Każda osoba, która ma witrynę internetową zdaje sobie sprawę, że Google Analytics to bardzo przydatne narzędzie, z którego warto korzystać. Jeśli chcemy mierzyć efektywność reklamy w internecie to Google Analytics idealnie się do tego sprawdzi, wystarczy zainstalować tracker i będziemy gromadzić najważniejsze informacje. Tego typu dane są nieocenione podczas planowania działań promocyjnych. Ważnym elementem analizy jest wybranie właściwych słów kluczowych do pozycjonowania lub kampanii Google Ads. Tutaj pojawia się pewna trudność, a dokładniej frazy „not provided”, które znajdziemy w raporcie dla sekcji „Bezpłatne słowa kluczowe”. Sprawdźmy, o co dokładnie w tym chodzi?
Spis treści:
Co to jest „not provided”?
Od czasu powstania Google Analytics można było w prosty sposób badać słowa kluczowe, które miały wpływ na wzrost liczby odwiedzin na stronie. Osoby, które pozycjonowały strony chętnie stosowały te informacje w promocji witryny. Niestety w roku 2011 Google wprowadziło zmiany i przekierowało domenę z http: na https: i zaczęło szyfrować źródła wejść z wyników organicznych. Google tłumaczyło zmiany bezpieczeństwem wyszukiwania. Te działania wpłynęły na poszukiwanie sposobów na dotarcie do informacji, jakie frazy wpisywały osoby odwiedzające daną stronę. Chcąc sprawdzać te informacje mamy do wyboru kilka możliwości:
1. Google Search Console
Google Search Console (niegdyś Google Webmaster Tools) umożliwia kontrolowanie i utrzymywanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. To nie jest narzędzie typowo do analityki, dlatego nie możemy otrzymać precyzyjnych informacji na temat ruchu na naszej witrynie. Google Search Console pozwala wykrywać kłopoty wynikające z crawlowania, czyli przeglądania strony przez Googleboty i indeksowania witryny. W odniesieniu do fraz typu „not provided” musimy wejść w widok Skuteczność, który znajduje się w zakładce Stan. Tam odnajdziemy dane odnośnie fraz, które kierują do naszej strony z ostatnich 16 miesięcy, ilość kliknięć i poszczególnych odsłon strony, uśrednioną pozycję oraz współczynnik klikalności (CTR). Mając takie dane w prosty sposób można wybrać słowa kluczowe, które wpłyną na zwiększenie ruchu na stronie.
2. Google Ads
W związku z tym, że z zjawisko „not provided” jest związane tylko frazami związanymi z darmowymi, naturalnymi wynikami wyszukiwania, możemy uzyskać interesujące nas słowa kluczowe z wykorzystaniem Google Ads, czyli odpłatnego sposobu promocji. Jeśli dobrze przeanalizujemy otrzymane wyniki, to będziemy wiedzieć, jakie frazy warto pozycjonować. Jeśli nie mamy budżetu na prowadzenie stałej kampanii Google Ads, warto przygotować tylko jedną testową, żebyśmy mieli dostęp do narzędzia. Musimy zastosować dopasowanie przybliżone, dzięki czemu otrzymamy propozycję innych ciekawych słów kluczowych, które warto promować. Szczegółowe informacje na ten temat są dostępne w sekcji Wyszukiwane słowa z zakładce Google Ads w raporcie Pozyskiwanie. Warto połączyć konto Google Analytics z Google Ads, to pomoże nam analizować frazy w Analyticsie.
Dodaj komentarz