Tworząc nową stroną lub chcąc poprawić jakość starej witryny warto przeprowadzić tzw. testy usability. Dowiemy się, czy na stronie nie ma błędów i wszystkie elementy działają tak, jak powinny. Zapraszam zatem do artykułu poświęconego testom usability.
Spis treści:
Co to jest test usability?
Tego rodzaju testy zwane są również testami użyteczności. Najczęściej wykonują je eksperci, którzy wykorzystują specjalistyczne narzędzia i programy do analizowana witryny. Samemu nie jest łatwo poprawnie przeprowadzić test usability i znaleźć wszystkie elementy które nie działają poprawnie. Konieczna jest duża wiedza z zakresu programowania witryn, a przede wszystkim w sytuacji gdy mamy do czynienia z bardzo rozbudowaną stroną. Trudno jest jednoznacznie wytłumaczyć, co to tak naprawdę jest test usability, bo każdy serwis jest inny i wymaga odmiennego podejścia, wykorzystania różnorodnych metod. Kluczowe jest tutaj doświadczenie specjalisty, który będzie wiedział w każdej sytuacji na co zwrócić uwagę. Warto podkreślić, że testy usability są także przeprowadzane, gdy chcemy zweryfikować poprawne działanie interfejsów i aplikacji. Prowadzić swój biznes w internecie, warto przeprowadzić testy użyteczności, dzięki czemu zapobiegniemy obniżeniu konwersji.
Dlaczego warto wykonać test usability?
Po właściwie robionym teście użyteczności i naprawieniu wszystkich błędów nasza witryna jest przyjazna dla odwiedzających ją osób tzw. user friendly. To ma ogromne znaczenie, bo pozytywnie wpływa na zwiększenie uzyskiwanej konwersji i dłuższym czasie przebywania na stronie użytkowników.
1. Porzucenie koszyka
Bardzo często potencjalni klienci porzucają koszyk z powodu błędu znajdującego się na stronie. Czasami zdarza się, że przejście całej ścieżki zakupowej i jej finalizacja są wręcz niemożliwe. Przykładem może być niesprawny przycisk, niemożność odnalezienia przycisku, ciągłe przekierowania, zbyt długo otwierające się podstrony, niepoprawnie zaprojektowany wygląd witryny, problem z dokonaniem płatności itd.
2. Mniejszy współczynnik odrzuceń
Jeśli na swojej stronie zauważysz duży współczynnik odrzuceń, to warto sprawdzić co jest tego powodem. Może strona za długo się ładuje, nie działa wejścia mobilna albo użytkownicy już od wejścia są atakowani niedającymi się zamknąć wyskakującymi reklamami. Warto wiedzieć, gdzie leży problem i jak najszybciej się go pozbyć.
3. Lepsza konwersja
W sytuacji, gdy uda się usunąć wszystkie nieprawidłowości w witrynie, jej użytkowanie będzie dla użytkowników znacznie dogodniejsze. Strona będzie bardziej funkcjonalna, dzięki czemu klienci szybciej znają to, czego szukali i nie wyskoczą im niespodziewane problemy techniczne.
4. Lepsze User experience
Jeśli na stronie nie ma błędów i wszystko działa jak należy, to polepszy się również User experience (UX), czyli doświadczenie klientów. To niezwykle ważne, bo User experience oddziałuje na osiąganą konwersję oraz ma znaczący wpływ na pozycjonowanie witryny w naturalnych wynikach w wyszukiwarce Google.
Dodaj komentarz