Jak sama nazwa wskazuje, SEO PR to strategia obejmująca działania opierające się jednocześnie o public relations i pozycjonowanie stron internetowych. Jakie przynosi korzyści? Kiedy warto ją wdrożyć i jak to zrobić? Na te oraz inne pytania związane z SEO PR odpowiadamy poniżej.
Spis treści:
Trochę SEO, trochę PR
Celem SEO PR jest zadbanie zarówno o wizerunek, jak i pozycjonowanie stron. W ramach tej strategii obie jej części wzajemnie się przenikają – z jednej strony SEO oddziałuje na PR, a z drugiej PR na SEO. Jak to działa w praktyce? Wszystko opiera się o publikowanie treści o charakterze pozycjonującym, które jednocześnie budują pozytywny wizerunek marki, firmy, usługi czy produktu. W tego typu treściach należy więc zadbać o odpowiednią optymalizację tekstu (lub innej formy content), tak aby sprzyjał lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania, jak również o umiejętne kreowanie pozytywnego wizerunku.
Oba obszary – SEO i PR – wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Dzięki działaniom z zakresu pozycjonowania stron firma, marka, usługa czy produkt docierają do większej liczby odbiorców, podczas gdy dbałość o element PR pozwala na budowanie w ich świadomości pozytywnego wizerunku.
Strategię SEO PR należy również postrzegać w kontekście budowania odpowiedniego wizerunku w wyszukiwarce internetowej. To, jak firma, marka, produkt, usługa prezentują się w Google, ma przecież duży wpływ na jej wizerunek. Przykładowo, jeżeli pierwsza strona wyników wyszukiwania po wpisaniu nazwy Twojej firmy w Google obejmuje w większości krytyczne opinie na jej temat, odnosisz wymierne straty wizerunkowe. Poprzez SEO PR warto zmienić tę sytuację, odpowiednimi działaniami „przesuwając” wyniki w taki sposób, aby dominowały w nich informacje i strony pozytywnie przedstawiające Twoją firmę.
SEO PR w praktyce
Jakie narzędzia wykorzystać w SEO PR? Podstawę stanowią informacje prasowe, artykuły sponsorowane, teksty eksperckie, wywiady, raporty, statystyki i inne wartościowe treści, które pokazują Twoją markę w korzystnym świetle, a jednocześnie są interesujące dla czytelników. Można je wysyłać dziennikarzom oraz dystrybuować na zewnętrznych stronach, w popularnych serwisach internetowych, na blogach, w social media, a także we własnych mediach, np. w postaci zaplecza pozycjonerskiego.
Na SEO PR powinny się składać także działania analityczne i monitorujące. Należy na bieżąco sprawdzać zasięgi poszczególnych treści i zarazem kontrolować, jak prezentuje się wizerunek strony, firmy, marki, usługi czy produktu w wynikach wyszukiwania. Realizacja nakreślonego wcześniej planu i odpowiedniej strategii jest ważna, ale w razie potrzeby warto podejmować działania na bieżąco, np. w przypadku pojawienia się nowych negatywnych informacji na temat Twojej witryny. W takich sytuacjach można na chwilę odłożyć plany i strategie na bok, żeby zająć się doraźnym problemem, póki jest jeszcze niewielki i nie przynosi dużych strat wizerunkowych.
Dodaj komentarz