Google dostarcza bardzo dużo różnych narzędzi, które mają za zadanie wspomagać pracę w środowisku internetowym. Zarówno dla użytkowników, jak i dla webmasterów jest mnóstwo narzędzi, które mają na celu ogólną poprawę korzystania nie tylko z Google, ale ogólnie całego Internetu. Jednym z tego typu narzędzi jest właśnie Google Lighthouse.
Spis treści:
Czym jest Google Lighthouse?
Google Lighthouse to narzędzie, które ma za zadanie wykonywać audyt strony internetowej. Podczas przeprowadzanego badania, brana jest pod uwagę wydajność strony, optymalizacja pod kątem SEO, dostępność itp. Instalacja narzędzia (jeśli będzie konieczna) jest bezpłatna i możemy z niego korzystać m.in. z poziomu przeglądarki Google Chrome, za pomocą rozszerzenia “Chrome DevTools” i panelu “Audits”. Zaznaczamy interesujące nas aspekty, a następnie generujemy raport.
Co zawiera raport z Google Lighthouse?
Raport przede wszystkim będzie zawierał dane dotyczące obszarów, które zaznaczymy przed jego wygenerowaniem. Pełna lista obejmuje:
- Wydajność
- Aspekty związane z PWA (Progressive Web App)
- Ułatwienia dostępu
- SEO
- Sprawdzone metody
Raport przedstawi to w jaki sposób, badana przez nas strona wypada na tle poszczególnych zagadnień, jaki wpływ mają one na użytkowników, a także zostaną wskazane obszary, które należy poprawić, aby któryś z tych wskaźników polepszyć. Dlatego warto się zainteresować Google Lighthouse, szczególnie jeśli bierze on pod uwagę ważne aspekty dla pozycjonowania stron internetowych.
Jak korzystać z Google Lighthouse?
Aby korzystać z Google Lighthouse, w zasadzie nie musimy wykonywać żadnych dodatkowych czynności, wystarczy posiadać przeglądarkę Google Chrome. Od 60 wersji przeglądarki (obecnie najnowsza wersja to 80), Google Lighthouse jest po prostu wbudowane jako jedna z funkcjonalności Chrome’a. Jeśli z jakiegoś powodu jednak, nie mamy najnowszego oprogramowania, możemy zainstalować narzędzie z pomocą rozszerzenia “Chrome DevTools”.
Aby skorzystać z funkcjonalności Google Lighthouse, musimy po prostu na interesującej nas stronie internetowej nacisnąć prawy przycisk myszy i wybrać opcję “zbadaj”. Następnie z zakładek u góry okna, które nam wyskoczyło po prawej stronie, musimy wybrać opcję “Lighthouse”. Najprawdopodobniej będziemy mieli ją “ukrytą” pod znakiem “>>”, więc musimy go nacisnąć i z rozwijanej listy wybrać pozycję “Lighthouse”.
Wyświetli się nam wspomniane już narzędzie do generowania raportu danej strony internetowej. Wybieramy interesujące nas kategorie (najlepiej skorzystać ze wszystkich) i gotowe. Oczywiście cały proces chwileczkę potrwa, jednak w szybki sposób otrzymamy wszystkie interesujące nas informacje.
Szczegóły raportu Google Lighthouse
Po wygenerowaniu raportu ukaże się nam 5 kółeczek z wartościami poszczególnych elementów naszej strony. Przed przejrzeniem raportu, warto pamiętać o kilku podstawowych sprawach:
- Ocena – wynik poszczególnych kategorii, podawany jest w skali od 0 do 100 i wyróżnia się 3 rezultaty. Wynik pomiędzy 0-49 jest wynikiem słabym, 50-89 to wynik średni, a wartości od 90 do 100, są najlepszymi rezultatami. Ponadto odpowiadają im kolory kolejno: czerwony, pomarańczowy i zielony.
- Interaktywność raportu – na poszczególne elementy (szczególnie te do poprawy), warto jest zwrócić uwagę i rozwinąć poszczególne uwagi od Google Lighthouse. Dzięki temu dowiemy się co możemy poprawić, aby polepszyć wynik dla poszczególnej kategorii.
- Sposób oceny parametrów – Google Lighthouse jeśli wykryje, że np. dany element raportu jest spełniony tylko połowicznie, czyli np. atrybuty ALT obrazków, nie są odpowiednio zoptymalizowane dla wszystkich grafik, to taki punkt zostanie uznany jako niezaliczony.
Teraz przejdźmy do omówienia poszczególnych kategorii raportu Google Lighthouse. Przyjrzymy się po kolei każdej z nich, aby ogólnie przedstawić dlaczego warto zainteresować się tym bezpłatnym narzędziem – tym bardziej, że i tak mamy je zainstalowane:
- Wydajność – czyli “Performance” – znajdziemy tutaj informacje o szybkości ładowania strony. Uwzględnia się tutaj tzw. TTFB, a także czas potrzebny do załadowania elementów interaktywnych na stronie itp.
- Ułatwienia dostępu/dostępność – “Accessibility” mówi nam przede wszystkim o dostępności danej strony pod kątem użytkowników. Zwraca uwagę na ułatwienia dla osób niepełnosprawnych lub starszych.
- Sprawdzone metody – ta część raportu zawiera zgodność danej strony z różnego rodzaju wytycznymi, w tym w dużej mierzę wytycznymi od Google. Znajdziemy tutaj informacje o błędach w kodzie źródłowym lub braku certyfikatu SSL itp.
- SEO – to co najważniejsze pod kątem pozycjonowania. Informacje dotyczące metatagów, plik robots.txt, atrybuty alt obrazków itp. Wszystko to co ważne z punktu widzenia robotów wyszukiwarek i jest brane pod uwagę przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania.
- Progresywne Aplikacje Internetowe – tutaj znajdziemy informacje dotyczące tego, czy dana witryna jest zgodna z 12 wytycznymi, które określają to, czy dana strona jest także PWA, czy też nie. Więcej o tym, czym są PWA pisaliśmy jakiś czas na naszym blogu.
Podsumowanie
Google Lighthouse jest jednym z wielu narzędzi udostępnianych przez Google. Warto zaznaczyć, że jest ono wbudowane w najpopularniejszą przeglądarkę internetową – Google Chrome. Warto w takim razie skorzystać z tej funkcjonalności, ponieważ może ona nam dać wiele wartościowych informacji, dotyczących naszej strony internetowej, a także praktyczne wskazówki, co powinniśmy zrobić w celu poprawy poszczególnych aspektów.
Dodaj komentarz