Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Kampanie Programmatic Buying oraz RTB


Kampanie Programmatic Buying oraz RTB



4 listopada 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Obecnie rynek reklamy oraz jej internetowego odpowiednika jest bardzo mocno dynamiczny. Głównie za sprawą tego, że posiadamy coraz więcej informacji dotyczących naszych grup docelowych. Jeśli nasza reklama będzie nachalna oraz niespersonalizowana, bardzo mocno sami wpływamy na jej niską efektywność.

Dlaczego reklama musi być dopieszczona?

Jest to ważne z uwagi na przeróżne badania przeprowadzane pod kątem odbioru reklamy przez odbiorców. Ankietowani w kontekście przedstawienia cech dobrej/złej reklamy wielokrotnie wskazują na to, że ważne jest jej odpowiednie dopracowanie, brak nachalności, a także aby była ona dopasowana do potrzeb. Jeśli ktoś interesuje się sportem, reklama instrumentów muzycznych niekoniecznie musi być dla niego. (źródło pod tekstem).

Co to takiego programmatic buying?

Mówiąc wprost – jest to zaprogramowany rodzaj obiegu reklam internetowych. Chodzi o to, że podmioty pomiędzy sobą w sposób automatyczny dokonują ich zakupu i sprzedaży. Algorytm automatycznie wybiera grupę docelową dla konkretnej reklamy, na podstawie prawdopodobieństwa dokonania zakupu. Dzięki temu, możemy się skupić głównie na rodzaju reklamy, jej estetyce, przekazie itp.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Jak w rzeczywistości wygląda programmatic buying?

Poza oczywistymi korzyściami wynikającymi z działań automatycznych, taka reklama dopasowana jest do użytkownika, a co za tym idzie jest bardziej efektywna. Zastanawiające jednak może być to – jak to wszystko się dzieje?

  • Eksploracja – proces ma swój początek w chwili załadowania przez użytkownika konkretnej strony internetowej. System giełdy reklam otrzymuje sygnał, gdzie dokonuje się proces sprzedaży dla zainteresowanych podmiotów, wyświetleniem ich reklamy na danej stronie. Wszystko to dzieje się natychmiastowo, na tyle szybko, że użytkownik po chwili zobaczy konkretną reklamę.
  • Personalizacja – jest to kolejny etap. Skoro dokonuje się aukcji, to na jakiej podstawie system wie, która reklama jest najbardziej odpowiednia dla kogo? Przez pliki cookie. Na ich podstawie system posiada informacje dotyczące historii przeglądania użytkownika. Wchodzisz na stronę internetową sklepu z elektroniką, aby sprawdzić cenę konkretnego produktu. Po chwili przeglądając np. Facebooka, za sprawą programmatic buying zobaczysz reklamy produktów, które przed sekundą przeglądałeś.
Przeczytaj również  Jakie są modele rozliczeń reklamy internetowej? [Zestawienie]

Zatem czym jest RTB?

Real-Time-Bidding jest modelem automatycznego procesu kupowania powierzchni reklamowej w internecie w czasie rzeczywistym. Brzmi znajomo? Wyjaśniamy – programmatic buying jest rodzajem zbiorowości mniejszych modeli takich jak RTB. Czyli jest to nazwa technologii, na której model RTB jest oparty.

Co wyróżnia platformy RTB?

Narzędzia, które umożliwiają tę formę reklamy, posiadają ważne dla reklamodawców wskaźniki. Umożliwiają one nie tylko personalizację pod użytkowników, ale także mogą być przydatne przy doborze grupy docelowej, jeśli dopiero rozpoczynasz swoją działalność. Można wyróżnić m.in.:

  • Czas emisji – jest istotny z punktu widzenia chociażby godzin szczytowych w Internecie. Łatwo można się domyślić, że są to godziny w których użytkownicy są już po zajęciach na uczelni, godzinach pracy itp. Wybór dni oraz godzin jest bardzo istotny. Możesz np. wiedzieć, że w Twoim przypadku reklama z uwagi na charakter branży będzie bardziej skuteczna w godzinach porannych – nie ma żadnego problemu.
  • Dane demograficzne – wiek, płeć, lokalizacja, status matrymonialny, zawodowy itp. Są to bardzo ważne czynniki, których precyzyjność pozwala na odpowiednie zastosowanie naszej reklamy. Jeśli przeprowadzamy kampanię dotyczącą nowej linii bielizny dla mężczyzny – wyświetlanie reklam na monitorach kobiet, może nie być tak samo skuteczne.
  • Zainteresowania użytkownika – na podstawie plików cookie, mamy wgląd w to, czym dani użytkownicy mogą się interesować. Może być to przydatne jeśli chcemy np. powiększyć portfolio naszych produktów itp.
Przeczytaj również  Kampanie Trade Marketing - czym są?

Podsumowanie

Programmatic buying zyskuje coraz większe uznanie wśród reklamodawców – co do tego nie ma wątpliwości i jest to zrozumiałe. Czas to pieniądz, a skoro można go zaoszczędzić, warto z tego skorzystać. Chcąc przeprowadzić kampanię reklamową w Internecie, należy przynajmniej rozważyć wykorzystanie tej technologii. Posiada ona bardzo wiele korzystnych rozwiązań, a samo dotarcie ze swoimi materiałami promocyjnymi do określonej przez nas grupy odbiorców jest kluczowe w kontekście efektywności kampanii reklamowej.

Źródło: Opinie konsumentów odnośnie reklam https://wuwr.pl/dzm/article/download/1927/1878/


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Kampanie Programmatic Buying oraz RTB"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *