Spis treści:
Co to jest KPI?
KPI to inaczej Key Performance Indicators, czyli w polskim tłumaczeniu Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Tego typu wskaźniki przydają się osobom zajmującym się pozycjonowaniem witryny w sprawdzeniu, na ile skuteczne są przeprowadzone działania. Korzystają z nich też marketerzy, którzy poprzez wskaźniki są w stanie oszacować, czy kampania marketingowa przynosi zamierzony efekt. W zależności od tego, jakie informacje chcemy przeanalizować, będziemy brać pod uwagę inne wskaźniki.
Przykładowe kluczowe wskaźniki efektywności
Chcąc wytłumaczyć czym są kluczowe wskaźniki efektywności, warto pamiętać że są one powiązane z celem, jaki założyła sobie dana firma. Każda firma ma inną strategię, czasami chodzi o zwiększenie sprzedaży, a innym razem o poprawę rozpoznawalności brandu. W zależności, co chcemy sprawdzić analizowanie efektywności trzeba będzie przeprowadzić w inny sposób.
1. Ilość zasięgów i reakcji w mediach społecznościowych – social media są świetnym kanałem na zwiększanie rozpoznawalności firmy lub brandu. Idealnie nadają się również do wsparcia kampanii marketingowej. Znaczniki, które w tym, wypadku mogą się przydać to ilość polubień posta, liczba jego udostępnień oraz jego widoczność.
2. Sprzedaż – tutaj świetnym wskaźnikiem efektywności będzie zsumowanie zysków, jakie udało się uzyskać danej firmie. Wiedząc, na jakim poziomie była sprzedaż mamy potrzebne do analizy dane.
3. Czas zrealizowania zamówienia – wiadomo, że klientowi zależy na czasie. Jeśli czas dostawy się przeciąga, to znaczy że trzeba wprowadzić jakieś poprawki.
4. Ilość reklamacji u producenta, jeśli ta liczba jest wysoka, to trzeba się zastanowić czy artykuły, które oferujemy klientom nie mają wady fabrycznej lub nie są złej jakości. Może trzeba wprowadzić zmiany w procesie produkcji, żeby zmniejszyć ilość reklamacji?
Kluczowe Wskaźniki Efektywności a pozycjonowanie
Zastanówmy się teraz, jak ma się Key Performance Indicators w kontekście pozycjonowania witryny internetowej? W trakcie wzmacniania strony trzeba badać i analizować różne ważne informację. Niektóre są niezwykle istotne, bo dzięki nim wiemy, czy przeprowadzone działania mają sens i przynoszą zamierzone rezultaty. Warto zapoznać się z narzędziem Google Analytics, w którym znajdziemy wszystkie ważne wskaźniki efektywności.
1. Ilość odwiedzonych podstron jest ważną informacją, bo wiemy czy nasze działania są efektywne, czy klienci znaleźli to czego szukali i czy zainteresowali się dodatkowymi produktami lub usługami.
2. Średni czas sesji – to również ważna informacja zwrotna, bo wiemy ile czasu klienci potrzebują na dokonanie zakupu Jeśli są zbyt krótko w serwisie, to trzeba znaleźć tego przyczynę. Z kolei im użytkownicy są dłużej są na stronie tym większa szansa, że coś kupią. Poza tym roboty Google uznają, że nasza witryna jest wartościowa, co pozytywnie wpłynie na miejsce w wynikach wyszukiwania.3. Współczynnik odrzuceń z wejść na stronę mówi nam, że jest grupa osób, która z jakiegoś powodu nie znalazła na stronie, tego co ją interesuje i od razu z niej wyszła. Jeśli to to tylko strona informacyjna, z której klient ma wziąć numer telefonu albo adres, to ten współczynnik nie powinien nas martwić. Jeśli jednak prowadzimy sklep internetowy, to trzeba poszukać przyczyny może pozycjonujemy zbyt ogólne frazy, które nie oddają do końca oferowanych produktów, może witryna ładuje się zbyt długo i internauci nie chcą czekać, a może strona nie wzbudza zaufania bo nie posiada certyfikatu SSL?
Dodaj komentarz