Szeroko rozumiany linkbuilding jest znaczącym elementem procesu pozycjonowania stron internetowych. Istnieje wiele podejść do linkowania, wiele różnych strategii, działań w jego zakresie itp. Warto jednak pamiętać, że pozycjonowanie stron internetowych na przestrzeni lat znacząco się zmienia, ewoluuje wraz ze zmianami jakie są wprowadzane w algorytmach wyszukiwarek. Powoduje to, że wiele strategii, które jeszcze wczoraj były skuteczne, przestają działać, funkcjonować, a nawet mogą przynosić więcej strat niż zysku. Warto w takim razie przyjrzeć się jednej z typów strategii linkbuildingu, jaką jest piramida linków, aby dowiedzieć się jak jest w jej przypadku.
Spis treści:
Czym dokładnie jest piramida linków?
Na samym początku warto dokładniej sprecyzować to, jakiego rodzaju strategią linkowania jest piramida linków. Polega ona na utworzeniu wielopoziomowej sieci odnośników. Jednak na samym początku, najważniejszym krokiem jest odpowiednia hierarchizacja linków pod kątem ważności, jakości, trudności zdobycia itp. W ten sposób w najbardziej podstawowej postaci piramidy linków, pojawiają się 3 poziomy:
- Odnośniki, które trudno zdobyć i są najmniej liczne,
- Linki średnie pod kątem trudności zdobycia oraz liczebności,
- Odnośniki słabej jakości, których jest największa liczba.
Jest to ogólny zarys piramidy linków, jednak najważniejsze w tym przypadku będzie sposób w jaki odnośniki będą powstawać pomiędzy kolejnymi poziomami piramidy.
Jak powstaje piramida linków?
Budowanie piramidy linków zazwyczaj zaczyna się od jej szczytu. czyli odnośników najwyższej jakości, których najczęściej jest zaledwie kilka (chociaż im więcej linków ze stron wysokiej jakości tym lepiej). Następnie jeśli uda się uzyskać tego typu odnośniki, np. najlepiej w sąsiedztwie treści o wysokiej jakości, eksperckich, na portalach tematycznych itp. należy rozpocząć pierwsze połączenie pomiędzy poziomami.
Ze źródeł niższego poziomu (tych o średniej jakości), należy rozpocząć umieszczanie odnośników do np. artykułów sponsorowanych klasyfikowanych jako linki najwyższego poziomu. Tutaj ich liczba będzie zazwyczaj kilkukrotnie wyższa, niż najlepszych odnośników. Wiele osób przyjmuje, że na każdy jeden link najwyższej jakości, który kieruje do pozycjonowanej strony, powinien być on wsparty o ok. 8 linków pochodzących ze stron średniej jakości. W tym przypadku również warto opatrzyć link w odpowiedniej jakości treść itp.
Następnym etapem jest rozpoczęcie łączenia najniższego poziomu piramidy linków z odnośnikami średniej jakości. Tutaj także przyjmuje się, że na każdy link pochodzący z wyższego poziomu piramidy, powinno przypadać ok. 8 odnośników z tej kategorii. W tym miejscu treść już nie jest tak istotna, jednak warto zadbać o to, aby linki pochodziły ze stron np. zgodnych tematycznie itp. Mogą to być komentarze pod wpisami blogowymi, fora internetowe itp.
Czy piramida linków to skuteczna strategia linkowania?
Na pytanie o skuteczność piramidy linków należy odpowiedzieć, że obecnie nie jest to już tak popularna strategia link-buildingu, jednak nie oznacza to, że nie jest ona wykorzystywana z powodzeniem. Warto jednak pamiętać, że nie może ona wyglądać obecnie w taki sposób, w jaki wyglądała jeszcze kilka lub kilkanaście lat temu. Jednak odpowiednio opracowana piramida linków i wykonana ze szczególną starannością, może wciąż być skutecznym elementem strategii pozycjonowania strony internetowej.
Wszystko zależy od tego, w jaki sposób będą wyglądały połączenia pomiędzy poszczególnymi poziomami piramidy, z jakich stron będą one pochodziły, jak będą wypadały pod kątem jakości itp. Jeśli linkowanie w oparciu o tę strategię będzie solidnie przeprowadzone, może przynieść oczekiwane rezultaty w postaci wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania dla strony, która jest w ten sposób pozycjonowana.
‘
Podsumowanie
Piramida linków to popularna strategia z zakresu link-buildingu, która polega na tworzeniu wielopoziomowej sieci odnośników. Poziomy wyróżnia się na podstawie jakości stron linkujących i dzieli się je najczęściej na 3 kategorie, które można najprościej przedstawić jako – najlepsze, średnie i najgorsze.
Piramida linków tworzy hierarchię połączeń, w której najlepsze strony odsyłają do pozycjonowanej witryny, średnie linki kierują do pierwszych w piramidzie linków, natomiast te o najmniejszej sile, odsyłają do poprzednich z piramidy. W ten sposób tworzy się sieć powiązań, która ma przekazywać moc pozycjonowanej witrynie, zapewniając jej m.in. naturalny profil oraz przyrost linków.
Dodaj komentarz