Według badań agencji Baymard Institute ok. 69 % osób, wchodzi na naszą stronę, zapoznaje się z towarem, ale finalnie nie dochodzi do konwersji, czyli zakupu towarów. Mając na uwadze fakt, że zdobycie nowego klienta jest pięć razy droższe aniżeli utrzymanie starego, to warto przyjrzeć się klientom,, którzy w trakcie zamówienia zamykają naszą stronę internetową. Zastanówmy się, czemu nasi klienci opuszczają koszyk zakupowy? Niekiedy wynika to z jakiejś drobnostki, której poprawienie zajmie nam chwilę, a wpłynie pozytywnie na ilość dochody firmy.
Spis treści:
Dlaczego porzucone koszyki są problemem?
Po pierwsze tracimy możliwość pozyskania nowego klienta, który już był na naszej stronie. Nie wolno zapominać, że ten klient skądś do nas trafił, więc wydaliśmy wcześniej pieniądze na reklamę a ona nie przyniosła oczekiwanej konwersji. Po drugie najprawdopodobniej nasi pracownicy przeznaczyli czas na obsługę danego użytkownika i został on zmarnowany. Tutaj warto zwrócić uwagę na wprowadzenie do sklepu automatyzacji, to znacznie zmniejszy koszt obsługi takich klientów.
Czy da się uratować porzucony koszyk?
Trzeba się dowiedzieć dlaczego klient opuścił stronę? Głównym powodem takiej sytuacji jest niższa cena tego samego produktu u konkurencji. Klienci na bieżąco porównują ceny i w tym przychodzą im z pomocą porównywarki cen np. Ceneo, Nokaut czy Skąpiec. Jeżeli chcemy sprawdzić, czy to cena wpłynęła na podjęcie decyzji możemy skorzystać z programu do Eyetrackingu. Oprogramowanie działa w taki sposób, że śledzi ruch gałek ocznych i dzięki temu dowiemy się na co patrzył użytkownik.
Drugim ważnym czynnikiem, który wpływa na wybór sklepu internetowego są opcje dostawy. Mamy do wyboru m.in. odbiór osobisty w sklepie, paczkomaty, firmę kurierską, dostarczenie do wybranego punkt np. Poczta Polska, stacja benzynowa, sklep Żabka. Koszty dostawy mogą się okazać za wysokie. Lepiej w widocznym miejscu poinformować o cenie przed rozpoczęciem zakupów niż ukrywać koszty. Warto wprowadzić darmową dostawę na pierwsze zamówienie lub od jakiejś ustalonej kwoty. Po drugie może się okazać, że jeśli proponujemy wyłącznie opcję wysyłki do paczkomatu, że w danej miejscowości paczkomatu po prostu nie ma. Jeśli chcemy zweryfikować, czy to właśnie dostawa jest przyczyną porzucenia koszyka, sprawdźmy w Google Analytics dokładnie w którym momencie klienci opuszczają sklep.
Opcje płatności
Dostępność różnych opcji płatności również jest bardzo ważna. Zastanówmy się, które metody płacenia będą dostępne na naszej witrynie np. kartą kredytową, blikiem, szybkim przelewem, tradycyjnym przelewem bankowym, przy odbiorze zamówienia? Warto oferować różne formy płatności, żeby zadowolić większą liczbę osób. Nie zapominaj o bezpieczeństwie transakcji i szyfruj połączenia za pomocą SSL.
Obowiązkowa rejestracja
Czasami sklepy wymagają, żeby użytkownik założył konto w sklepie. Obowiązkowa rejestracja nie wpłynie dobrze na decyzję zakupową. Wiele osób nie chce podawać swoich danych lub nie ma na to czasu. Klient powinien mieć wybór, czy chce mieć konto i możliwość śledzenia zamówienia, otrzymywania dodatkowych rabatów za program lojalnościowy itd. Może wystarczy mu informacja mailowa o złożeniu i o wysyłce zamówienia.Skorzystaj z remarketingu i pokaż jeszcze raz porzucone artykuły. To dobry sposób na kontakt z klientem, bo może nie złożył zamówienia u konkurencji. Ważne, żeby nasze działania nie były nachalne i nie przyniosły odwrotnego efektu. Zaletą tej formy reklamy jest to, że baner reklamowy wyświetla się na różnych stronach.
Dodaj komentarz