Obecnie smartfony dość mocno zdominowały rynek urządzeń elektrycznych i w dzisiejszych czasach już zdecydowana większość osób posiada własnego smartfona. Jednak warto pamiętać o tym, że zalicza się go do grupy urządzeń mobilnych, gdzie figuruje m.in. również tablet, tzw. laptopy 2w1 itp. Co ciekawe, to właśnie z tego typu urządzeń, a w szczególności ze smartfonów korzysta się najczęściej, w różnych miejscach, o różnych porach, w różnych warunkach.
Spis treści:
Czy urządzenia mobilne są uwzględniane w marketingu?
To wszystko powoduje, że m.in. w marketingu warto dostosowywać się do urządzeń mobilnych na potrzeby różnych działań. W końcu robi to Google, zatem marketingowcy na całym świecie również podążają tą ścieżką, czyli biorą pod uwagę w swoich działaniach urządzenia mobilne i ich specyfikę. Przykładem tego typu działań jest np. m-commerce – czyli najogólniej mówiąc handel elektroniczny przez urządzenia mobilne. Tak też zaczęto wyodrębniać mobile copywriting i warto przyjrzeć mu się nieco dokładniej.
Czym jest mobile copywriting?
Mobile copywriting to najprościej mówiąc tworzenie szeroko rozumianych treści z myślą o urządzeniach mobilnych. W mobile copywritingu będzie zatem istotne to, aby przewidzieć ułożenie tekstu na mniejszych ekranach, w jakim stopniu np. artykuł będzie responsywny, treść czytelna itp. To także uwzględnienie cech czytania za pomocą smartfonów oraz tabletów, uwzględnianie tego w jakich sytuacjach się z tego typu treści korzysta itp.
Jakie są zasady w tworzeniu treści na urządzenia mobilne?
Warto zatem przytoczyć kilka istotnych i najważniejszych zasad mobile copywritingu. W ten sposób łatwiej będzie dostrzec różnice pomiędzy nim, a copywritingiem w klasycznym wydaniu. Ponadto, uwidacznia się w ten sposób zasadność dokonywania takiego podziału, co wcale nie musi być takie oczywiste. Zatem jakie są najważniejsze założenia mobile copywritingu?
Zwięzłość i chwytliwość
Chociaż chwytliwość też jest pożądana w copywritingu w ujęciu klasycznym, to w przypadku treści na urządzenia mobilne trzeba jej poświęcić szczególną uwagę. Użytkownik zdecydowanie szybciej może zrezygnować z danych treści – wystarczy przesunąć palcem po ekranie.
Natomiast zwięzłość zarówno nagłówków, jak i samych treści ma za zadanie nie odstraszyć użytkownika. Trzeba być po prostu konkretnym. Ponadto, to także pomaga w czytelności tekstu, ponieważ krótsze nagłówki i treści, będą zazwyczaj lepiej się prezentowały na ekranach urządzeń mobilnych, niż długie, wielostronicowe artykuły.
Odpowiednie formatowanie tekstu
Tekst na potrzeby urządzeń mobilnych powinien być jeszcze bardziej rozbity, niż ten w klasycznym wydaniu. Do podkreślenia danej myśli warto nawet stosować osobny akapit na potrzeby nawet jednego zdania.
Co więcej, warto pamiętać o justowaniu, a także o podkreślaniu najważniejszych informacji. Nie od dziś wiadomo, że wiele osób po prostu “skanuje” treści w internecie – nie czyta ich. Jeśli chcemy zaskarbić sobie sympatię użytkowników, warto zadbać o wypunktowanie lub inny sposób wyróżnienia najważniejszych informacji.
Pamiętaj o SEO
Mobile Copywriting będzie także uwzględniał zasady tworzenia treści pod SEO, chociaż nie w 100%. Jednak wiele cech treści, które zostały już wymienione, są także pożądane przez algorytmy wyszukiwarki i doceniane w postaci wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Co ciekawe, użytkownicy także doceniają ten sposób przekazywania wiedzy.
Opatrzenie treści odpowiednimi linkami, przedstawienie odpowiednich źródeł, czy też grafik, tabel, wykresów itp. To wszystko jest pożądane także przez użytkowników, ponieważ przyspiesza proces zdobywania pożądanej przez nich informacji. Warto zatem pamiętać o dobrych zasadach SEO, co pozwoli także treściom być odpowiednio dostosowanym do urządzeń mobilnych, przynajmniej w większości przypadków.
Mobile copywriting – kilka słów na koniec
Wymienione powyżej zasady mobile copywritingu to oczywiście kilka przykładowych cech, które pomagają w najprostszy sposób odróżnić treści tworzone dla urządzeń mobilnych od klasycznego copywritingu. Nie są to jednak jedyne, w tym przypadku również bardzo ważne są m.in. różnego rodzaju CTA, odpowiednia typografia, czy też ogólna architektura strony itp.
Warto jednak pamiętać, że mobile copywriting w ogóle istnieje i znać zasady tworzenia treści na potrzeby urządzeń mobilnych. Wszystko przez coraz większy udział smartfonów, tabletów itp. w ogólnym ruchu internetowym. Z urządzeń mobilnych korzysta się coraz więcej, coraz częściej i jest to naturalna kolei rzeczy, warto zatem odpowiednio dostosowywać treści pod użytkowników korzystających z tego rodzaju urządzeń.
Dodaj komentarz