wszystko po to, aby jak najbardziej usatysfakcjonować użytkowników korzystających z Google. Jednak wobec tego zagadnienia, może narodzić się pytanie o to, jak znaleźć się na pozycji 0?
Co zrobić aby pojawić się na pozycji 0 w Google?
Aby pojawić się jako direct answer musimy zająć się optymalizacją treści na naszej stronie i poświęcić temu zagadnieniu nieco uwagi. Przede wszystkim, nie zaszkodzi odpowiednia strategia SEO i ogólna optymalizacja strony pod tym kątem. W przypadku jakichkolwiek kwestii z Google, często będzie to pierwszy krok, jaki możemy uczynić do poprawy naszej sytuacji. Co dalej?
- Odpowiadaj na pytania – aby Twoja strona pojawiła się jako direct answer, musisz odpowiadać na pytania postawione przez użytkowników, a te coraz częściej są mocno skonkretyzowane. Dlatego wyszukiwarka wyświetla direct answer najczęściej w odpowiedzi na zapytania, które zawierają na swoim początku: “jak…”, “gdzie…”, “kiedy…”, “czym jest…” itp. W tekście nie możesz odpowiadać wymijająco, a jasno stawiać odpowiedź. To najlepszy sposób, aby trafić ze swoją stroną na direct answer.
- Odpowiednie meta tagi – chociaż meta tagi nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie stron internetowych, to ich odpowiednia optymalizacja może nam przynieść korzyści w postaci direct answer. Warto w tym celu m.in. w meta title zastosować najczęściej zadawane pytanie w kontekście danego zagadnienia, a w meta description zamieścić bardziej rozbudowane formy o różnej szczegółowości itp.
- Przyjazne adresy URL – warto także zwrócić uwagę na odpowiednią konstrukcję adresów URL. Oznacza to, że najlepiej jeśli one także będą zawierały jakieś konotacje z pytaniami, które są najczęściej zadawane przez użytkowników w obrębie danej tematyki.
Poza wymienionymi sposobami, Google może brać pod uwagę także “aparat pomocniczy”. Czyli wszelkiego rodzaju załączniki, zdjęcia, filmy itp. Dzięki temu zwiększamy swoje szanse na pojawienie się w direct answer, a zastosowanie wszystkich wymienionych sposobów, realnie nam to umożliwi.
Dlaczego warto zainteresować się direct answer?
Jak możemy zauważyć, jeśli chcemy się pojawiać w wynikach wyszukiwania na pozycji 0 jako direct answer, przed nami sporo pracy. Dlatego warto spojrzeć na zalety takiego rozwiązania, zanim zdecydujemy się na ten krok. Co direct answer ma nam do zaoferowania?
- Łatka “branżowego eksperta” – direct answer może nam pomóc w kreowaniu naszego wizerunku. Jeśli często będziemy pojawiać się na pozycji 0, prędzej czy później użytkownicy to po prostu zapamiętają i przyszyją nam łatkę eksperta. Oczywiście jak najbardziej zasłużenie.
- Więcej powierzchni w SERPie – warto zauważyć, że jeśli pojawimy się w direct answer, to nasza podstawowa pozycja w wynikach wyszukiwania nie znika. Oznacza to, że możemy zajmować np. pozycję 0 oraz 1,2,3,4… Zatem jeśli użytkownik zdecyduje się przeglądać wyniki dalej, również nas zauważy.
- Zwiększenie ruchu na stronie – pozycja 0 to m.in. szansa dla serwisów internetowych, które działają w branżach zdominowanych przez kilka największych firm. Dzięki direct answer mogą znaleźć się nad ich serwisami, których w normalnych okolicznościach, nigdy by w wynikach wyszukiwania nie prześcignęły. Natomiast wyższa pozycja, oznacza większy ruch na stronie. Istnieje szansa, że treści z direct answer zaciekawią użytkownika, który zdecyduje się wejść na stronę i przeczytać cały artykuł.
Podsumowanie
Direct Answer to inaczej bezpośrednia odpowiedź wyszukiwarki, na pytanie użytkownika. Wiąże się z tym pojęciem tzw. pozycja 0 w SERPie. Jest to uprzywilejowane miejsce, które znajduje się nad wszystkimi innymi wynikami wyszukiwania i zawiera treść, która wprost odpowiada na pytania internautów. Jest to nie tylko szansa na prześcignięcie konkurencji, ale także na zbudowanie wizerunku branżowego eksperta, a wszystko za sprawą umiejętnie prowadzonych działań content marketingowych w połączeniu ze strategią SEO.
Dodaj komentarz