Czym jest Google CSS? Brzmi to dość tajemniczo, jednak jest to po prostu skrót od Google Shopping Comparison Services, czyli wprost – porównywarka cen. Jest ona niezbędna przy prowadzeniu kampanii produktowych. Ma za zadanie kierować użytkowników z wyszukiwarek do sklepów. Do niedawna, była to jedyna opcja, aby korzystać z reklam produktowych, jednak obecnie może to robić dowolny podmiot.
Spis treści:
Google CSS – niedawny monopol
Jeszcze do niedawna Google posiadało monopol na sprawy związane z porównywarką cen. Jednak dzisiaj wystarczy, że założysz sklep internetowy i zaimplementujesz produkty do własnego katalogu. Jaka jest zaleta takiego zabiegu? Pominięcie prowizji, którą nakłada samo Google. Dzięki temu można obniżyć wysokość stawek CPC (Cost Per Click) nawet do 20%.
Stało się tak na mocy orzeczenia jakie Komisja Europejska wydała w czerwcu 2017 roku. Wiązało się to z nałożeniem ogromnej grzywny na Google wynoszącej 2,4 mld euro. Głównym zarzutem było faworyzowanie swojej usługi porównywania cen kosztem konkurencji. W wyniku tego Google musiał zgodzić się na wprowadzenie innych porównywarek cenowych do boksów produktów w wynikach wyszukiwania.
Jak to wygląda w praktyce?
Jedną z najefektywniejszych form promocji asortymentu naszego sklepu internetowego jest właśnie reklama produktowa. Wynika to z przede wszystkim samego mechanizmu wyników wyszukiwania. Jeśli interesującą nas frazą jest np. “piłka do siatkówki” – na samej górze w organicznych wynikach otrzymamy tzw. boksy produktowe. Zawierają najważniejsze informacje o produktach i przekierowują na stronę właściciela ogłoszenia.
Po roku 2017 istnieje wiele porównywarek cenowych. Co to oznacza dla użytkownika? Dokładnie to, że w boksach produktów umieszczona jest informacja, która pokazuje z której porównywarki pochodzi produkt. Czyli:
- Przed czerwcem 2017 – wyświetlał się napis “Przez Google”
- Od tamtego momentu możemy widzieć opisy dotyczące nie tylko Google, ale każdego podmiotu, który wykorzysta tę technologię np. Allegro, Ceneo, Empik itp.
Z punktu widzenia użytkowników jest to niewielka zmiana. Jednak dla posiadaczy własnych sklepów internetowych, okazało się to przede wszystkim korzystniejsze finansowo.
Kampanie produktowe
Od momentu pojawienia się w 2007 roku platformy Google Zakupy, system wielokrotnie ewoluował, jak praktycznie każda dziedzina życia. Same założenia jednak pozostały w dużej mierze niezmienne.
Po zadaniu hasła wyszukiwawczego, na szczycie wyników (wyżej niż sponsorowane reklamy tekstowe) mają znajdować się grafiki przedstawiające konkretne produkty. Jak się okazało, stało się to bardzo atrakcyjne dla użytkowników, ponieważ taka forma wyników okazała się dużo bardziej skuteczna.
Jak działa CSS?
Mechanizm działania wszystkich porównywarek jest identyczny – polega na licytowaniu stawek CPC. Google zezwala na korzystanie z dowolnej liczby CSS w swoich kampaniach produktowych. Można wyjaśnić ich działanie w dwóch perspektywach:
- Z perspektywy systemu, tworzy się oddzielne konto w Google Merchant Center dla każdego e-sprzedawcy. Umożliwia to przesyłanie danych danego e-sklepu i uruchomienie kampanii produktowej w jego imieniu.
- Z perspektywy sprzedawcy oznacza to jednak, że należy znaleźć certyfikowanego przez Google partnera z usługą CSS.
Sama procedura wdrożenia przez partnera usługi CSS w technicznym ujęciu posiada swoje etapy, o których warto wiedzieć:
- przygotowanie pliku produktowego.
- konfiguracja techniczna Merchant Center oraz samej kampanii produktowej.
- koordynowanie poziomu stawek CPC.
Podsumowanie
Mówiąc najprościej usługa Google CSS, jest po prostu porównywarką cenową. Warto pamiętać, że stosunkowo od niedawna wiele podmiotów, może świadczyć tego typu usługi, ponieważ Google nie posiada już monopolu. Jednak samo przeprowadzenie kampanii produktowej, a inaczej PLA (Product Listing Ads) – jest działaniem wymagającym odpowiedniego doświadczenia oraz wiedzy. Przeprowadzona bez przygotowania, może nie wykorzystać pełni swojego potencjału.
Dodaj komentarz