W branży SEO analiza danych jest nierozłącznym elementem codzienności. Sukces danej strony internetowej nie jest możliwy, jeśli nie będziemy poddawać analizie liczb przez nią osiąganych. Zarówno na początku pracy nad stroną, w trakcie, a także po optymalizacji, analiza różnego rodzaju danych, wykresów itp. jest po prostu kluczowa. Warto więc znać jak największą liczbę narzędzi, które usprawniają pozycjonowanie stron internetowych, a Ahrefs jest zdecydowanie jednym z nich.
Spis treści:
Czym jest Ahrefs?
Ahrefs to bardzo popularne narzędzie w branży SEO, które umożliwia monitoring i analizę działań pozycjonerskich. Jest to płatna platforma, do której dostęp możemy wykupić w 4 pakietach odpowiednio za 99, 179, 399 oraz 999 dolarów miesięcznie. Różnice w poszczególnych wariantach dostępu polegają na takich zmiennych jak: liczba użytkowników narzędzia, rozbudowania poszczególnych funkcjonalności oraz możliwości dostępu.
Ahrefs – opis funkcjonalności narzędzia SEO
Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym ciekawym rozwiązaniom jakie proponuje Ahrefs. Pomoże to także zrozumieć, dlaczego jest tak popularny w branży SEO, gdzie często możemy spotkać się z określeniem, że jest to “kombajn funkcjonalności”.
Keywords Explorer – wyszukiwanie słów kluczowych
To rozwiązanie w Ahrefs umożliwia nam wyszukiwanie słów kluczowych. Co ciekawe, narzędzie uwzględnia popularność interesujących nas fraz w wielu wyszukiwarkach, a w tym:
- YouTube
- Bing
- Yahoo!
A także w wielu innych, takich jak chociażby Amazon, czy Yandeks. Ważne jest to, że możemy wyznaczyć kraj, który nas interesuje i dla którego dane mają zostać wyświetlone. Przecież wyniki dla poszczególnych słów kluczowych w Polsce, mogą znacząco różnić się od tych np. w Stanach Zjednoczonych.
W obrębie Keywords Explorera mamy również możliwość na wgląd do raportów, które zawierają bardzo ciekawe dane. Będą to m.in.:
- Keyword difficulty (KD) – Ahrefs dzięki swoim algorytmom ocenia stopień trudności, pozycjonowania danej strony do wyników top10 na konkretne słowo kluczowe. Narzędzie podaje także konkretne liczby linków, jaka może być potrzebna do pozycjonowania danej strony internetowej na wskazane przez nas słowo kluczowe.
- Search volume – tutaj Ahrefs podaje średnią liczbę wyszukiwań słowa kluczowego. Ciekawe są tutaj wskaźniki Return Rate, który oznacza jak często użytkownicy ponownie wyszukują daną frazę oraz CPS – clicks per search, który wskazuje na stosunek liczby kliknięć do średniej liczby zapytań użytkowników.
I wiele, wiele więcej, takich raportów jak Parent Topic, Global Volume, SERP position history itp. Ahrefs w zakresie słów kluczowych to prawdziwa skarbnica wiedzy.
Content Explorer
Jak nazwa wskazuje, ta funkcjonalność będzie szczególnie istotna z punktu widzenia treści stron internetowych. Ahrefs pozwala na sprawdzenie popularności danego tematu lub frazy. Co więcej, możemy przejrzeć to kto publikuje oraz gdzie zamieszcza swoje wpisy dotyczące wskazanych tematów lub słów kluczowych. Dlatego Ahrefs będzie bardzo pożytecznym narzędziem także w content marketingu.
Content Gap
Przy okazji omawiania zjawiska content gap na naszym blogu, wspominaliśmy, że Ahrefs jest przydatny do jego analizy. Z poziomu narzędzia możemy wpisać adresy stron internetowych także naszej konkurencji. Dzięki temu otrzymamy listę słów kluczowych z uwzględnieniem interesujących nas domen. Pozwoli to sprawdzić jakie pozycję zajmujemy my, a jakie nasza konkurencja na konkretne słowa kluczowe. Dzięki temu możemy zauważyć, czy problem content gapu dotyczy naszej strony internetowej.
Domain Rating
Chociaż nie jest bezpośrednio funkcjonalnością takich rozmiarów jak Keyword Explorer, to jednak jest to wskaźnik, który na pewno charakteryzuje Ahrefs. Domain Rating (DR) to bliźniaczo podobny wskaźnik do Domain Authority, który wskazuje nam te same zależności. Ukazywany jest w skali od 0 do 100 i ogólnie mówiąc mówi nam, jakie aktualnie szanse ma nasza domena na osiągnięcie szczytowych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego warto o tym wspomnieć, szczególnie pod kątem analizy działań z zakresu pozycjonowania stron.
Analiza profilu linków
To w zasadzie z tej funkcjonalności Ahrefs zasłynął. Można powiedzieć, że nawet przypięto mu łatkę narzędzia służącego do analizy profilu linków, jednak jak możemy zauważyć, Ahrefs ma dużo większy wachlarz możliwości. Co ciekawe, z poziomu analizy linków mamy wgląd także we wskaźniki takie jak DR, domeny linkującej.
Listę wyników możemy segregować pod kątem interesujących nas zmiennych, takich jak unikalność, stopień podobieństwa, żywotność itp. Szczególnie ważna może być właśnie analiza żywotności, czyli segregacja linków pod kątem nowych, utraconych oraz uszkodzonych, co pozwoli sprawdzić jak doszło np. do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania w wyniku utraty linków zewnętrznych naszej domeny.
Podsumowanie
Ahrefs, pomimo że nawet w środowisku SEO, zazwyczaj kwituje się go jako narzędzie do analizy profilu linków, to należy zaznaczyć, że posiada znacznie więcej funkcjonalności przydatnych w branży pozycjonowania stron internetowych. Słusznie natomiast określa się, że jest to bardzo przydatne narzędzie w branży SEO, a w tym także content marketingu. Rozwiązania takie jak Content Explorer, Keywords Explorer lub Content Gap, są szczególnie przydatne przy tworzeniu treści na naszą stronę internetową i analizowania kierunku ich rozwoju.
Dodaj komentarz