Spis treści:
Reklama w gazecie
Reklama tradycyjna powoli zostaje wyparta przez reklamę internetową. Nie ulega wątpliwości, że to właśnie w Internecie mamy szansę na zdecydowanie większą ilość odbiorców niż w przypadku chociażby prasy. Jednak mimo wszystko, ten typ reklamy posiada swoje cechy, które zawsze będą nadawały jej unikalny charakter.
Dzisiejszy rynek prasowy
Od pewnego czasu w związku z dynamicznym rozwojem technologicznym, możemy napotkać na głosy zwiastujące koniec prasy drukowanej. Jakie są fakty? W Polsce oraz na całym świecie, prasa w formie tradycyjnej nadal utrzymuje się na rynkach, a także wciąż można odnotowywać powoływanie do życia nowych tytułów.
To czy prasa drukowana upadnie, zdaje się więc być pewną mrzonką lub inaczej – wróżeniem z fusów. Warto przypomnieć, że prasa jest najstarszym typem medium masowego, a przez lata funkcjonowania potrafiła dostosować się do panujących na rynku warunków. Można zatem uznać, że wobec zagrożenia technologicznego, także sobie poradzi.
Charakterystyka reklamy w gazecie
Można więc uznać, że sama reklama prasowa odchodzi trochę na dalszy plan w działaniach promocyjnych. Jednak jak w większości przypadków, wszystko zależy od naszej strategii, grupy odbiorców itp. Istnieją sytuacje, w których ten typ reklamy może być bardzo korzystny.
Prasa na przestrzeni lat dostała łatkę pewnej elitarności. Jeśli chcemy zaczerpnąć informacji z Internetu, telewizji, czy radia – to często robimy to z dość małym zaangażowaniem. W przypadku prasy musimy sięgnąć po konkretny tytuł, zapłacić za niego itp.
Wiąże się to z dużo większym stopniem zaangażowania z naszej strony. A to powoduje, że jeśli już zdecydujemy się na zakup, często z niego chcemy uzyskać jak najwięcej i możemy poświęcać reklamom więcej swojego czasu i uwagi, niż w innych przypadkach.
Dlatego też uznaje się, że publikacja w dużym dzienniku lub miesięczniku nadal przynosi firmie prestiż. Przez swoje zalety uznaje się ją wciąż za wartościową i przede wszystkim wpływową.
Zalety reklamy w gazecie
Reklamę prasową, podobnie jak prasę, można uznać więc również za pewny, szczególny rodzaj promocji. Dlatego warto wymienić najważniejsze jej zalety:
- wiarygodność – dużo osób darzy większym zaufaniem informacje prasowe. Treści są specjalnie spreparowane i przede wszystkim drukowane, co oznacza określony wysiłek wydawcy.
- dotarcie do osób spoza Internetu – o ile w czasach ogólnej cyfryzacji dostęp do Internetu jest coraz łatwiejszy, to nadal wiele osób po prostu nie posiada lub nie korzysta z tego medium. Prasa jest sposobem, aby do nich dotrzeć.
- lokalność – w przypadku prasy regionalnej, możemy dotrzeć do odbiorców z naszej okolicy, tutaj również ma zastosowanie zaleta docieranie do osób niekorzystających z Internetu.
- długie życie – chodzi o to, że decydując się na reklamę w kwartalniku, miesięczniku lub innym czasopiśmie, mamy szansę długą ekspozycję. Zastanów się, gdzie najczęściej w miejscach publicznych spotykasz tego typu prasę. U fryzjera, lekarza, fizjoterapeuty itp. Reklama może być często oglądana, przekazywana, wzbudzać zainteresowanie itp.
- dotarcie do odpowiedniej grupy – dzięki prasie branżowej, specjalistycznej, hobbystycznej itp. możemy dotrzeć do ściśle określonej grupy odbiorców. Jeśli pokrywa się to z profilem osób, które korzystają z Twoich usług – jest to świetna okazja na zareklamowanie się.
Należy pamiętać o jeszcze innych korzyściach, takich jak duża ekspozycja reklamy, możliwość dołączenia do reklamy próbki produktu itp. Jednak istnieją też pewne wady, z których należy zdać sobie sprawę.
Wady reklamy w prasie
Dla osób, które zdecydują się na ten rodzaj reklamy, problematyczne może być m.in.:
- brak gwarancji – wszystko zależy od rodzaju prasy, jednak istnieją przypadki zwrotów nakładów, wtedy można powiedzieć, że straciliśmy czas i reklama nie miała szansy na dotarcie do określonej liczby osób.
- długofalowość – reklama w gazecie jest procesem ciągłym, nie należy spodziewać się efektów po jednorazowym ogłoszeniu. Należy dać jej więcej czasu na eksponowanie na łamach prasy.
- określone wytyczne graficzne – każda dziennik, czasopismo, wydawca może posiadać inne wytyczne dotyczące przygotowania projektu graficznego. Może wiązać się to z dodatkowymi kosztami.
- konkurencja – zazwyczaj istnieje bardzo dużo rozmaitych reklam, a w szczególności w prasie codziennej.
Opłacalność reklamy w gazecie
Czy warto zainwestować w ten rodzaj promocji? Przeanalizuj swoją sytuację, pod kątem przypadków gdy reklama prasowa jest najbardziej opłacalna:
- jeśli Twoja strategia kampanii reklamowej obejmuje inne media masowe, a także przestrzeń miejską – w celu dopełnienia warto zastosować również reklamę w gazecie.
- jeśli Twoja działalność jest lokalna warto zwrócić się do lokalnego dziennika lub czasopisma, poza promocją – może to wpłynąć pozytywnie także na Twój wizerunek.
- jeśli prowadzisz działalność w niszach rynkowych, ściśle sprecyzowanych segmentach rynku itp. warto zainwestować w reklamę w prasie specjalistycznej z uwagi na charakter jej grupy odbiorców.
Jaki jest koszt reklamy w prasie? To zależy od wielu czynników, od rodzaju pisma, jego zasięgu, nakładu itp. Jednak można posłużyć się pewnymi przykładami, np.
- SuperExpress
- https://www.grupazpr.pl/pub/pliki/Cennik_Dziennik/Cennik_kraj_2021.pdf
- Gazeta Wrocławska –
- https://polskapress.pl/pl/reklama/cenniki/prasa/gazeta-wroclawska/gazeta-wroclawska-ogloszenia-drobne
Zamieszczone cenniki są przejrzyste i nie pozostawiają wątpliwości. W przypadku dziennika ogólnokrajowego, ceny są zdecydowanie większe i mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych, natomiast w lokalnych gazetach ceny są dużo bardziej przystępne.
Podsumowanie
Reklama w gazecie jak najbardziej ma sens. Posiada unikalne, bardzo atrakcyjne cechy, dla poszczególnych grup interesantów. Co więcej, może być formą działania, która również poprawi wizerunek naszej firmy. Wyróżnia się zdecydowanie innymi metodami działań, niż współczesna reklama chociażby w Internecie, jednak należy o niej pamiętać i nie należy jej lekceważyć.
Dodaj komentarz