Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Storytelling, czyli przedstawianie swojej marki


Storytelling, czyli przedstawianie swojej marki



4 maja 2021 (Zaktualizowano: 27 grudnia 2024) 6-8 min. czytania

Każdy przedsiębiorca ma świadomość, że stworzenie dobrego wizerunku marki jest bardzo ważne. Wpływa na to m.in dobra opinia o firmie, wysokiej jakości produkty, rzetelna obsługa i posiadanie grupy stałych klientów. To na tym aspekcie się skupimy, bo opieranie biznesu wyłącznie na przyzwyczajeniach klientów może na dłuższą metę nie wystarczyć. Nasza konkurencja nie śpi i gdy zaproponuje podobne usługi u siebie, to stracimy klientów. Musimy stworzyć więź z użytkownikami i ją pielęgnować. Można do tego wykorzystać storytelling.

Co to jest storytelling?

Storytelling to, najprościej rzecz ujmując, sztuka świadomego budowania relacji z klientami, która wpływa na emocje i wyobraźnię słuchacza za pomocą opowiadania. Przez cały czas mamy do czynienia z różnymi przekazami marketingowymi, dlatego wielu z nas przestaje takie komunikaty zauważać. To tak zwane attention crash, czyli zmęczenie informacją. Tego typu treści odbieramy mechanicznie i nie skupiamy się na nich, więc często nawet nie wiemy, o co w nich chodziło. Widząc tego rodzaju reklamę po prostu wychodzimy ze strony lub wyłączamy baner i więcej z tą reklamą się nie spotkamy. Naszym zadaniem jest zwrócenie uwagi użytkowników stosując oryginalne, nietypowe, nieszablonowe sposoby. Wykorzystując storytelling możemy poprzez przedstawienie ciekawej historii zwrócić uwagę odbiorcy. Możemy zaprezentować ją pod postacią bajki, przypowieści, intrygującej historii, która zakończona jest odpowiednim morałem. Wnioski, jakie klient wyciągnie z bajki, to te informacje, które chcieliśmy przemycić i zaprezentować odbiorcy.

Przeczytaj również  Darmowy Kurs Marketingu Internetowego Online [Szkolenie E-marketing]

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Pochodzenie storytellingu

Storystelling inaczej zwany marketingiem narracyjnym pochodzi od zwyczaju opowiadania bajek i innych historii. Naszym celem nie jest pokazanie marki i konkretnego produktu ale wywołanie odpowiedniej określonej emocji. Możemy przywołać szczęście, żal, dumę, zadumę itd. Nasze logo jest na drugim planie, ma tylko przypominać o historii.

Przykłady storytellingu

Strorytelling musi się odnieść do uczuć, przeżyć, marzeń. Ludzie lubią wysłuchiwać historii, rozczulić się, przeżyć jakąś emocję, gdy nasza reklama zostanie zauważona i spodoba się odbiorcom, to osiągnęliśmy zamierzony cel. Wiele znanych marek stosuje tego typu praktyki, bo przynoszą niezmierne korzyści. Przykładem jest serwis Allegro i jego reklama przedstawiająca historię starszego pana, który kupił książkę, żeby nauczyć się języka angielskiego. Niby nic nowego, ale wtedy w tej historii odbiorca dowiaduje się, że starszy pan leci do wnuków do Wielkiej Brytanii i chce się przywitać z rodzinną po angielsku. Chwyta za serce? Oczywiście, to świetny przykład dobrze opowiedzianej historii.

Korzyści zastosowania storytellingu?

Storytelling jest bardzo skutecznym narzędziem dotarcia do odbiorców. Ciekawe i życiowe opowieści są lepiej przyswajane i na długo je zapamiętujemy. Możemy wykorzystać social media, żeby z naszą historią dotrzeć do większego grona odbiorców. Plusem jest to, że w sytuacji gdy opowieść się spodoba użytkownicy sami będą ją udostępniać na swoich profilach i komentować. Takie działania marketingowe zachęcają klientów do działania.

Przeczytaj również  Reklama sklepów z branży spożywczej

Czym powinna cechować się dobra historia w storytellingu?

Dobra historia w storytellingu powinna być przede wszystkim autentyczna i prawdziwa. Klienci coraz bardziej cenią sobie transparentność i uczciwość firm, dlatego warto opowiadać historie, które są zgodne z rzeczywistością. Ponadto, historia powinna być interesująca i angażująca, aby przyciągnęła uwagę odbiorcy oraz zawierać element zaskoczenia lub emocji, które sprawią, że historia zostanie zapamiętana na dłużej.

Jakie są kluczowe elementy storytellingu?

W storytellingu istotne jest odpowiednie zdefiniowanie bohatera historii, czyli osoby lub postaci, z którą odbiorcy mogą się identyfikować. Ważne jest również określenie konfliktu, czyli problemu lub wyzwania, które bohater musi przezwyciężyć. Dodatkowo, kluczowe jest podkreślenie emocji i uczuć, jakie towarzyszą bohaterowi podczas rozwoju akcji. Wreszcie, każda historia powinna zawierać klarowny przekaz lub morał, który zostanie przekazany odbiorcom.

Jakie są najczęstsze błędy w storytellingu?

Podczas stosowania storytellingu warto unikać kilku błędów, które mogą zniechęcić odbiorców. Należy unikać przesadnie reklamowego tonu, który może sprawiać wrażenie fałszywego. Ważne jest również unikanie zbyt długich i rozwlekłych historii, które mogą nudzić odbiorców. Kolejnym błędem jest brak spójności między historią a marką, dlatego ważne jest, aby historia była zgodna z wartościami i misją firmy.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Tworzenie historii marki za pomocą storytelling"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *