Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Public Affairs – co to jest?


Public Affairs – co to jest?



30 października 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Samo w sobie zostało wypracowane z Public Relations, które można rozumieć jako ogólne zarządzanie komunikacją firmy. Zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej. Public Affairs natomiast, jest znaczeniowo dużo skromniejsze i odpowiada za komunikację zewnętrzną organizacji – w tym przypadku szeroko rozumianych podmiotów politycznych.

Kategorie public affairs

Możemy wyróżnić trzy typy działań w tym zakresie ze względu na przedstawicieli odbiorców naszych komunikatów:

  • parliament relations 

Ten dział odpowiada za komunikację z poszczególnymi członkami izb parlamentarnych (sejm i senat w polskim modelu). Tutaj też jest miejsce na komunikację z biurami oraz kancelariami zajmującymi się obsługą parlamentu. 


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • governmental relations

Chodzi oczywiście o wszelkiego rodzaju kontakty z przedstawicielami rządu – czyli kancelaria premiera, członkowie koalicji, politycy szczebla ministerialnego itp. Ogólnie rzecz ujmując, wszelkiego rodzaju organy administracji rządowej.

  • local (self-governmental) relations

W tym przypadku chodzi o komunikację z podmiotami politycznymi niższych szczebli administracyjnych takich jak województwa, czy powiaty. Nie wyszczególnia się w tym przypadku opcji rządzącej. Komunikacja może dotyczyć zarówno wojewodów, jak i burmistrzów, radnych gmin itp. Bardzo istotny dział dla firm, które działają głównie w określonym regionie.

Przeczytaj również  Reklama w radiu - ile kosztuje i czym jest?

Po co to wszystko?

Public affairs pozwala być przede wszystkim na bieżąco ze sprawami legislacyjnymi, inwestycyjnymi itp. Jeśli prowadzi się odpowiednio komunikację z podmiotami politycznymi, organizacja jest w stanie odpowiednio szybko przygotować się do zmiany realiów wszelkiego rodzaju. Wysuwa się tutaj zagadnienie świadomości przedsiębiorców – jeśli jest wysoka, należy analizować czynności legislacyjne parlamentu, ale także działania lokalnych polityków.

Zalety prowadzenia public affairs w firmie

W Polsce wielu przedsiębiorców nie decyduje się na prowadzenia działalności w tym zakresie. Dlatego warto przywołać poszczególne zalety, które wynikają z wprowadzenia tych działań do własnej firmy:

  • Poprawa procesów zarządzania – jeśli będziemy na bieżąco monitorować i analizować zmiany zachodzące w środowisku politycznym, będziemy mogli z wyprzedzeniem reagować na istotne dla nas kwestie. 
  • Szybka reakcja – często bywa tak (szczególnie w ostatnim czasie), że z dnia na dzień zmieniane są obowiązujące normy, bez wcześniejszych zapowiedzi władz. Jeśli będziemy utrzymywać kontakty w tych kręgach, pozwoli to nam na szybką reakcję i dostosowanie się do zachodzących zmian, a może nawet antycypację poszczególnych działań rządu.
  • Biznes – public affairs można potraktować również, jako pewien model współpracy biznesowej. Utrzymywanie przyjaznych relacji z organami władz, pozwoli nam na większe korzyści wynikające z przychylności względem naszej firmy.
  • Prędkość komunikacji – żyjemy w czasach natychmiastowości, gdzie liczy się każda minuta. Możemy otrzymywać informację wcześniej niż konkurencja, która dowie się o zaistniałych zmianach np. dopiero z oficjalnego komunikatu. Zyskujemy po prostu więcej czasu, a jak wiadomo – czas to pieniądz.
Przeczytaj również  Co to jest remarketing oraz jak go wykorzystać ?

Wszystkie te aspekty sprawiają, że naprawdę warto zainteresować się wprowadzeniem oficjalnej komunikacji z władzami w firmie – bez względu na zakres działania państwowy, czy lokalny.

Lobbing

Istnieją tacy, którzy zaliczają lobbing do działań z zakresu public affairs. Jednak lobbing nie polega na utrzymywaniu relacji poprzez komunikację, a na wywieraniu wpływu na władze w celu uzyskania korzyści np. wprowadzaniu korzystnych dla nas ustaw. Dlatego jeśli wziąć pod uwagę szeroki zakres znaczeniowy public affairs, nie można uznawać lobbingu, za jedną z kategorii PA.

Podsumowanie

Warto pamiętać, że public affairs nie dotyczy tylko komunikacji z najwyższymi przedstawicielami władz. W ujęciu lokalnym, działania z tego zakresu, mogą być prostsze w realizacji. Nie musisz zatrudniać w tym celu specjalistów, wystarczy odpowiednio zainteresować się, a także udzielać w sferze lokalnej. Jednak jeśli interesowałoby Cię utrzymywanie relacji z politykami szczebla ministerialnego, wtedy działania te muszą się odznaczać dużo większymi umiejętnościami i warto rozważyć każdy scenariusz. 


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Public Affairs - co to jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *