AIDA to model, który może pomóc usystematyzować i zoptymalizować działania reklamowe. To właśnie dlatego jest ochoczo wykorzystywany w marketingu. Sam skrót pochodzi od angielskich słów Attention, Interest, Desire, Action co można tłumaczyć jako: uwaga, zainteresowanie, pożądanie, działanie.
Spis treści:
Co to jest AIDA?
Wiemy już jak rozwinąć skrót, jednak czego on dotyczy? Są to poszczególne etapy reakcji konsumenta na produkt. Czyli w jakim kierunku to idzie?
- A – Uwaga
Pierwszym krokiem w działaniach o charakterze marketingowym, reklamowym itp. jest uwaga konsumentów. Należy się zastanowić w jaki sposób ją zwrócić ku sobie, dopiero później można rozpocząć inne działania.
- I – Zainteresowanie
Jeśli już uda nam się skupić uwagę odbiorców na tym, na czym nam zależy, będzie on świadomy istnienia produktu, usługi, marki itp. W kolejnym kroku, musimy zadbać o to, aby odbiorcy byli po prostu zainteresowani oferowanymi przez nas rzeczami. Sama świadomość, jest niewystarczająca.
- D – Pożądanie
Nasi odbiorcy są świadomi i zainteresowani tym, co im oferujemy. Jeśli tak, to naszym celem jest wzbudzenie w nich pożądania. Mówiąc prościej, nasze działania mają sprawić, aby zmienili oni sposób postrzegania naszych produktów. Konkretniej – zmiana sposobu myślenia z “Lubię to” na “Pragnę tego”.
- A – Działanie
Ostatecznym etapem w tym modelu jest skłonienie odbiorcy do działania. Jeśli jest on świadomy i pragnie naszego produktu, musimy zrobić wszystko, żeby dokonał zakupu. Na tym etapie skupiamy się na skłonieniu odbiorców naszych działań marketingowych do kupowania naszych produktów.
Ktoś może powiedzieć, skoro ktoś pragnie naszych produktów to je sobie kupi. No tak, ale na tym poziomie pojawia się wiele istotnych kwestii jak nasza strona internetowa, czy jest dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO, czy nasze produkty są łatwo dostępne, czy obsługa klienta posiada odpowiednią jakość itp. Warto skupić się na tych aspektach z odpowiednim wyprzedzeniem.
Do czego prowadzi AIDA?
Przez swoją nazwę, a także wygląd modelu, najprościej jest powiedzieć, że każdy z etapów prowadzi do kolejnego. Uwaga do zainteresowania, które prowadzi do pożądania, a to z kolei prowadzi do działania. Istotnym jest jednak to jak odnaleźć się w poszczególnych etapach modelu, aby poprowadził on nas przez siebie.
- Attention
Pomyśl przez chwilę… Jak przekazać światu informacje o Twoim produkcie? Czy wszyscy o nim słyszeli lub czy zdają sobie sprawę, że to w ogóle istnieje? W czasach wszechobecnego szumu informacyjnego jest to niezmiernie trudne zadanie. Dlatego bez względu na to, jakie cechy ma Twój produkt, po prostu zadbaj o to, żeby uświadomić o nim konsumentów i jaki kanał komunikacyjny będzie najlepszy. Największe koncerny, które osiągnęły sukces tak zrobiły, tu nie ma miejsca na skróty.
- Interest
Twój produkt musi być przede wszystkim ciekawy. Jeśli taki nie będzie, wzbudzenie zainteresowania będzie po prostu trudne do realizacji. Tutaj konsumenci mają świadomość, że Twój produkt istnieje. Zachodzi u nich pewna potrzeba orientacji. Zaczną szperać, a najłatwiej jest to robić w Internecie. Zadbaj o to, żeby słowa kluczowe dla Twojego produktu prowadziły prosto do Ciebie za sprawą m.in. pozycjonowania SEO. Pozwoli to również na odpowiednią optymalizację strony, dzięki czemu odbiorcy będą mogli w łatwy sposób znaleźć informacje dotyczące produktu i wzbudzić w sobie zainteresowanie.
- Desire
Tutaj ciężko cokolwiek dodać. Zadbaj o wyróżnianie się na tle konkurencji, która nigdy nie śpi. Odbiorcy mają się zdecydować na właśnie Twój produkt. Jeśli są zainteresowani, wyzwolenie pożądania jest równie ważne. Jeśli Tobie się nie uda, to wcześniejsze etapy pójdą na marne, a oznaczać to będzie darmową pomoc dla Twoich konkurentów.
- Action
Mówiąc wprost, powinieneś wezwać odbiorców do działania. Zwroty CTA pomimo swej prostoty, są bardzo skuteczne. Musi być to stwierdzenie, które wyzwoli natychmiastową reakcję u odbiorcy. Jeśli przekaz będzie audiowizualny, kluczowe jest również odpowiednie rozmieszczenie wyrazów, a także typografia. Wszystko musi być dopięte na ostatni guzik.
Podsumowanie
Model AIDA jest ciekawą pozycją wśród narzędzi marketingowych. Pozwala dokładnie przeanalizować krok po kroku nasze działania promocyjne, dzięki czemu możemy też przewidzieć jak zachowają się odbiorcy na poszczególnych etapach. Jeśli będzie wykorzystywany starannie, pozwoli na stworzenie np. idealnej reklamy, która zwróci uwagę, zainteresuje, wzbudzi pożądanie, a także zmusi do działania. Jednak pod warunkiem, że wszystkie nasze działania będą spójne.
Dodaj komentarz