Jedną z sytuacji, której się obawiamy prowadząc sklep internetowy jest znaczący spadek pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Czasami jest to związane z działaniami konkurencji, zmianą algorytmów Google albo ręczną karą za niedozwolone praktyki. Jeśli nasze działania w sposób ewidentny łamały wytyczne Google, to na stronę nakładana jest kara, a o wysokich pozycjach możemy zapomnieć. Sprawdźmy zatem, które zachowania Google uznaje za niedozwolone i co zrobić, jeśli na nasza witryna otrzymała już karę od Google?
Spis treści:
Co to jest kara od Google?
1. Ręczną karą od Google nazwiemy gwałtowną obniżkę zajmowanego w wyszukiwarce miejsca spowodowaną nałożeniem filtra, dotyczy ona tylko naszej domeny. Statystycznie na przestrzeni 30 dni ok. 400 tysięcy stron boryka się z nałożonym filtrem. Warto wspomnieć, że tego typu kara jest jak najbardziej odwracalna. Będzie to wymagało z naszej strony trochę pracy i nie ma gwarancji, że wrócimy na dokładnie te same zajmowane wcześniej pozycje.
2. Kara algorytmiczna, która odnosi się do różnych stron i jest związana z modyfikacją algorytmów. Z reguły skutki tego typu filtrów są zauważalne po paru tygodniach od wprowadzenia zmian. Warto pamiętać, że Google w większości wypadków nie podaje do ogólnej wiadomości, że zmiany miały miejsce, dopiero po jakimś czasie je zauważamy, gdy spadną nam pozycje.
Co to jest ban?
Kar nie można mylić z banem, czyli usunięciem domeny z indeksu. To znaczy, że witryna nie będzie się wcale pojawiać w wynikach wyszukiwarki Google, bo została z nich wyrzucona. Taka sytuacja jest z reguły związana bardzo znaczącymi przewinieniami. Przykładem takich działań może być np. podawanie swojej domeny jako innej dla robotów wyszukiwarek, a innej dla osób wchodzących na stronę. Strony, których celem jest działalność przestępcza np. naciąganie ludzi. Właściciele tego typu stron bardzo często stosują tzw. black SEO, czyli niedozwolone metody pozycjonowania.
W jaki sposób sprawdzić typ kary?
Chcąc sprawdzić, jaki typ kary został nałożony na stronę mamy dwa rozwiązania. Pierwszy dotyczy weryfikacji bana. Musimy otworzyć wyszukiwarkę internetową i wpisać w niej site:adresnaszejstrony.pl. W sytuacji, gdy będzie zero wyników, mamy pewność, że domena ma bana. Drugą metodą jest wejście do panelu zarządzania w Google Search Console i przejście do raportu Bezpieczeństwo i ręczne działania. W sytuacji, gdy na stronę jest nałożona kara, w tym miejscu zostanie podana przyczyna jej nałożenia. Jeśli powyższe przypadki nie dotyczą naszej witryny, to możemy założyć, że doszło do nałożenia kary algorytmicznej.
Co robić, jeśli na stronę jest nałożona kara lub ban?
W sytuacji, gdy na domenę został nałożony ban nie pozostaje nam nic innego, jak zadbać o kupienie nowej domeny. Musimy również pomyśleć o nowym hostingu, żeby otrzymać inny adres IP. Jeśli został nałożony filtr ręczny lub algorytmiczny, to trzeba posprawdzać, które element należy zmienić. Musimy m.in. zadbać o unikalny i przydatny użytkownikom content, nie wolno kraść treści z innych stron, ani umieszczać zbyt dużej ilości słów kluczowych w artykułach na stronie. Zadbajmy o wartościowe linki zewnętrzne, unikajmy masowego dodawania witryny do katalogów branżowych i wymianę linków.
Dodaj komentarz