Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Outbound marketing – co to jest?


Outbound marketing – co to jest?



22 listopada 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Prowadząc własny biznes na pewno poszukujesz klientów i chcesz z nimi budować silne relacje, ponieważ przełoży się to na Twój wizerunek, a także na kondycję finansową. Dostępnych jest bardzo wiele różnych metod działań, które mogą Ci w tym pomóc. Jedną z nich bez wątpienia jest outbound marketing.

Czym jest outbound marketing?

Outbound marketing można przetłumaczyć jako “marketing wychodzący”. Jest to tradycyjna forma działań marketingowych, w której to firmy wychodzą do potencjalnych klientów i pierwsze decydują się na komunikację z nimi. W outbound marketingu będziemy więc wykorzystywali wszelkiego rodzaju reklamy, od radiowych, po telewizyjne i na mailowych skończywszy.

Outbound marketing – jak to wszystko działa?

Przede wszystkim to firmy decydujące się na marketing wychodzący, będą podejmować pierwszy krok w komunikacji z odbiorcami. Posiadamy jakąś treść, którą chcemy zareklamować klientom i to robimy. Wykorzystujemy w tym celu wszelkie kanały komunikacji i nie ograniczamy się do naszej grupy docelowej. Naszymi odbiorcami będzie zdecydowanie szersze grono, które niekoniecznie wcześniej mogło o nas słyszeć. W działaniach outbound marketingu będziemy wykorzystywać, inne znane nam metody z zakresu:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Telemarketing – chociaż obecnie uważa się to za mało skuteczne działania, wciąż możemy w ten sposób pozyskiwać nowych odbiorców. Co więcej, duża część firm korzysta z tego typu działań. Poza sprzedażą telefoniczną, możemy przeprowadzać ankiety, badania, akcje informacyjne itp.
  • Marketing bezpośredni – rozszerzamy znaczenie telemarketingu o inne metody. W outbound marketingu będziemy wykorzystywać bezpośredni kontakt z klientem, także poprzez przedstawicieli handlowych, spotkania branżowe, targi, festyny itp. Warto wykorzystywać jako pomoc szeroko rozumiane materiały POS.
  • Reklamy tradycyjne – w rozumieniu występowania w mediach tradycyjnych, czyli telewizji, radiu, prasie itp. Ich zaletą jest bez wątpienia szeroki zasięg, a także ugruntowana reputacja w społeczeństwie. Tutaj także możemy zaliczyć wszelkiego rodzaju kampanie wysyłkowe.
Przeczytaj również  Analiza PEST - co to jest? Analiza makrootoczenia

Różnice outbound i inbound marketingu

O inbound marketingu jakiś czas temu pisaliśmy na naszym blogu. Jest to tzw. marketing przychodzący i to ta forma marketingu w ostatnim czasie najbardziej zyskuje na popularności. W przypadku inbound marketingu, będziemy mówili o tym, że to użytkownicy robią pierwszy krok w stronę firmy, które jedynie ułatwiają im to zadanie. Przedsiębiorstwa będą skupiały się na przypominaniu o sobie klientowi. 

W przypadku outbound marketingu można powiedzieć, że będą to działania odwrotne. Tutaj to firmy robią pierwszy krok i wychodzą do klientów, którzy albo zdecydują się na podjęcie jakiś działań albo nie. To, że outbound marketing może wydawać się bardziej przestarzały, nie oznacza, że jest nieskuteczny.

Jakie korzyści wynikają z outbound marketingu?

Jeśli decydujemy się na wyjście do klientów musimy pamiętać przede wszystkim o tym, abyśmy nie byli nachalni. Jest to wyjątkowo trudne, skoro to my mamy podjąć pierwszy krok. Jednak to właśnie to będzie decydowało w dużej mierze o naszym sukcesie. Jakie korzyści może nam przynieść outbound marketing?

  • Działanie tu i teraz – w outbound marketingu skupiamy się raczej na szybkich efektach. Jeśli chcemy poinformować klientów o wyprzedaży lub o premierze naszego produktu (wcześniej nie działając promocyjnie), zdecydujemy się na szybkie reklamy, które docierają do bardzo dużej liczby odbiorców, np. na reklamę w telewizji.
  • Skala przedsięwzięcia – wspomniane działanie tu i teraz wiążę się bezpośrednio ze skalą. Wykorzystując tradycyjne formy reklamy, mamy zdecydowanie większą liczbę odbiorców, niż w przypadku np. kampanii mailowych. 
  • Kontrola – wynika z ogólnej charakterystyki reklamy w mediach masowych. Jest prosta droga informacji: nadawca – odbiorca. Ty przekazujesz odbiorcom dane, które mogą wykorzystać lub nie. Będziesz oczekiwał na ich reakcję, która jeśli się pojawi – pozwoli Ci na wdrożenie zaplanowanych działań, które w zależności od specyfiki reklamy, będą się od siebie różnić.
Przeczytaj również  Pomiar efektywności i skuteczności Content Marketingu

Podsumowanie

Outbound marketing można najłatwiej określić jako marketing wychodzący. Charakteryzuje się przede wszystkim tym, że to Ty jako reklamodawca robisz pierwszy krok w stronę odbiorców. To także odróżnia outbound marketing od inbound marketingu, w którym robimy wszystko, aby to odbiorcy zrobili ten pierwszy krok. Pomimo, że marketing wychodzący może jawić się nam jako nieco przestarzały, to nie warto skreślać jego zalet. W zależności od konkretnej sytuacji, może się okazać najbardziej skutecznym, możliwym wyjściem.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Outbound marketing (marketing wychodzący) - co to jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *