Kanibalizacja słów kluczowych – mamy z nią do czynienia wtedy, kiedy przynajmniej dwie podstrony portalu internetowego zostały zoptymalizowane na takie same frazy i zawierają zbliżone treści. Tego typu działanie wpływa negatywnie na osiągniecie i utrzymanie stabilnych pozycji na dane frazy w wyszukiwarce internetowej. Roboty Google nie wiedzą, która podstrona jest główną i mogą obniżyć ranking obu podstron.
Oznaką, że ma miejsce kanibalizacja jest zmiana podstrony (inny adres URL), która wyskakuje po wpisaniu danego słowa kluczowego w wyszukiwarce. Zmienia się też miejsce danej frazy w wynikach wyszukiwania. Inaczej mówiąc na wpisanie słowa kluczowego wyskakują na dwie lub więcej strony docelowe ale nie w tym samym czasie, jednego dnia pojawia się podstrona A, a drugiego strona.
Spis treści:
Przyczyna kanibalizacji
Przyczyną kanibalizacji jest umieszczanie na kilku podstronach bardzo podobnych treści lub ich duplikatów, a także wpisywanie takich samych słów kluczowych. Często podczas wdrażania optymalizacji skupiamy się na tej samej frazie. Trzeba też zwrócić uwagę na poprawne linkowanie. Po pierwsze należy sprawdzić profil linkowania zewnętrznego, takie same frazy zawarte w anchorach kierujące do różnych podstron. Po drugie w linkowaniu wewnętrznym musimy zadbać, żeby nie było linków o identycznych anchorach kierujących do różnych podstron.
Audyt strony
Wykonując audyt strony możemy dowiedzieć się, czy ma miejsce kanibalizacja fraz, niestety takich raportów nie przygotowuje się często. Szkoda, bo zjawisko kanibalizacji wpływa negatywnie na ruch na stronie. Z reguły możemy zaobserwować duży spadek pozycji, co przede wszystkim przekłada się na mniejszą ilość odwiedzin. Jeżeli mamy dużo podstron, na których dochodzi do kanibalizacji, to pływa to bardzo negatywnie na pozycjonowanie strony. Roboty googlowskie nie potrafią jednoznacznie określić, która strona jest ważniejsza, jest pozycjonowana na daną frazę i powinna być wyżej w wynikach wyszukiwania.
W jaki sposób poradzić sobie z problemem kanibalizacji?
To zależy od tego, z czego ona się bierze? W sytuacji, gdy wynika to z niepoprawnie wykonanej struktury kategorii, duplikatów treści i tagów, trzeba posprawdzać linkowanie i obecną architekturę informacji pod kątem duplikatów. W przypadku, gdy nie możemy poprawnie uporządkować struktury wykorzystując przekierowania podstron zduplikowanych lub kiedy nie mamy możliwości ich usunięcia, możemy zastosować znaczniki rel canonical. Dzięki nim roboty Google otrzymają jasną informację, który adres URL jest główny i który ma się pokazywać w wynikach wyszukiwania.
<link rel="canonical" href="https://www.vd.pl/pozycjonowanie-stron" />
Jeśli kłopoty z kanibalizacją słów kluczowych występują tylko na kilku podstronach z artykułami, blogiem itd., warto wtedy np. zostawić tylko na jednej tekst, scalić wszystkie informacje i pozostawić jedną podstronę, a całą resztę przekierować 301. Możemy też sprawdzić artykuły, wyedytować je i usunąć duplikaty, w taki sposób, żeby dotyczyły różnych zagadnień. Warto posprawdzać linkowanie wewnętrzne i zastosować więcej linków z odpowiednim anchorem.
Dodaj komentarz