Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Marketing kontekstowy – co to jest?


Marketing kontekstowy – co to jest?



11 listopada 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Kontekst wedle definicji ze słownika języka polskiego, można rozumieć na różne sposoby. Najprościej jest jednak uznać, że kontekst to zespół czynników, które są niezbędne do zrozumienia danej wypowiedzi. Jeśli weźmiemy pod uwagę znaczenie z nauk o komunikacji, to kontekst będzie nam się jawił jako pewne otoczenie, w którym dana rzecz jest rozumiana w konkretny sposób. Wobec tego, środowisko marketingowe wykształciło nowy rodzaj działań marketingowych.

Czym jest context marketing?

Context marketing, a inaczej marketing kontekstowy polega na dopasowaniu treści do konkretnej grupy docelowej, w odpowiednim czasie. Często można spotkać się z definicją, która będzie przedstawiona w trzech punktach. Marketing kontekstowy będzie definiowany jako:

  • odpowiednia treść
  • odpowiednia osoba
  • odpowiedni czas

Aby jednak marketing kontekstowy spełniał swoje założenia, musi jeszcze polegać na wielu różnych czynnikach. Wobec tak przedstawionej definicji, należy brać pod uwagę lokalizację, doświadczenia zakupowe, informacje personalne itp. 


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Marketing kontekstowy – o czym warto pamiętać

Chociaż context marketing z nazwy przypomina content marketing, to nie jest tym samym. Marketing treści polega przede wszystkim na ich tworzeniu w celu przyciągania uwagi użytkowników. Marketing kontekstowy będzie skupiał się na przekazywaniu treści w odpowiednim czasie, odpowiedniej osobie. Zatem będziemy w tych działaniach skupiać się na wysokiej personalizacji treści.

Przeczytaj również  Otoczenie marketingowe w biznesie

Marketing kontekstowy należy również rozróżnić od reklamy kontekstowej. Context marketing będzie skupiał się przede wszystkim na dostosowaniu całej komunikacji naszych działań pod konkretnego odbiorcę. Reklama kontekstowa będzie natomiast zajmowała się prezentowaniem treści w taki sposób, by były one zgodne z tematyką serwisów internetowych, na których są wyświetlane.

Marketing kontekstowy w praktyce

W dobie dynamicznego rozwoju technologicznego (w dużej mierze internetowego, cyfrowego) pojawia się coraz więcej możliwości komunikacyjnych m.in. pomiędzy przedsiębiorstwami, a odbiorcami. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia marketingu kontekstowego. Przede wszystkim media społecznościowe, komunikatory, gry, aplikacje – pozwalają na nawiązywanie kontaktów z użytkownikami.

Za pomocą context marketingu, możemy wykorzystywać coraz to nowsze narzędzia, aby nawiązywać kontakt z odbiorcami naszych produktów oraz usług. Możemy to robić za pomocą:

  • E-mail – prowadzimy sklep e-commerce i widzimy, że dany użytkownik oglądał nasz flagowy produkt. Jeśli wprowadzimy promocję, możemy wysłać mu powiadomienie na adres e-mail z informacją o obniżce cen produktu, którym był zainteresowany. Miło prawda?
  • Sprzedaż sugestywna – jeśli jakiś klient odwiedził nas, warto mu zasugerować inny produkt. Bez względu na to czy dokonał zakupu, czy też nie. Jeśli posiadamy mniej więcej rozeznanie w tym, co go interesowało, po prostu przedstawmy mu podobne produkty z naszej oferty. Samo przeglądanie konkretnego produktu pozwala nam sądzić, że dana osoba jest nim po prostu zainteresowana. Wykorzystajmy to.
  • Geotargetowanie – może być również przejawem marketingu kontekstowego. Jeśli w ktoś znajduje się w danej okolicy i otrzyma powiadomienie o np. otwartych restauracjach, będzie to raczej dobre wyłapanie kontekstu, prawda?
Przeczytaj również  Grupa docelowa strony - wskazówki jak ją określić?

Jakie korzyści niesie za sobą context marketing?

Marketing kontekstowy, aby mógł spełniać swoje zadania, potrzebuje odpowiednich źródeł informacji dotyczących naszych odbiorców. Wymaga to od nas więc czasu i cierpliwości w zbieraniu tego typu danych. Skoro tak, to dlaczego warto się zainteresować context marketingiem?

  • Atrakcyjność oferty – spersonalizowane treści są zdecydowanie lepiej postrzegane przez użytkowników. Przede wszystkim mamy pewność, że wykorzystując marketing kontekstowy, nasi odbiorcy będą zainteresowani oferowanymi przez nas produktami.
  • Lojalność klientów – o tym jak ważny jest stały klient, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Osoby kupujące więcej i częściej, mogą być dla nas “stałym źródłem dochodu”. Za pomocą marketingu kontekstowego, będziemy utrzymywać dobre relacje z naszymi klientami, a to pozwoli na kreowanie pozytywnych doświadczeń i poczucia przynależności.
  • Wyróżnij się – context marketing nie jest tak popularny jak np. reklamy ambientowe itp. Głównie dlatego, że wymaga on od nas wiele czasu i wysiłku, aby go wdrożyć. Jednak jak pokazują największe firmy, naprawdę warto. Przykładem może być Amazon, którego system rekomendacji produktów jest lubiany przez użytkowników, a co najważniejsze, przynosi oczekiwane rezultaty.

Podsumowanie

Marketing kontekstowy jest dobrym narzędziem, które pozwala nam na zwiększenie sprzedaży oraz świadomości marki u odbiorców. Polega przede wszystkim na tym, aby odpowiednie treści, przedstawiać odpowiedniej osobie, w odpowiednim czasie. Sprawia to, że jest niezwykle skuteczny, a dla odbiorców jawi się po prostu jako atrakcyjny – nie jest kolejną nudną i irytującą reklamą. Jako firma, pokazujemy odbiorcom, że wiemy czego potrzebują i ułatwiamy im do tego dostęp.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Marketing kontekstowy - co to jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *