Algorytmy wyszukiwarki stale się zmieniają, dlatego praca specjalisty SEO opiera się w dużej mierze na testowaniu i analizowaniu nowych rozwiązań. Dodatkowo, coś co zadziałało dla jednej witryny, niekoniecznie musi zadziałać dla innej, ponieważ wpływ na pozycję w wyszukiwarce ma wiele czynników, także związanych z branżą, w której działamy. Na szczęście istnieje kilka uniwersalnych zasad, których warto trzymać się podczas pozycjonowania każdej strony, a w dzisiejszym artykule postaramy się je przybliżyć.
Spis treści:
Optymalizacja techniczna strony
Strona, która ma osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce, powinna być przede wszystkim stworzona zgodnie z technicznymi standardami, ponieważ tylko wtedy algorytmy będą w stanie się po niej poruszać i poprawnie ją indeksować. Warto zadbać o kod HTML zgodny z normami W3C (World Wide Web Consorcium), odpowiednią strukturę strony (np. podział na kategorie w przypadku dużych portali czy e-commerce), czy przyjazne adresy URL.
W optymalizacji witryny należy uwzględnić także odczucia i wrażenia użytkowników, którzy będą z niej korzystać. Ma to wpływ nie tylko na współczynnik odrzuceń i zaangażowanie odwiedzających, ale wpływa także na pozycjonowanie w wyszukiwarce. Przykładem może być szybkość ładowania strony, wersja mobilna, metadane, czy linkowanie wewnętrzne, które ułatwia swobodne poruszanie się po witrynie.
Optymalizacja treści pod wybrane słowa kluczowe
Kiedy wyszukiwarka może już bez problemu poruszać się po witrynie i jest ona przyjazna użytkownikowi, warto zadbać o dobrej jakości treści, które pozwolą pozycjonować się na konkretne frazy kluczowe. Przyjmuje się, że każda podstrona powinna być nakierowana na jedną, wybraną frazę i nie powinny się one powtarzać w obrębie witryny (jest to tzw. kanibalizacja słów kluczowych). Słowo kluczowe, oprócz treści, powinno być zawarte w przyjaznym adresie URL danej podstrony, metadanych, tytułach alternatywnych obrazków, oraz w linkach wewnętrznych, jako ich anchory (treść przypisana do odnośnika URL).
Tworząc treści, które mają kierować wyszukiwarkę na konkretne słowo kluczowe, należy wykorzystywać daną frazę tak często jak to możliwe, jednak zachowując pełną naturalność tekstu, nie należy robić tego na siłę. Algorytm wyszukiwarki, z każdą aktualizacją, których jest nawet kilka w roku, staje się bardziej inteligentny i wyczulony na sztuczne działania, dlatego treści warto tworzyć głównie z myślą o użytkowniku. Słowo kluczowe, powinno z całą pewnością padać w głównym nagłówku strony H1 oraz (najlepiej) w pierwszym akapicie tekstu. Jeżeli tekst jest stosunkowo długi, warto podzielić go na nagłówki niższych rzędów (H2-H3), w których jeśli to możliwe, również warto umieścić główne słowo kluczowe. Pomoże to w pozycjonowaniu wybranej podstrony, ale ułatwi też czytanie użytkownikom, którzy na nią trafią. Występujące w treści słowa kluczowe, warto także oznaczać znacznikiem HTML strong, co algorytm wyszukiwarki rozumie jako wyróżnienie istotnej treści.
Linkowanie zewnętrzne
Oprócz odpowiedniej optymalizacji technicznej i dostosowania treści do słów kluczowych w pozycjonowaniu strony, algorytm wyszukiwarki bierze także pod uwagę odnośniki pochodzące z innych witryn. Jeżeli na przykład, do sklepu internetowego z butami sportowymi linkują duże portale związane ze sportem, tematyczne blogi, jest o nim głośno na forach internetowych, szansa na osiągnięcie wysokich pozycji zdecydowanie wzrasta. Do zdobywania linków przychodzących należy jednak podchodzić bardzo ostrożnie, ponieważ Google nie zezwala na sztuczne działania w tym obszarze, dlatego jeśli algorytm uzna linki za nienaturalne, strona może spaść w wynikach wyszukiwania lub nawet otrzymać filtr, którego konsekwencją jest całkowite usunięcie z wyników wyszukiwania.
Dodaj komentarz