Hidden text to w tłumaczeniu z języka angielskiego – ukryty tekst. Jest to działanie polegające na zamieszczaniu tekstu na stronie, który nie będzie widoczny dla użytkownika, jednak będzie indeksowany przez roboty wyszukiwarek. W związku z tym, hidden text jest zaliczany do tzw. black hat SEO, czyli złych praktyk z zakresu pozycjonowania stron. Jeśli Google dowie się o wykorzystywaniu hidden text przez daną witrynę, może nałożyć na nią kary, a nawet wykluczyć ze swojego indeksu.
Spis treści:
Najczęściej można się spotkać z hidden text pod postacią:
- Kolor czcionki – najczęściej na kolor tła danej strony www,
- Rozmiar czcionki – np. ustawiony na poziomie “1”, co skutkowało tym, że była ona po prostu niewidoczna,
- Tekst poza ekranem – możliwe jest umieszczanie tekstu poza ekranem (miejscem widocznym dla użytkownika),
- “Przykryty” tekst – umieszczenie treści pod ich innym rodzajem, np. pod zdjęciem, filmem itp.
- Przezroczystość tekstu – ustawiona na 100% sprawia, że w kodzie źródłowym strony on występuje, jednak użytkownik jej nie widzi.
Są to najbardziej podstawowe sposoby hidden textu, jednak spotkać się można także z tymi bardziej zaawansowanymi, np. ukrycie tekstu w języku skryptowym (np. PHP, JSP, Perl) lub przez wykorzystanie plików CSS.
Na przestrzeni lat stosowano różne metody z zakresu hidden textu. Miał on za zadanie podwyższać pozycje danej strony w wynikach wyszukiwania. Roboty indeksujące faktycznie mogły dać się nabrać na takie działania i w efekcie przekazywano witrynie wysokie pozycje w Google, jednak nie było to działanie długotrwałe.
Roboty wyszukiwarek oraz specjaliści Google dowiadywali się o stosowaniu hidden text, co skutkowało najczęściej nałożeniem kary. To oznacza, że wykorzystywanie tej praktyki (oraz innych) black hat SEO, nie jest opłacalnym działaniem.