Blogów na każdy temat jest coraz więcej i przebicie się wśród konkurencji, nawet z ciekawym tematem nie jest takie proste. Prowadzisz bloga i zastanawiasz się, co zrobić żeby dotrzeć do większej ilości czytelników? Czy są jakieś sprawdzone sposoby na przykucie uwagi użytkowników i zachęcenie ich do przeczytania przygotowanego tekstu? Zapraszamy do zapoznania się z naszym poradnikiem dotyczącym poprawnej optymalizacji artykułu na blogu.
Spis treści:
O co chodzi z tym UX?
Pojęcie User Experience, czyli UX jest ostatnio bardzo modne. Każdy wie, że strona powinna być dostosowana do użytkownika, ale co to właściwie oznacza? Wyobraźmy sobie, że wybieramy się na zakupy do galerii handlowej, w której już od samego wejścia atakuje nas słodki zapach i kiczowata, głośna muzyka, już od progu wolelibyśmy uciec, ale skoro poświęciliśmy czas na dojazd chcemy zrobić szybkie zakupy. Wchodząc do wybranego sklepu zauważamy niemodny wystrój rodem z minionej epoki. Gwoździem do trumny jest niemiły personel. Z pewnością nie wrócisz w to miejsce i poszukasz innego sklepu, który będzie spełniał twoje oczekiwania. Teraz przełóżmy tę sytuację na stronę internetową, jeśli witryna się długo ładuje, użytkownik od razu atakowany jest niedającymi się zamknąć wyskakującymi okienkami, czcionka i kolory na stronie są drażniące dla oka, to szansa że opuści serwis jest bardzo duża.
Jak internauci czytają treści w sieci?
Według badań ok. 80% użytkowników przeglądając strony internetowe wykorzystuje przycisk scroll. Ta informacja jest dla nas niezmiernie istotna, musimy się bowiem natrudzić, żeby użytkownik chciał zostać na blogu dużej i zapoznać się z naszymi artykułami. Warto wiedzieć, że wzrok osoby przeglądającej stronę kieruje się z reguły na części witryny, która jest podobna do liter E, L, F i Z. Internauci czytają początek tekstu od lewej strony do prawej, dopiero potem jeśli dobry tytuł i wstęp ich zaciekawi zjeżdżają w dół z reguły na podsumowanie.
Treści
Przygotowując artykuły na bloga koniecznie trzeba zadbać o użyteczność informacji. Treści powinny być podane w sposób rzeczowy, podzielone na mniejsze części, żeby użytkownik nie musiał zapoznać się z całym tekstem, tylko po jednym spojrzeniu znaleźć najważniejsze informacje. Wtedy jest szansa, że się nim zainteresuje i zapozna z całością. Warto zastosować tradycyjny wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Treści muszą być pisane zrozumiałym językiem dostosowanym do grupy docelowej. Jeśli użyjemy fachowego słownictwa możemy odstraszyć odbiorców i na odwrót, jeśli nasze wpisy kierujemy do pasjonatów, to wykorzystywanie prostych pojęć zostanie przyjęte jako nieprofesjonalne działanie.
Pogrubienie
Jest wiele teorii na temat tego, jakie informacje w tekście pogrubić. Tutaj ostateczną decyzję powinien podjąć autor, co według niego jest najważniejsze np. wstęp, najważniejsze zagadnienia, śródtytuły, myśl przewodnia, wyrazy, które są hiperłączami, wyrażenia wzywające do działania, część tekstu przed wypunktowaniem lub tabelką. Ważne, żeby nie przesadzić z nadużywaniem pogrubień, bo tekst stanie się nieczytelny.
Numeracja, wielkość czcionki i interlinie
Warto zastosować w tekście wszelkiego rodzaju wypunktowania lub pisanie od myślników. Wpłynie to na pewno na uporządkowanie treści lub jej wyróżnienie. Zwróćmy uwagę na dobór czcionki, żeby wygodnie się czytało treści również na urządzeniach mobilnych z małymi ekranami. Stosujmy interlinię 1,5, żeby tekst się nie zlewał i łatwiej było go czytać.
Dodaj komentarz