Prowadząc rozbudowany sklep internetowy, który oferuje tysiące produktów konieczne jest właściwe zaplanowanie kategorii oraz filtrowanie i sortowanie produktów. Warto poświęcić na te elementy trochę czasu bo przygotowanie użytecznego sklepu zwiększa szansę na zadowolenie klientów i wysoką konwersję. Zapraszam do krótkiej ściągawki, na co należy zwrócić uwagę podczas sortowania i filtrowania towarów w e-sklepie?
Spis treści:
Co to jest filtrowanie i sortowanie artykułów w sklepie?
Wprowadzenie filtrowania artykułów w e-commerce opiera się na minimalizowaniu sumy artykułów w określonej sekcji biorąc przy tym pod uwagę preferencje klienta. Z reguły tworząc filtry stosujemy następujące kryteria: cenę, typ, wielkość/rozmiar, barwę i nazwę producenta. Stosując filtrowanie klient dostaje propozycję produktów, które zgodne są z jego wymaganiami i potrzebami. Filtrowanie w serwisach internetowych pozwala konsumentom na oszczędność czasu, co wpływa na pozytywny odbiór sklepu.
Sortowanie wiąże się z przyporządkowaniem artykułów w odpowiednich sekcjach biorąc pod uwagę określone cechy bez modyfikacji ich liczby w danych widoku. Sortowane produkty często są powiązane z przefiltrowanymi artykułami. Przeważnie można się spotkać z sortowaniem według, popytu na dane produkty, ceny, opinii klientów, a także nowości oferowanych towarów.
Jak przygotowywać filtrowanie mając na uwadze użyteczność e-commerce?
Prowadząc sklep internetowy z pewnością mamy świadomość, że filtrowanie produktów jest sprawą niezwykle ważną. Jeśli dobrze zaplanujemy wszystkie działania i zdecydujemy się na wykorzystanie sortowania towarów, to mamy szansę spersonalizować wyniki wyświetlonych artykułów każdemu klientowi, co wiąże się ze wzrostem konwersji i zysków firmy. Zwróćmy uwagę na poniższe aspekty.
1. Wyróżnij filtry
Jeśli chcesz, żeby klienci korzystali z filtrowania, muszą przede wszystkim szybko znaleźć opcję filtrowania wyników. Trzeba tę sekcję odróżnić od innych elementów strony i wstawić ją w widoczne miejsce na stronie, z reguły filtry znajdują się nad wynikami lub z lewej strony. Najlepiej zweryfikować, które miejsce będzie odpowiednie wykorzystujące do tego testy A/B.
2. Kilka elementów
Niezwykle ważne jest, żeby klient mógł zaznaczyć kilka różnych filtrów. Ta funkcja jest czasem źle zrobiona i zaznaczenie jednego elementu automatycznie odznacza ten wcześniej wybrany. Klienci wybierając np. obuwie chcą wybrać rozmiar, typ buta np. sandały i płeć np. dziewczynka. Wykorzystując poprawnie działające filtrowanie klient otrzyma propozycję butów, które na pewno go interesują.
3. Odpowiednie nazewnictwo
Tworząc filtry musimy się postawić w roli klienta, czyli zadać sobie pytanie czego potrzebuje klient? Do jakich kategorii można przypasować produkt ze względu na wielkość, wygląd, markę, przeznaczenie, odbiorcę itd. Musimy używać prostych słów i krótkich zdań, bo specjalistyczne słownictwo może wprowadzić klienta w błąd.
4. Widok
Klient powinien mieć możliwość zmiany widoku liczby wyświetlanych produktów. Może przeglądanie mniejszej ilości będzie wygodniejsze, a może z kolei użytkownik woli otrzymać od razu większą ilość, żeby nie przechodzić co chwilę n kolejną podstronę. W sytuacji, gdy konsument zobaczy dużą ilość wyników, może zastosować dodatkowy filtr, żeby zawężyć ilość produktów, co może skutkować lepszym dopasowaniem artykułów do jego potrzeb.
Dodaj komentarz