Aby Twoje wejście w e-commerce było odpowiednio dobre, musisz posiadać przede wszystkim dopracowany pomysł swojego biznesu. O tym, że wśród tysięcy sklepów internetowych należy się wyróżnić i jak ważny jest marketing internetowy, nie trzeba już nikogo przekonywać. Jednak pozycjonowanie, kampanie reklamowe, wspaniała strona internetowa, będzie najlepiej wpływało na Twoje wyniki, jeśli będziesz miał odpowiedni pomysł.
Spis treści:
Co na początek?
W zależności od swojej sytuacji, będziesz musiał podjąć inne kroki. Być może masz już firmę, więc pozostaną głównie sprawy internetowe. Może się jednak okazać, że chcesz zacząć od zera, wtedy na samym początku należy skupić się na zarejestrowaniu działalności gospodarczej, co często może przysporzyć niemałe problemy. Jeśli jednak przejdziemy biurokratyczne ograniczenia, możemy przystąpić do:
- Domena – musisz posiadać adres internetowy dla swojego sklepu. Nazwa powinna być łatwa i dobrze gdyby w jakiś sposób nawiązywała do Twojej branży.
- Regulaminy – zadbaj o to, aby wszystko było zgodne z obowiązującymi przepisami. Najlepiej poradzić się w tej sprawie prawnika, aby nam nic nie umknęło.
- Strona – nie przejmuj się jeśli nie znasz wszystkich szczegółów. Na rynku jest mnóstwo ofert dotyczących tworzenia solidnych stron. Pamiętaj, że musi ona posiadać odpowiednią architekturę informacji, a przede wszystkim być zbudowana pod kątem użyteczności dla użytkowników.
- Rozwój – ogólne ujęcie działań mających wpływać na Twoje wyniki. Ważna jest odpowiednia strategia marketingowa, która będzie uwzględniała pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego. Pod względem logistycznym, warto przemyśleć sprawę magazynowania asortymentu Twojego sklepu, jeśli będzie to konieczne.
Są to w pewnym sensie formalności, które należy dopełnić. Jednak w kontekście samego pomysłu, warto również zdawać sobie sprawę z wymagań rynkowych. Możemy zdecydować się np. na jakąś ciekawą niszę, która pozwoli nam się rozwijać razem z nią na przestrzeni lat lub wybrać taką gałąź e-commerce, która jest najbardziej dochodowa i popularna wśród użytkowników.
Jaka branża nadaje się do e-commerce?
Mówi się, że najważniejszy jest pomysł. Po części to prawda, jednak ważne jest również, aby zdawać sobie sprawę, że od samej idei, często jest jeszcze długa droga do przebycia, zanim wystartujemy z naszym biznesem w e-commerce. Jednak jeśli już to wiemy, możemy przyjrzeć się najciekawszym pomysłom, które nie gwarantują sukcesu, ale mogą być dla niego solidnym fundamentem.
W tym kontekście pomocnym może być raport Gemius Polska, który dotyczył tego, co Polacy kupują w Internecie. Pokazało to m.in., że:
- Ponad 70% osób kupuję w Internecie odzież, dodatki lub akcesoria
- Blisko 70% kupujących nabywa książki, płyty oraz filmy
- Co drugi kupujący decyduje się na sprzęt elektroniczny (Tablety, smartfony, laptopy, konsole, sprzęt AGD itp.)
- 54% osób decyduje się na zakupy biletów do kin lub teatrów
- Wśród najczęściej wybieranych produktów wymieniono również kosmetyki, obuwie, odzież sportową, wycieczki, zabawki, samochody, meble i wiele więcej.
Pokazuje to, że tak naprawdę już wszystko kupujemy przez Internet, więc możliwości są praktycznie nieograniczone. Jednak jak przekłada się to na faktyczne pomysły?
Pomysły na sklep internetowy
Co więc z tymi pomysłami? Już pokazujemy. Otóż warto zwrócić uwagę, czego użytkownicy najczęściej poszukują w sieci oraz co z tych poszukiwań kończy się zakupem. Możemy na własnej skórze przekonać się, jak to wygląda za pomocą narzędzi do oszacowania ruchu na stronach internetowych.
W kontekście pomysłów, zastanów się co się zawsze sprzedaje i co ludzie zawsze będą chcieli kupować. W połączeniu z ostatnimi trendami, możemy wyróżnić:
- sklep z elektroniką bezprzewodową – w ostatnich czasach znacząco zyskała na popularności. Słuchawki, głośniki, transmitery, czy nawet zaliczyć można tutaj ładowarki indukcyjne. To najpopularniejsze ostatnie wybory użytkowników, jednak asortymentu możemy mieć znacznie więcej.
- sklep branży aroma – w ostatnich czasach wszelkiego rodzaju nawilżacze, oczyszczacze powietrza, a także olejki do nawilżaczy, świece zapachowe i wiele więcej, robią prawdziwą furorę. Warto więc zainteresować się tą branżą, ponieważ zarówno sytuacja środowiskowa, jak i rosnąca świadomość społeczeństwa, nie zwiastują aby branża miała stracić na popularności.
- sklep z kosmetykami – tutaj wybór jest naprawdę duży, możemy zdecydować się na kosmetyki barberskie, olejki do włosów, kosmetyki bio itp.
- sklep rowerowy – nie warto jednak ograniczać się do samych rowerów. W ciągu ostatnich dwóch lat, bardzo mocno dały się zapamiętać np. hulajnogi elektryczne. Warto także zwrócić uwagę na rowerki biegowe dla dzieci oraz rolki.
Podsumowanie
Pomysł na sklep internetowy jest bardzo ważnym aspektem naszego wejścia na rynek e-commerce. Jednak należy pamiętać, że oprócz niego, będziemy mieli również do czynienia z szeregiem formalności, których niedopełnienie okaże się być dużym problem w kontekście osiągnięcia sukcesu. W przypadku wybrania dla siebie najbardziej odpowiedniej branży, warto brać pod uwagę nasze zainteresowania oraz wiedzę. Najlepiej sprzedaje się produkt, który się czuje, więc zamiast na siłę iść za trendami, czasem warto zostać przy swoim. Może to Ty wyznaczysz nowy trend?
Dodaj komentarz