Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Zmiana platformy sklepu internetowego a pozycjonowanie (SEO)


Zmiana platformy sklepu internetowego a pozycjonowanie (SEO)



14 maja 2022 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Zmiana platformy dla własnego sklepu internetowego, jest częstym i naturalnym zjawiskiem w branży e-commerce. Podjęcie takiej decyzji może być podyktowane np. chęcią uzyskania określonych funkcjonalności, a często łączy się to także z kwestiami ekonomicznymi itp. Jednak w zależności od rozmiaru sklepu internetowego, tego rodzaju migracja może okazać się trudnym i dużym przedsięwzięciem, także z punktu widzenia pozycjonowania sklepu internetowego. Tym bardziej jeśli część czynności SEO zostało już wdrożonych w e-sklepie i nie chce się zaprzepaścić wypracowanych rezultatów. Warto zatem wiedzieć, na jakie rzeczy zwrócić uwagę przy migracji sklepu internetowego na inną platformę e-commerce.

O czym należy pamiętać przy migracji sklepu internetowego na inną platformę sprzedażową?

Warto wymienić kilka najważniejszych elementów sklepu internetowego, które często przy migracji mogą się zmienić, najczęściej w niekorzystny sposób. Po dokonaniu zmiany platformy e-commerce warto dokładnie przeanalizować cały sklep internetowy, a w szczególności mieć na uwadzę kilka elementów. Najlepiej jednak sprawdzić poszczególne parametry danej platformy, jeszcze przed podjęciem decyzji o migracji. Bez względu jednak na to, warto poznać te elementy, które mogą przysporzyć najwięcej problemów.

Treści sklepu internetowego

Chodzi tutaj o całą możliwą treść. Zarówno opisy produktów, jak i artykuły blogowe (jeśli w ramach e-sklepu był prowadzony blog). Warto np. porównać czy dana platforma e-commerce nie ma ograniczeń ilości znaków przy opisach produktów, ponieważ w przeciwnym wypadku zostaną one zanadto skrócone. Warto także zwrócić uwagę na możliwość dodania opinii o produkcie, tak aby opinie klientów nie zniknęły. 

Przeczytaj również  Sklep Shoper - Pozycjonowanie i optymalizacja [Wskazówki]

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Wszystkie te elementy są istotne, a nie wszystkie platformy sprzedażowe posiadają takie same parametry pod tym kątem. Co więcej, przy przenoszeniu treści mogą się np. “rozjechać”. Warto zatem dokładnie przeanalizować to, jak będą one wyglądały po migracji i nanieść ewentualne niezbędne poprawki możliwie szybko, aby nie miały one negatywnego wpływu na wizerunek sklepu itp. Często może to dotyczyć struktury nagłówków i ich odpowiedniej hierarchizacji, atrybutów ALT grafik itp.

Adresy URL

Warto pamiętać także o przyjaznych adresach URL. Przy zmianie platformy e-commerce jeśli jedna z platform nie będzie posiadała tego rodzaju opcji istnieje ryzyko, że w wynikach wyszukiwania będą obecne nieaktualne adresy, a nowe (z nowej platformy sprzedażowej będą dostępne dopiero za jakiś czas). W ten sposób można także stracić wcześniej uzyskane wartościowe linki, dlatego dokładne sprawdzenie adresów URL również jest bardzo istotne.

Dostęp do plików takich jak robots.txt oraz .htaccess

pliki robots.txt oraz .htaccess są to jedne z ważniejszych plików pod kątem SEO. Jeśli nie posiada się specjalistycznej wiedzy o kodzie źródłowym stron internetowych, warto upewnić się, że platforma umożliwia wygodny dostęp do tych plików i w łatwy sposób pozwala na ich konfiguracje. Szczególnie jeśli wcześniej były one wykorzystywane na poprzedniej platformie e-commerce.

Integracje z narzędziami zewnętrznymi

Każda platforma jest inna, szczególnie jeśli jest ona wykonywana od podstaw na zamówienie. Warto zadbać o to, aby nowa platforma sklepu internetowego w łatwy sposób pozwalała na integrację z narzędziami zewnętrznymi, szczególnie tymi, które wcześniej były wykorzystywane. 

Przeczytaj również  Wyniki rozszerzone, czyli Rich Snippets - co to jest?

Najbardziej podstawowymi narzędziami będą Google Analytics oraz Google Search Console – z punktu widzenia SEO. Jednak w e-commerce często bardzo ważne są także integracje z narzędziami typu BaseLinker itp. Warto zadbać o ten element, aby móc dalej korzystać ze specjalistycznych narzędzi ułatwiających pracę sklepu internetowego oraz jego pozycjonowanie.

Responsywność platformy e-commerce

Responsywność, innymi słowy, czy nowa platforma będzie pozwalała użytkownikom urządzeń mobilnych na prawidłowe wyświetlanie się sklepu internetowego i korzystanie ze wszystkich jego funkcji. Pod tym kątem należy sprawdzić przeróżne parametry i przeanalizować to jak szablon będzie funkcjonował na nowej platformie, czy wszystkie funkcje będą działały prawidłowo, czy estetyka sklepu internetowego, a w tym jego architektura zostanie zachowana itp.

Zmiana platformy e-commerce a SEO – kilka słów na koniec

Przedstawione powyżej zagadnienia są jednymi z najczęściej występujących problemów przy migracji sklepów internetowych, które mają wpływ na proces pozycjonowania sklepu. Warto przyjrzeć się tym elementom także przed samym wyborem nowej platformy dla własnego sklepu internetowego, aby uniknąć ewentualnych problemów. 

Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy dany sklep internetowy jest w trakcie pozycjonowania, ponieważ nieprawidłowo przeprowadzona migracja, może zniweczyć nawet najlepiej wypozycjonowane strony. To powoduje, że dobrze jeśli przed dokonaniem wyboru o przejściu na określoną platformę e-commerce, skonsultuje się ten wybór ze specjalistą SEO, który biorąc pod uwagę aspekty związane z SEO, doradzi najbezpieczniejszą opcję pod tym kątem.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Zmiana platformy sklepu internetowego a pozycjonowanie (SEO)"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *