Możemy wyróżnić różne postacie migracji witryny. Przeważnie stykamy się z przenoszeniem oprogramowania CMS na inny CMS, z domeny na domenę, a także z hostingu na nowy hosting. Kolejnym przykładem migracji strony jest zmiana struktury, contentu, systemu, adresu www i liftingu strony. Tego typu prace mogą wpływać na pozycjonowanie, a co za tym idzie na widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania, dlatego warto zapoznać się z informacjami, w jaki sposób właściwie przeprowadzić migrację?
Spis treści:
Jak się przygotować do migracji serwisu?
Przede wszystkim musimy rozplanować wszystkie niezbędne prace i przeprowadzić je dokładnie według wcześniejszych założeń. Takie działanie to gwarancja sukcesu, nie możemy nic zostawić przypadkowi, bo konsekwencje naszych działań mogą być kosztowne. Musimy na spokojnie przeanalizować zasoby, uzyskać niezbędne informacje, przygotować plan działania i dobrać właściwe narzędzia. Można powiedzieć, że migracja strony zaczyna się w chwili zdecydowania się na przenosimy. Niezwykle ważne jest więc poinformowanie firmy pozycjonującej witrynę o naszych planach, żeby uwzględnić jej uwagi podczas wdrażania zmian. Musimy się zastanowić, co chcemy zmienić i czy będzie to całkowite przeprojektowanie niektórych elementów, czy tylko kosmetyczne zmiany. Takie informacje są kluczowe zarówno dla nas, jak i specjalisty SEO.
W jaki sposób wykonać migrację witryny?
Najchętniej przeprowadzaną migracją jest przenoszenie jednego CMS-a na nowy CMS i domeny na inną domenę. Sprawdźmy zatem, jak to wygląda w praktyce?
Błędy podczas migracji
Kluczowym zaniedbaniem w trakcje migracji serwisu www jest powiadomienie agencji SEO już w trakcie trakcie prowadzonych prac lub po ich zakończeniu. To zdecydowanie za późno, bo nasze działania mogą wpłynąć na widoczność serwisu w wyszukiwarce, a odbudowanie czołowych pozycji będzie bardzo trudne. Czego NIE WOLNO ROBIĆ:
– modyfikacje menu np. zmiana nazw, usunięcie kategorii,
– niezastosowanie przekierowania 301,
– stosowanie przekierowań 302,
– migracja wyłącznie niektórych produktów, warto stworzyć archiwum z towarami, które chcemy pominąć, żeby zachować linki i ruch który przynosiły,
– stworzyć nowe treści na stronie, a starą pominąć,
– nie wolno tworzyć nowych title, nagłówków H1-H2 i linkowania wewnątrz serwisu,
– nie stosowanie narzędzi do analityki strony,
– stworzenie wielu 404 poprzez pominięcie artykułów w trakcie migracji.
Przenoszenie domeny na domenę
Tego typu migracje są często praktykowane, jeśli firma ma nową nazwę brandu, witryna została zhakowana lub Google nałożył filtr, to migracja jest dobrym rozwiązaniem. Koniecznie zweryfikujmy informacje na temat nowej domeny. Jeżeli wcześniej nie była używana, to wpłynie to negatywnie na pozycjonowanie, bo trzeba będzie stworzyć od początku historię domeny, a to ważny czynnik rankingowy. Po przygotowaniu planu i zakresu prac wraz z agencją SEO musimy się zastanowić, które elementy będziemy przenosić. Warto przenieść na nową domenę treści, meta dane itd. Kolejną istotną kwestią jest zastosowanie tagu noindex i nofollow, żeby roboty Google nie zaindeksowały strony w trakcie wprowadzania zmian. Po zakończeniu prac warto przez pewien czas wykorzystywać obie witryny, bo będą na siebie linkować, później należy przekierować stara witrynę na nową.
Dodaj komentarz