Punktem wyjścia powinno zostać to, czym jest sam “brand”, czyli “marka”, a to wyrażenie można rozumieć na wiele sposobów. Początkowo utożsamiano markę jedynie z nazwą i logo umieszczanymi na produktach firmy w celu rozróżnienia ich od produktów innych producentów. Jednak już przed wiekiem XIX zaczęto rejestrować symbole handlowe w celach ochrony. Przedsiębiorcy zaczęli dostrzegać siłę jaką niesie ze sobą tożsamość z jednym znakiem czy symbolem. Rozpoczęto rozpatrywać to w kategoriach rozpoznawalności i ufności odbiorców względem konkretnej marki.
Współcześnie marka oznacza m.in. wszelkie narzędzia umożliwiające kształtowanie charakteru i tożsamości firmy, a także jej reputacja. Do jej elementów zalicza się również charakterystyczne logo, jak i określony kolor, melodie, dźwięki, nazwę, slogan czy działania z zakresu public relations.
Spis treści:
Branding
Istotnym pojęciem w zakresie brand marketingu jest również “branding”. W tym przypadku, nie da się użyć tłumaczenia na język polski, które oddawałoby całość tego zjawiska. Mówiąc najprościej, można uznać, że jest to szereg działań, które podejmuje się w celu przygotowania przez firmę identyfikacji wizualnej (opracowanie logo, sloganu, hasła reklamowego). Innymi słowy, jest to technika, która pozwala na budowanie długotrwałych więzi z odbiorcami, a tym samym silnej pozycji na rynku. Opiera się na 4 podstawowych elementach:
- Identyfikacja wizualna – charakterystyczne elementy identyfikujące firmę. To właśnie z nimi będzie kojarzona firma przez odbiorców.
- Wyróżnienie na tle konkurencji – wyróżnianie się produktów jest tak samo istotne w kontekście konkurencyjności, jak wyróżnianie się samej marki.
- Spójność marki – wszystkie działania podejmowane przez przedsiębiorstwo, powinny być ze sobą tożsame. Wymusza to mechanizm konsekwencji jednostki w społeczeństwie. Konsekwencja pozwala postrzegać dany obiekt bądź jednostkę w pozytywnym świetle.
- Unikalne cechy marki – sposób w jaki marka będzie kojarzyć się z odbiorcą.
Brand marketing
Czym jest zatem sam “brand marketing”? – oznacza szereg działań promocyjnych, które za cel stawiają konkretną markę wraz z jej charakterystycznymi cechami. Prowadzone są, aby ugruntować brand wśród odbiorców. Na tym polega również różnica względem klasycznego marketingu. W tym przypadku, firma czy też organizacja, pragnie budować silną pozycję na rynku jednocześnie dla siebie oraz swojej oferty. Nie ogranicza się do promowania konkretnych dóbr czy usług. Jest to strategia długofalowa, ponieważ zbudowanie silnego brandu, pochłania czas, a także wymaga odpowiedniego zaangażowania.
Korzyści płynące z brand marketingu
Warto uargumentować zastosowanie brand marketingu, przez wskazanie realnych korzyści płynących z tego typu działań. Oprócz oczywistych, takich jak: ugruntowana pozycja na rynku, posiadanie rozpoznawalnej identyfikacji wizualnej, należy przywołać również:
- Łatwość wprowadzania nowych produktów na rynek
- Stała baza klientów
- Przewaga nad konkurencją
- Możliwość dyktowania cen
Dzięki ugruntowaniu się przynależności do marki wśród odbiorców, nasz brand zyska szereg różnych możliwości, które ułatwią funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa.
Podsumowanie
Tworzenie szeroko pojętej marki jest procesem, który w gruncie rzeczy nigdy się nie kończy. Musi być odpowiednio przemyślany i sprecyzowany, aby przynosił realne korzyści. Należy pamiętać, że wizerunek marki składa się z ogromnej ilości rzeczy, również tych małych takich jak: rozmowa telefoniczna, sposób zapakowania wysyłki, email, komentarz w serwisach społecznościowych itp. Dlatego we wszystkich aspektach prowadzenia naszej działalności, powinna przejawiać się wysoka spójność, dzięki czemu pokażemy się odbiorcom jako konsekwentni, a tym samym nasza marka będzie za taką uchodzić.
Dodaj komentarz