gTLD to skrót od angielskiego generic top-level domain. Jest to jeden z typów domen najwyższego poziomu (razem z domenami krajowymi ccTLD), który stanowi tzw. domeny funkcjonalne. W założeniu miały (nadal po części mogą) informować o tym, jaka działalność jest prowadzona przez daną witrynę. Co ciekawe, obecnie gTLD istnieje nieco ponad 20, jednak każdy podmiot może złożyć wniosek o utworzenie nowej domeny funkcjonalnej.
Jakie są przykładowe gTLD?
Część z gTLD jest nam bardzo dobrze znana i korzystamy z nich na co dzień. Jednak przywołanie chociażby kilku przykładów, pozwoli lepiej zobrazować to, czym tak właściwie są gTLD:
- .com – domena komercyjna,
- .net – dla dostawców usług internetowych (chociaż obecnie wykorzystywana w wielu innych przypadkach),
- .org – domena dla organizacji pozarządowych typu non-profit,
- .gov – przeznaczona dla oficjalnych stron rządowych,
- .edu – domena zarezerwowana dla instytucji naukowych.
Wpływ gTLD na pozycjonowanie stron
Obecnie gTLD mogą wpływać na proces pozycjonowania stron internetowych. Jest to spowodowane z różnych powodów, gdzie wymienia się m.in. fakt, że zastosowanie gTLD może ułatwić użytkownikowi ocenę danej strony, a także tego czy szuka tego rodzaju informacji.
Co więcej, algorytm wyszukiwarki otrzymuje informacje, że dana domena jest nastawiona na konkretny rodzaj działalności. Jeśli będzie się to pokrywało z treściami na stronie, może to zaprocentować korzystniejszymi pozycjami w wynikach wyszukiwania Google.