Twoja firma chce zdobyć, jak najwięcej klientów i prześcignąć konkurencję, a może dopiero zaczynasz działalność i szukasz nowych inwestorów? Niezależnie od tego, jaki jest twój cel powinieneś zacząć od stworzenia dobrej strategii marketingowej. Dzięki temu będziemy mogli przeprowadzić wszelkie niezbędne działania i sprawdzić, czy przyniosły pożądany efekt oraz obniżyć koszty prowadzenia działalności. Sprawdź, na co należy zwrócić szczególną uwagę przy tworzeniu planu marketingowego?
Spis treści:
Co to jest strategia i plan marketingowy?
Strategia marketingowa jest dokumentem, który określa zalety i wady firmy, cele które chcemy osiągnąć, ile chcemy mieć klientów i jak z nimi rozmawiać. Dzięki strategii dowiemy się, co należy zrobić i jakie działania wdrożyć, żebyśmy osiągnęli zamierzone wymogi. Od rzetelnie przygotowanej strategii marketingowej często wynika sukces całej firmy.
Plan marketingowy to dokument, który nierozerwalnie jest związany ze strategią marketingową. Określa docelowych odbiorców, konkretyzuje cele, bada otoczenie, określa wydatki oraz wybór właściwych metod działania.
Przygotowując strategię i plan marketingowy musimy uwzględniać możliwości i zapotrzebowania wewnątrz i zewnątrz przedsiębiorstwa. Trzeba przeanalizować, czy nasze założenia mają szansę realizacji np. czy mamy wystarczającą ilość pracowników, albo materiałów na wykonanie zlecenia.
Zalety planu marketingowego
Pomyślmy nad wykorzystaniem planu marketingowego, po co firmy go przygotowują? Po pierwsze dzięki niemu łatwiej zarządzać firmą. Mamy narzędzie do sprawdzania, czy cele które ustaliliśmy są realizowane. Dobry plan jest częścią tworzenia korzystnego wizerunku brandu i świadczonych przez firmę usług. Możemy przeanalizować działania konkurencji i wyróżnić się na na jej tle, to szansa na zdobycie nowych klientów, a także możliwość zaistnienia na nowych polach. Dobra strategia marketingowa pozytywnie wpływa na zwiększenie zysków.
Czynniki wewnętrzne
Wewnętrzna analiza firmy skupia się na tym, co przede wszystkim wpływa na firmę, czyli jakie mamy kompetencje i zasoby, np. ile osób pracuje w firmie, jakie mają umiejętności finansowe, kapitałowe i marketingowe? Jak nasza firma plasuje się w branży na tle innych przedsiębiorstw? Gdzie chcemy się znaleźć? Czy mamy dużą liczbę stałych klientów?
Czynniki zewnętrzne
Wpływ na analizę zewnętrzną ma nasza lokalizacja, czy działamy na rynku lokalnym czy globalnym, grupa docelowa, oferta itd. Żeby przeprowadzić taką analizę musimy zdobyć, jak najwięcej danych. Możemy do tego wykorzystać katalogi branżowe, bazy danych, różnego rodzaju zestawienia, badania w terenie, dane statystyczne itd. Weryfikując te dane poznamy kluczowych klientów, czy rynek jest duży, jaka jest jego struktura, poznamy hurtowników i producentów, kanały sprzedaży, czy to nowy rynek, jakie wykorzystuje się sposoby komunikacji, jaka jest prognoza na kolejny miesiąc lub rok, czy jest duża konkurencja, czyli tak naprawdę wszystko co może wpływać na dany rynek.
Dodaj komentarz