Różnego rodzaju wskaźniki wykorzystywane są w bardzo wielu dziedzinach. W e-commerce, marketingu, pozycjonowaniu stron itp. Jednym ze współczynników, które są wykorzystywane na szeroką skalę jest wskaźnik CAC. W marketingu, szczególnie internetowym jest on bardzo miarodajną skalą, która określa prawdopodobnie jeden z najważniejszych kosztów, czyli to ile wydajemy na pozyskanie klienta.
Spis treści:
CAC w marketingu
CAC to skrót od angielskiego Customer Acquisition Cost co oznacza wprost – koszt pozyskania klienta. Bierze się pod uwagę to, ile środków finansowych przeznaczamy np. na kampanie reklamowe, pozycjonowanie strony itp. i zestawia się to z liczbą klientów, których udało się pozyskać.
W ten sposób możemy określić, czy nasze działania marketingowe są efektywne, czy też koszt przypadający na jednego klienta jest zbyt duży. Dzięki CAC możemy kontrolować stan budżetu firmy i regularnie sprawdzać skuteczność naszych działań.
Jak obliczyć CAC?
Chociaż sprawa wydaje się być prosta, to rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Często możemy pomijać istotne zmienne w swoich obliczeniach, które mają wpływ na to, jakie koszty faktycznie ponosimy.
Oczywiście, główna myśl jest zrozumiała, czyli ilość pieniędzy przeznaczona na marketing w zestawieniu z liczbą pozyskanych klientów od momentu rozpoczęcia działań. Dopiero od tego momentu zaczyna się komplikować cała sprawa. Musimy pamiętać o:
- Reklamie
- Content
- Pozycjonowanie
- Narzędzia i oprogramowanie
- Pensje pracowników
- Eventy
To tylko przykłady, które pokazują złożoność całego procesu. Musimy przeanalizować dokładnie nasze działania marketingowe, bo tylko wtedy wskaźnik CAC będzie dla nas miarodajny. Co więcej, drugą kwestią są klienci. Należy brać pod uwagę tylko te osoby, które faktycznie wydały swoje pieniądze w naszej firmie.
Jak często korzystać z CAC w marketingu?
CAC będzie się obliczać w szerszym ujęciu czasowym. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko okres miesiąca, może się okazać, że liczba pozyskanych klientów jest bardzo niska. W zależności od naszej branży i podejmowanych działań marketingowych, rodzaju obranej strategii itp. efekty mogą pojawić się dopiero po dłuższym czasie. To wszystko będzie wpływać na to, czy wskaźnik CAC będzie miarodajny w naszym przypadku.
Kluczowe tutaj będzie więc to, czy nasza strategia marketingowa jest długofalowa, czy nastawiona na szybkie efekty. W przypadku pozycjonowania stron internetowych, będziemy brać pod uwagę większy okres czasu, natomiast jeśli będziemy chcieli obliczyć CAC dla kampanii reklamowej w Google Ads, okres miesiąca będzie już bardziej właściwy.
Co jeśli wskaźnik CAC jest wysoki?
Jeśli po dokładnym wyliczeniu wskaźnik CAC jest wysoki dla naszych działań marketingowych, powinniśmy podjąć działania, które będą miały na celu obniżenie jego poziomu. Istnieje kilka sprawdzonych metod, które możemy wykonać, a które nie narażą naszego budżetu na straty. Czym powinniśmy się zainteresować?
- Retargeting – przede wszystkim warto stosować retargeting regularnie. W przypadku CAC, kluczowe jest to, że przypomnienie się klientom, którzy już dokonali u nas zakupów jest prostsze (jeśli produkt/usługa była najwyższej jakości) oraz nie będzie tak kosztowne, jak przekonanie zupełnie nowej osoby.
- Upselling – podbijanie stawek zamówienia jest zawsze na miejscu. Jeśli już ktoś się zdecydował na Twoje usługi lub produkty, po prostu zasugeruj coś jeszcze. Nie każda osoba się na to zgodzi, ale każda kwota jest przecież na Twoją korzyść.
- Marketing automation – automatyzacja może przynieść przede wszystkim korzyści w postaci większej ilości czasu. Jeśli nie zastosowałeś automatyzacji w działaniach marketingowych, to także sposób na obniżenie CAC. Być może pracę, którą wykonuje Twój pracownik, można zautomatyzować, a on będzie mógł się zająć czymś bardziej istotnym? Warto to sprawdzić.
Są to uniwersalne przykłady, które można zastosować bez względu na podejmowane działania marketingowe. Oczywiście w zależności od naszej sytuacji będziemy mogli wykonywać także inne różne czynności, które wpłyną na obniżenie CAC. Musimy spojrzeć na całość przedsiębiorczym okiem, a to pozwoli nam dostrzec rzeczy, które możemy usprawnić.
Customer Acquisition Cost – kilka słów na koniec
CAC to nic innego jak wskaźnik mówiący nam o tym, jaki ponosimy koszt na pozyskanie jednego klienta. Dlatego jest on szeroko wykorzystywany w marketingu. Pozwala to nam zbadać efektywność m.in. strategii marketingowej.
Ważne jest jednak, aby przy jego obliczaniu, brać pod uwagę wszystkie aspekty kosztów w tym także pensje pracowników, koszty oprogramowania itp. Nie bez znaczenia jest także rodzaj podejmowanych działań. Od tego będzie zależeć w jakim ujęciu czasowym będziemy obliczać CAC w naszym przypadku.
Dodaj komentarz