Ogromne znaczenie personalizacji naszych komunikatów, produktów, oferty, jest coraz bardziej widoczne. Jednak jak to często bywa, dla wielu to i tak za mało. Szuka się rozwiązań, które jeszcze bardziej pozwolą dopasować nasze produkty i usługi do zindywidualizowanych potrzeb klienta. W wyniku tego, rynek otrzymał kolejne bardzo ważne i cenne narzędzie, jakim jest customizacja.
Spis treści:
Czym jest customizacja?
Mówiąc najprościej, możemy powiedzieć, że customizacja polega na dostosowywaniu produktu lub usługi do zindywidualizowanych potrzeb klienta, przez samego odbiorcę. Oczywiście musi być to możliwe do wykonania i najczęściej firma, która decyduje się na customizację, będzie prosiła swoich odbiorców o np. wskazanie produktów z oferty, którymi jesteśmy zainteresowani.
Na tej podstawie będziemy otrzymywali komunikaty, oferty, rabaty itp. Czyli kluczem customizacji, jest poznanie potrzeb klienta u jego źródła, czyli samego odbiorcy. To będzie też element, który pozwala rozróżnić customizację od personalizacji. Dzięki temu mamy pewność, że proponowane przez nas rzeczy, są dla danego klienta naprawdę interesujące.
Dlaczego customizacja jest ważna? – zalety customizacji
Można odpowiedzieć na to pytanie, że skoro personalizacja jest ważna, to customizacja też. Jednak w przypadku tego drugiego pojęcia, nasze działania mogą być bardziej precyzyjne. Dlaczego? W personalizacji to dana organizacja decyduje się na dostosowanie swoich produktów na potrzeby klienta. W przypadku customizacji, dokonuje tego sam klient. Można powiedzieć, że jest to wyższy poziom personalizacji.
- Mając na uwadze wszystkie najważniejsze zalety customizacji, można powiedzieć, że po prostu przyciąga ona klientów. Przy obecnych technologiach informacyjnych, użytkownicy mogą z łatwością znaleźć produkty, które w największym stopniu będą wpisywać się w ich oczekiwania. Skoro będą mieli do dyspozycji np. “stworzenie produktu” skrojonego pod siebie, to można uznać, że taki produkt spełni ich oczekiwania w największym stopniu.
- Nie bez znaczenia pozostaje także element wizerunkowy. Firma, które oferują możliwość customizacji swoich produktów lub usług, będą jawiły się jako współpracujące z klientem. W ten sposób tworzy się specyficzna relacja, która pozwala firmie na dłuższy kontakt z odbiorcą, a także będzie zachęcać go do powrotu.
Czy customizacja ma wady?
Pomimo niewątpliwych zalet tego procesu, customizacja nie jest pozbawiona wad. W jej przypadku, podobnie jak w wielu innych, wszystko będzie zależne od naszej sytuacji. Dla wielu branż customizacja może być nawet niewykonalna biorąc pod uwagę wszystkie jej aspekty. Jakie najczęstsze problemy pojawiają się przy jej wdrażaniu?
- Finanse – customizacja w wielu przypadkach może nas po prostu słono kosztować. Nie oznacza jednak, że nie będzie opłacalna. Warto zaznaczyć, że jeśli w naszej branży, będzie to związane np. z rozbudową dystrybucji naszych produktów, a w tym łańcucha dostaw. Może okazać się, że po prostu nas na to nie stać. Musimy po prostu na spokojnie wszystko przeliczyć.
- Czasochłonność – zastanówmy się. W przypadku standardowego koszyka np. w sklepie internetowym, po prostu wiedząc co dany użytkownik zamówił, od razu możemy zająć się realizacją zamówienia. W przypadku customizacji, często będzie się to wiązało z przetworzeniem lub stworzeniem produktu od początku. To będzie miało przełożenie na czas wykonania produktu, realizacji zamówienia itp.
Są to dwie główne wady, które najczęściej wymienia się wobec customizacji. Warto o nich wiedzieć i na ich podstawie przeanalizować naszą sytuację. W wielu branżach będzie to kluczowe oraz może okazać się przez to niewykonalne, a w innych okaże się naturalną częścią rozwoju produktu, na którą musimy się zdecydować.
Przykłady customizacji z życia codziennego
Aby lepiej zobrazować czym jest customizacja oraz gdzie najlepiej funkcjonuje, warto przyjrzeć się przykładom firm, które już zdecydowały się na ten proces. Może pomóc to nam także w zdecydowaniu, czy customizacja ma szanse powodzenia w naszej firmie.
- Netflix – jedna z pierwszych czynności jaką robimy po założeniu konta na Netflixie jest związana właśnie z customizacją. System prosi nas o wskazanie ulubionych lub interesujących nas materiałów, aby na tej podstawie od razu móc nam zaprezentować pierwsze propozycję, które mogą nas zainteresować. Skoro sami mamy wpływ na to co będzie nam proponowane, to jest to customizacja.
- Mykea – customizacja jest również popularna w branży meblarskiej. Mykea to firma, która produkuje naklejki pasujące do mebli firmy IKEA. Wgrywamy zdjęcie, które sami wybieramy i mamy podgląd jak będzie się ono prezentować na konkretnych meblach.
- Starbucks – customizacja jest na porządku dziennym w branży gastronomicznej, chociaż niekoniecznie możemy sobie zdawać z tego sprawę. Na przykładzie Starbucksa; poza imieniem na kubku, możemy również wybrać składniki, które mają się znaleźć w naszej kawie. Podobne mechanizmy są w innych kawiarniach, restauracjach itp. Jeśli możemy poprosić o specjalny składnik produktu, wymienić go na inny lub z niego zrezygnować, mamy do czynienia z customizacją.
Podsumowanie
Customizacja chociaż jest podobna do personalizacji to nie są to pojęcia ze sobą tożsame. Różnica polega na tym, kto decyduje się na dopasowanie produktu lub usługi do zindywidualizowanej potrzeby klienta. W customizacji to właśnie odbiorcy sami dopasowują produkty danej firmy. Pomimo oczywistych zalet takiego rozwiązania, warto pamiętać także o jego wadach. To czy customizacja jest dobrym rozwiązaniem, będzie zależało od naszej sytuacji, branży itp.
Dodaj komentarz