W ubieganiu się o przychylność konsumentów firmy na całym świecie robią wszystko co mogą. Jednak nie zawsze okazuje się być to zgodne ze stanem faktycznym. O co chodzi? Wykorzystując tendencje społeczne, wzrost tzw. świadomości konsumenckiej oraz wiele innych zmiennych, przedsiębiorstwa na całym świecie zauważają, że po prostu muszą być coraz bardziej zgodne z tym, czego oczekują i co wyobrażają sobie konsumenci, jeśli chcą utrzymywać własne obroty na właściwych poziomach. Jedną z tego typu globalnych tendencji, jest ta związana z ekologią, troską o środowisko itp. Wraz z ogólnoświatową modą, przyszły także działania różnego rodzaju firm. Jednak nie zawsze są one prawdziwe, a stylizowanie wizerunku na ekologiczny, ma tylko przyciągnąć lub/i zatrzymać konsumentów przy danej marce.
Spis treści:
Greenwashing – co to jest?
Greenwashing jest właśnie tego rodzaju zjawiskiem, które jest bezpośrednio związane z globalnym trendem ekologicznym. Troska o środowisko stała się po prostu modna i nie umknęło to uwadzę specjalistom od marketingu. “Greenwashing” jako termin powstał ze zbitki dwóch słów: “green” – zielony, a w tym przypadku ekologiczny; “whitewash” – użyte w rozumieniu “mydlenia oczu”.
Greenwashing w najprostszym ujęciu polega na pozorowaniu postawy proekologicznej przez daną markę, firmę, dany produkt itp. Wszystko po to, aby przyciągnąć uwagę konsumentów, przedstawić fakty, które będą pokazywały w jaki sposób firma dba o środowisko, podczas gdy rzeczywistość będzie wyglądała inaczej. Greenwashing to zjawisko, które jest związane najczęściej z największymi firmami, których działalność najbardziej wpływa na środowisko i które posiadają faktyczne problemy i walczą z zarzutami pod tym kątem.
Greenwashing powstał w wyniku rosnącej popularności stylu życia “eko”. Firmy posiadające negatywny wpływ na środowisko mogłyby w wyniku rosnącego zainteresowania tym trendem stracić wielu klientów, natomiast dzięki greenwashingu mają szansę ich zatrzymać, stosunkowo niewielkim kosztem w porównaniu z tym, który by musiały ponieść, gdyby faktycznie zdecydowały się na zmianę swojej postawy na proekologiczną, np. odrzucenie plastikowych opakowań itp.
Jak rozpoznać działania greenwashing marketingu?
W takiej sytuacji warto przyjrzeć się temu, czy da się w jakiś sposób rozpoznać firmę, która stosuje w swojej komunikacji ideę greenwashingu. Tak się składa, że jest na to kilka sposobów i warto się im przyjrzeć. Warto jednak podkreślić, że działania greenwashing marketingu na pierwszy rzut oka mogą się wydawać zupełnie naturalne i pożądane, jednak na tym właśnie zależy firmom, które stosują tego rodzaju praktyki. Gdy się nad nimi bardziej zastanowić, zauważy się, że z ekologią nie ma to zbyt wielkiego związku.
Terminologia
Warto zwracać uwagę na słowa, jakie stosuje dana marka w swojej komunikacji marketingowej. Chodzi np. o nagminnie powtarzanie określonych, proekologicznych zwrotów, które będą obecne niemal w każdym elemencie komunikacji.
Warto się wtedy bliżej przyjrzeć takim komunikatom i sprawdzić, czy rzeczywiście mają one pokrycie w rzeczywistości. Firmy często nadużywają sformułowań typu “eco friendly”, “naturalne” itp. Tymczasem w zależności od sytuacji i produktu, bardzo łatwo to zweryfikować np. poprzez skład produktu, czy też stan faktyczny (co z tego, że słomka jest papierowa, jeśli jest owinięta w plastikową folię).
Warunki produkcji
Często bywa tak, że sam produkt faktycznie spełnia ekologiczne standardy i nie można mu niczego zarzucić pod tym względem. Warto jednak w takich sytuacjach zainteresować się np. warunkami produkcji. Niestety może dojść do sytuacji, w której ekologiczne produkty są produkowane w fabrykach, które o to środowisko już nie dbają, np. zanieczyszczają rzeki itp. To także należy rozpatrywać w kategoriach greenwashingu.
Każdy produkt ma wiele cech
Każdy produkt ma wiele cech, a jeśli w komunikacji marki szczególny nacisk kładzie się tylko na jedną cechę, tę ekologiczną, warto sprawdzić, czy coś specjalnie nie zostało pominięte lub przemilczane, aby uniknąć “zielonego mydlenia oczu”.
Greenwashing marketing – kilka słów na koniec
Warto wiedzieć o zjawisku greenwashingu, szczególnie w sytuacji gdy proekologiczne trendy stają się coraz bardziej popularne. Warto także pamiętać, że różnego rodzaju certyfikaty mogą być zwyczajnie kupowane przez firmy, a będą do złudzenia przypominać prawdziwe i rzetelne dowody np. ekologiczności danej marki. W takich sytuacjach wystarczy szybko zweryfikować autentyczność takiego certyfikatu, np. poprzez wpisanie jego nazwy w wyszukiwarkę.
Dodaj komentarz